سر و صدای ماشین ظرفشویی، زنگ خطر مرگ دستگاه! برخلاف تصور بسیاری از افراد اگر ماشین ظرفشویی صدا می‌دهد نیازی به تعویض آن نیست، فقط باید علت سرو صدای دستگاه را پیدا کرده و آن را رفع کنید. البته برخی از صدا‌های ماشین ظرفشویی طبیعی هستند و آزاردهنده نخواهند بود. اما برخی دیگر از صداهای ماشین ظرفشویی، مانند صدای زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی یا صدای تق تق غیر قابل تحمل هستند و آرامش محیط خانه را از بین می‌برند. برای رفع صداهای آزار دهنده ماشین ظرفشویی، فقط کافی است دلایلی که در این مقاله بررسی می‌کنیم را بخوانید تا دیگر مشکلی با صدای ماشین ظرفشویی دوو، ال جی و سایر برندها نداشته باشید. 

انواع صداهای ماشین ظرفشویی؛ کدام طبیعی و کدام غیرمعمولی است؟

قبل از اینکه به‌دنبال پیدا کردن علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ، بوش و سایر برندها باشید، باید تفاوت صداهای عادی و صداهای غیرمعمولی دستگاه را بشناسید. اکثر مدل‌های ماشین ظرفشویی در بازار، کاملا بی‌صدا فرایند شست‌وشوی ظرف‌ها را آغاز نمی‌کنند؛ بنابراین طبیعی است که وقتی ماشین ظرفشویی را روشن می‌کنید، صداهای مختلفی از آن به گوش برسد.

صداهای طبیعی ماشین ظرفشویی حین کار

صداهای هیس مانند، صداهایی که نشان‌دهنده حرکت آب از میان لوله‌ها هستند و همچنین صدای برخورد جریان آب به ظرف‌ها، همگی طبیعی هستند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. بااین‌حال اگر شدت صداها به‌قدری است که شما را آزار می‌دهد، حتما باید به فکر تعمیر ظرفشویی در منزل یا نمایندگی باشید.

صداهای غیرطبیعی ظرفشویی؛ هشداری برای خرابی دستگاه

برای تشخیص غیرطبیعی بودن صدای ظرفشویی به صداهای جدید دقت کنید. اگر صدایی از دستگاه می‌شنوید که قبلا وجود نداشته است، باید به آن شک کنید. در چنین مواقعی جست‌وجوی علت صدای بد ماشین ظرفشویی اولین اقدامی است که باید انجام دهید. چنانچه نتوانستید دلیل صدا دادن ماشین ظرفشویی را کشف کنید، از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

ناگفته نماند گاهی اوقات علت صدای ماشین ظرفشویی از خرابی قطعات است؛ بنابراین تعمیر ظرفشویی را به نمایندگی برند دستگاهتان بسپارید تا با قطعات اصل مشکل را برطرف کنید. علاوه‌بر این، تکنسین‌های متخصص که به صورت اصولی روی یک برند کار می‌کنند، شناخت بهتری نسبت به دستگاه دارند. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم اگر به دنبال رفع صدای ماشین ظرفشویی ال جی هستید، به تعمیرکار ظرفشویی ال جی مراجعه کنید.

کدام یک از صداهای ماشین ظرفشویی غیرطبیعی است؟

علت صدای ماشین ظرفشویی چیست؟

علت سر و صدای زیاد ظرفشویی فقط به یک یا دو مورد کوچک خلاصه نخواهد شد. در کل عوامل متعددی وجود دارند که علت زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی هستند. در ادامه مهم‌ترین موارد در لیست علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی را نام می‌بریم و راه‌حل هرکدام را بیان می‌کنیم.

۱- شکستگی و خرابی موتور؛ علت صدا دادن ماشین ظرفشویی

موتور، هسته مرکزی ماشین ظرفشویی است؛ ازهمین‌رو وجود هرگونه مشکلی در آن عملکرد دستگاه را دچار اختلال خواهد کرد. شکستگی یا خرابی موتور یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش میزان صدای ماشین ظرفشویی است. اگر به‌دنبال علت سوت کشیدن ماشین ظرفشویی هستید، حتما موتور را بررسی کنید یا این کار را به متخصص بسپارید. به‌صورت کلی توصیه می‌شود تعمیر لوازم آشپزخانه به خصوص تعمیر گاز رومیزی یا ماشین ظرفشویی و لباسشویی را به افراد متخصص بسپارید؛ زیرا نیاز به دانش فنی و تجهیزات مخصوصی دارد.

رفع صدای بلند ماشین ظرفشویی با تعمیر موتور

صدای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی به‌دلیل شکستگی پمپ

هنگام تخلیه آب ماشین ظرفشویی، همواره صداهایی به گوش می‌رسد؛ اما گاهی اوقات صدای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی از حالت عادی بیشتر است که باید علت آن را جست‌وجو کنید. پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی در هر خانه‌ای عموما دچار دو مشکل اساسی می‌شود:

  • اجسام خارجی درون آن گیر می‌کنند و مشکل‌ساز می‌شوند.
  • پمپ تخلیه خراب می‌شود.

هر زمان که به دلیل صدا دادن ماشین ظرفشویی، نگران دستگاه خود بودید، ابتدا موتور وسیله را بررسی کنید. درصورتی‌که موتور دستگاه شما مشکلی نداشته باشد، احتمالا مشکل از پمپ تخلیه خواهد بود. خرابی پمپ تخلیه باعث جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خواهد شد که دردسرهای بسیاری دارد. برای رفع صدای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی، شما باید به مراکز تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

تعمیر ظرفشویی؛ راه‌حل رفع علت صدای زیاد ماشین ظرفشویی

– نصب اشتباه؛ رایج‌ترین دلیل صدای زیاد ماشین ظرفشویی

یک علت صدای ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ و سایر برندهای معروف مناسب نبودن مکان قرارگیری آن روی سطح موردنظر است. درصورتی‌که جای دستگاه شما روی کابینت یا زمین تراز نباشد، این وسیله به هنگام کار کردن دچار مشکلاتی خواهد شد. تکان‌های شدید دستگاه درصورت مناسب نبودن جای آن، در آینده مشکلاتی از جمله افزایش میزان صدای ماشین ظرفشویی را به همراه خواهد داشت. البته رعایت نکردن اصول چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند باعث صدا دادن دستگاه شود؛ زیرا کارکرد بازو‌ها مختل خواهد شد. 

۴- گیر کردن جسم خارجی درون فضای داخلی ماشین ظرفشویی

چنانچه یک جسم خارجی مانند تکه‌های غذای چسبیده به ظروف یا خرده‌های شکسته‌شده ظروف، داخل فضای ماشین ظرفشویی گیر کند، صداهای جدید و ناآشنایی به گوشتان خواهد رسید. در چنین مواقعی، دستگاه را خاموش کرده، آن را از برق بکشید و محفظه داخلی ظرفشویی را به دقت بررسی کنید. گیر کردن جسم خارجی در فیتر ماشین ظرفشویی را می‌توان علت صدا دادن ماشین ظرفشویی بوش، ال جی و سامسونگ دانست. 

تمیز کردن فیلتر؛ راهی برای رفع صدای زیاد ماشین ظرفشویی

صدای زیاد ماشین ظرفشویی؛ زنگ هشداری برای خرابی دستگاه

در این مقاله فهرستی از علت صدا دادن ماشین ظرفشویی به شما ارائه دادیم تا مشکل دستگاه خود را رفع کنید. اگر برای رفع علت صدای ماشین ظرفشویی نیاز به دانش تخصصی یا تعویض قطعه بود،‌ پیشنهاد می‌‌کنیم به مراکز تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی مراجعه کنید تا به بهترین شکل ممکن دستگاه شما را تعمیر کنند. شما چه تجربه‌ای از صدای ماشین ظرفشویی بوش یا سایر برندها دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم تجربه‌های ارزشمند خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.