احتمالا برای شما نیز اتفاق افتاده است که بعد از چیدن کامل ظروف در ماشین ظرفشویی، شاهد بسته نشدن درب دستگاه و قفل نشدن در ماشین ظرفشویی شده‌اید. ماشین‌های ظرفشویی در مدل‌های متفاوت و دارای قطعات مختلفی بوده که ایراد در هر یک از قطعات دستگاه، عملکرد کلی ماشین ظرفشویی را با مشکل مواجه خواهد کرد. از این رو وجود خرابی و ایراد در هر یک از قطعات دستگاه می‌تواند باعث قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی شود.

 در این مطلب از سایت تعمیر آنلاین قصد داریم که به بیان علت‌های قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی بپردازیم و در نهایت راه‌حل‌های رفع این مشکل دستگاه را بیان کنیم.

9 علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

۱. خرابی قطعه قفل درب ماشین ظرفشویی

 یکی از دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی، وجود ایراد و خرابی در قسمت قفل درب دستگاه می‌باشد. از این رو باید تمام قسمت‌های قفل ماشین ظرفشویی را چک و بررسی کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل در هر یک از قطعات قفل، آن را رفع نمایید. قابل ذکر است که قفل درب ماشین ظرفشویی قابل تعمیر نبوده و صرفاً باید قطعه را تعویض کنید.

علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

۲. خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

قطعه میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی وظیفه بسته شدن کامل درب دستگاه را انجام می‌دهد. اگر میکروسوئیچ و چفت قفل ایراد داشته باشد و یا دچار ضربه خوردگی و یا شکستگی شده باشد، موجب بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای رفع این ایراد و تعمیر ماشین ظرفشویی نیز باید به تعویض قطعه و رفع خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی بپردازید.

۳. پوسیدگی لاستیک درب ماشین ظرفشویی

 یکی دیگر از دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی؛ پوسیدگی، پارگی و یا خرابی لاستیک درب دستگاه می‌باشد. وظیفه نوار پلاستیکی درب ماشین ظرفشویی، درزگیری درب و جلوگیری از نشت آب در دستگاه می‌باشد. از این رو اگر مشکل و ایرادی در این قسمت ماشین ظرفشویی رخ دهد باعث بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای رفع این مشکل باید لاستیک درب ماشین ظرفشویی را تعویض کنید.

۴. خرابی دستگیره درب ماشین ظرفشویی

خرابی دستگیره درون درب ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند باعث قفل نشدن درب دستگاه شود. برای بررسی خرابی دستگیره درب، قطعه را حرکت و تکان دهید. اگر دستگیره قابلیت حرکت داشته و از مقاومت کمی برخوردار بود، به معنای خرابی این قطعه می‌باشد. از این رو به تعمیر قطعه و رفع ایراد آن بپردازید.

۵. خرابی قطعه لولای درب ماشین ظرفشویی

لولاهای درب ماشین ظرفشویی در قسمت چهارچوب پایین دستگاه نصب شده است. وظیفه این لولاها باز نگه داشتن درب ماشین ظرفشویی و راحتی بازوبسته کردن درب دستگاه می‌باشد. از این رو اگر این لولاهای ماشین ظرفشویی دچار خمیدگی و یا شل شدگی شود، باعث می‌شود که درب دستگاه بسته و قفل نشود. با این حال برای رفع ایراد و مشکل قطعه باید به تعویض لولای درب ماشین ظرفشویی اقدام نمایید.

 بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی

۶. خرابی فنر درب ماشین ظرفشویی

 علت دیگر قفل نشدن درب ظرفشویی، مربوط به خرابی و یا شکستگی فنر درب دستگاه می‌باشد. فنر درب ماشین ظرفشویی در قسمت پایین قفل تعبیه شده که به بسته شدن کامل درب کمک می‌کند. از این رو اگر فنر درب معیوب شده و یا شکسته باشد، باعث می‌شود که درب ماشین ظرفشویی به صورت کامل بسته نشود. در برخی از اوقات ممکن است که فنر درب ماشین ظرفشویی کمی شل شده باشد. در این صورت فنر را در جای خود گذاشته و بست کنید. اما در برخی از مواقع ممکن است فنر شکسته باشد که باید آن را با یک فنر درب نو و فابریک ماشین ظرفشویی تعویض کنید.

۷. خرابی بست درب ماشین ظرفشویی

بست درب ماشین ظرفشویی بر روی قسمت چهارچوب درب دستگاه تعبیه شده است. زمانی که درب ماشین ظرفشویی را قفل می‌کنید، این بست قفل درب نیز در جای خودش چفت شده و درب را قفل می‌کند. از این رو اگر این بست درب دچار شکستگی و یا ایرادی شده باشد، باعث بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای رفع این مشکل دستگاه باید به تعویض قطعه بست ماشین ظرفشویی بپردازید.

 قفل نشدن در ماشین ظرفشویی

۸. خرابی بازوهای درب ماشین ظرفشویی

 در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی از بازوهایی برای جلوگیری از افتادن درب استفاده می‌کنند. از این رو این قطعات به مرور زمان و استفاده طولانی‌مدت از ماشین ظرفشویی، دچار پوسیدگی و خرابی می‌شود. در صورت مشاهده این مشکل و خرابی قطعات، به تعویض بازوهای ماشین ظرفشویی و رفع مشکل دستگاه بپردازید.

۹. چیدن نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی

 آخرین علت قفل نشدن درب ظرفشویی، مربوط به نحوه چیدمان نادرست ظروف در داخل دستگاه می‌باشد. از این رو اگر ظروف به صورت نامرتب در محفظه ظرفشویی چیده شده باشد، شاهد بیرون زدگی ظروف و بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهید بود. برای رفع مشکل باید به صورت اصولی و مرتب ظروف را در داخل محفظه ماشین ظرفشویی بچینید.

نمایندگی تعمیر آنلاین

در این مطلب تمام عواملی را که باعث قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی می‌باشد را بیان کردیم. چنان چه مشکل دستگاه به خاطر خرابی هر یک از قطعات ذکر شده باشد، می‌توانید به تعمیر دستگاه و تعویض قطعه معیوب بپردازید. اما اگر خود مهارت و تجربه‌ای در زمینه تعویض قطعات ماشین ظرفشویی ندارید، می‌توانید از طریق تماس با نمایندگی تعمیر آنلاین به رفع مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی بپردازید.