حل نشدن و پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کاربری اتفاق بیفتد. در این حالت کیفیت شستشوی ظروف به شدت پایین می‌آید و باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. این مشکل در اکثر مواقع با یک تغییر کوچک قابل رفع است اما در برخی از اوقات نیازمند بررسی توسط یک تعمیرکار مجرب است. اگر در این زمینه و دلایل بروز آن اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دلیل حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف داخل خود نیازمند شوینده‌های مخصوص مانند ژل، پودر یا قرص است که باید به اندازه کافی از آن استفاده شود. البته ژل ماشین ظرفشویی در مقایسه با قرص‌ها سریع‌تر حل می‌شوند اما باز هم ممکن است به دلایلی شوینده‌ها به خوبی در آب حل نشوند و نتوانند چربی‌ها موجود بر روی سطوح ظروف را از بین ببرند. اگر ظرف‌های شما به خوبی تمیز نمی‌شوند و احساس می‌کنید علت آن به پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی برمی‌گردد تمامی دلایل زیر را بررسی کنید:

• انتخاب برنامه شستشوی نامناسب

همان طور که می‌دانید برنامه‌های شستشوی زیادی در ماشین ظرفشویی به صورت پیش فرض طراحی شده تا کاربر بر اساس تعداد ظروف و میزان کثیفی انها بهترین برنامه را انتخاب و اجرا کند. هرچه برنامه مدت زمان کمتر و دمای آب پایین‌تری داشته باشد بهتر است از ژل ماشین ظرفشویی و یا پودر استفاده کنید. اما اگر ظروف بسیار کثیف زیادی در دستگاه دارید، استفاده از قرص ماشین ظرفشویی همه کاره یا کلاسیک پیشنهاد می‌شود که با برنامه‌های بلند مدت با دمای آب بالا اجرا گردد تا بهترین نتیجه اعمال شود. در صورتی که از قرص در برنامه‌های کوتاه مدت و ساده استفاده کنید احتمال حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی تا حد زیادی بالاتر می‌رود و بر روی کیفیت شستشو تاثیر منفی زیادی خواهد داشت.

حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی

• استفاده از شوینده بی کیفیت

شوینده‌های غیر استاندارد، فاسد و بی‌کیفیت حلالیت کمتری در آب دارند و می‌توانند شستشوی ظروف را با مشکل مواجه کنند. برای رفع پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی توصیه می‌شود که تنها از قرص‌های اصل برندهای معروف استفاده کنید و آنها را در محیطی خنک نگه دارید تا فورا خراب نشوند.

• چیدن اشتباه ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی

یکی از دلایل حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی، چینش اشتباه ظروف است. در این حالت ظرف‌ها به صورتی هستند که درب مخزن مواد شوینده باز نمی‌شود و یا در صورت باز شدن، قرص بر روی ظروف می‌افتد و در آب حل نمی‌گردد. جهت جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود که در قسمت جلویی جای مواد شوینده تنها بشقاب بچینید و از قرار دادن قابلمه یا ظروف بزرگ و بلند خودداری نمایید.

• باز نشدن درب مخزن شوینده

استفاده از مواد شوینده نامرغوب می‌تواند باعث شود که کلید سوئیچ مخزن در خود گیر بکند و درب مخزن به موقع باز نشود. در این حالت مواد شوینده در آب پخش نمی‌شود و در جای خود باقی می‌ماند. جهت رفع مشکل پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی توصیه می‌شود که در ابتدا با یک دستمال خیس داخل مخزن و کلید سویچ آن را تمیز کنید و سعی کنید تکه‌های باقی مانده از مواد شوینده را از آن جدا نمایید. در صورتی که مشکل با این کار حل نشد، جهت تعمیر ظرفشویی خود با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

• متوقف شدن برنامه شستشو

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی شود، متوقف شدن برنامه شستشو در حین کار است. اگر برنامه شستشو قبل از باز شدن درب مخزن متوقف شود هیچ شوینده در آب حل نخواهد گشت. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی برد پیش بیاید و برای رفع آن ابتدا دستگاه را یبار روشن و خاموش کرده و دوباره برنامه شستشوی مورد نظر خود را start کنید. اگر مشکل حل نشد برای تعمیر ظرفشویی خود بت یک تعمیرکار ماهر در این زمینه مشورت نمایید.

پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی و کثیف ماندن ظروف

• ماندن بیش از حد شوینده در مخزن

اگر شوینده بیش از چند ساعت درد اخل مخزن بمانند کمکم سفت و متراکم می‌شوند و حلالیت خود را از دست خواهند داد. برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌شود پیش از اجرای برنامه شستشو مخزن را پر کرده و بلافاصله دستگاه را روشن کنید. در صورتی که از پودر مخصوص ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف خود استفاده می‌کنید، حتما اندازه استاندارد آن را رعایت کنید. اگر بیشتر از حد لازم در داخل مخزن پودر بریزید احتمال پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی بالاتر می‌رود. در این حالت ممکن است ذره‌های پودر بر یکدیگر بچسبند و حلالیت کمتری در آب داشته باشند.

• گیر کردن بازوهای آبپاش

در صورتی که ظروف را به صورت نادرست در ماشین ظرفشویی خود چیده باشید احتمال اینکه قسمت‌هایی از ظرف‌ها در مسیر چرخش بازوهای آبپاش قرار بگیرد بسیار زیاد است. در این حالت بازوها نمی‌توانند کاملا بچرخند و آب را در داخل دستگاه به جریان در آورند. لذا آب به صورت ساکن در کف ماشین ظرفشویی باقی خواهد ماند و احتمال پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی بالاتر خواهد رفت.
البته در برخی از مواقع علت گیر کردن بازوهای آبپاش ربطی به چینش ظروف در داخل دستگاه ندارد و این قطعه به دلیل فرسودگی یا استفاده نادرست از ماشین ظرفشویی خراب شده و نمی‌تواند به درستی بچرخد. در این حالت راهی جز تعیر ماشین ظرفشویی و تعویض قطعات فرسوده نیست.

• خرابی المنت

همانطور که پیش‌تر گفتیم دمای بالای آب می‌تواند حلالیت مواد شوینده خصوصا پودر و قرص ماشین ظرفشویی را تا حد زیادی افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است قرص ماشین ظرفشویی و پودر را برای برنامه‌های طولانی‌تر با دمای آب بالا استفاده کنید در برخی از مواقع برنامه منتخب شما به دلیل خرابی المنت به درستی اجرا نمی‌شود و آب به اندازه کافی گرم نمی‌گردد. در این حالت شوینده به درستی در آب حل نخواهد گشت.
برای رفع مشکل گرم نشدن آب و پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی شما باید از یک تعمیرکار مجرب در این زمینه کمک بخواهید و در صورت نیاز المنت دستگاه خود را تعویض نمایید. پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از بروز این مشکل، پس از هر 60 بار استفاده از دستگاه آن را با استفاده از مواد جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی، جرمگیری کنید.