زمانی که گرمای فصل تابستان از راه می‌رسد، هیچ چیزی به اندازه باد خنک کولر نمی‌تواند لذت بخش باشد. در حال حاضر، مدل‌های گوناگونی از کولر در بازار موجود هستند، اما هنوز هم سوال اصلی بر سر یک چیز است. در مقایسه کولر آبی و گازی کدامیک بهتر عمل می کند؟

بسیاری از افراد حداقل برای یک بار هم که شده، چنین سوالی را از خود پرسیده‌اند. حالا دیگر جای نگرانی وجود ندارد. در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا بهترین پاسخ را برای این سوال پیدا کنیم.

برای مقایسه کولر آبی و گازی، ادامه این متن را از دست ندهید.

مقایسه کولر آبی و گازی

 

کولر آبی

در ابتدا، برای این که بهتر به تفاوت کولر آبی و کولر گازی پی ببریم، لازم است که با تعریف جامعی از هردو مدل کولر و همچنین طرز کار آن‌ها برسیم.

به همین دلیل، در ادامه، به صورت مختصر در خصوص کولر گازی و کولر آبی توضیح داده شده است و روش کار هر کدام نیز توضیح داده شده است.
کولرها که در گذشته با نام‌های مختلفی از جمله بادگیر نیز شناخته می‌شدند، بیش از هزاران سال قدمت دارند.

در سرتاسر جهان، بسیاری از افراد اقدام به ساخت دستگاهی برای خنک کردن هوا کرده‌اند تا امروز، این وسیله با نام امروزی خود به وجود بیاید.

به علت نحوه‌ی کار کردن این مدل، کولر آبی با نام سیستم تهویه مطبوع تبخیری نیز شناخته شده است. اولین نمونه‌های ساخته شده از کولر، با آب کار می‌کردند و به همین علت، با نام کولر آبی شناخته می‌شدند.

در قدیم، طرز کار این کولرها به این شکل بوده است که دستگاه، هوایی که در خارج از خانه در حال جریان بوده است را به سمت داخل می‌کشیده است و با استفاده از آبی که درون خود دارد، به خنک کردن هوا می‌پردازد.

هوای خنک شده‌ی ناشی از این فرایند، در پایان به بیرون فرستاده می‌شود تا باعث خنک شدن فضای خانه گردد.

اکنون که با ساختار کولر آبی و تاریخچه‌ی آن به صورت کامل آشنا شدیم، بهتر است به سراغ مدل جدیدتر این خنک کننده‌ی پرمصرف، یعنی کولر گازی برویم تا مقایسه کولر آبی و گازی را با دقت بیشتری انجام دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی کولر آبی در مقایسه با کولز گازی

 

کولر گازی

با وجود این که شاید دور از انتظار شما به نظر برسد، مدل گازی کولر با اختلاف زمانی نسبتا کمی پس از کولر آبی ساخته شد و به بازار معرفی شد.

کولر گازی، با دریافت هوای گرم، آن را از داخل اتاق بیرون می‌کند و در واقع چرخه‌ی هوای داخل فضا را معکوس می‌کند تا هوا خنک‌تر شود.

یکی از نکات جالبی که در خصوص بسیاری از مدل‌های کولر گازی، چه در گذشته و چه در زمان حال وجود دارد این است که این عملکرد بر اساس دمای فعلی اتاق می‌تواند تغییر کند.

به طوری که بسیاری از مدل‌های کولر گازی در زمستان، نقش هیتر یا گرم کننده‌ی هوا را ایفا خواهند کرد.

بررسی کولر گازی در مقایسه با کولر آبی

 

کولرهای گازی در چه مناطقی استفاده می‌شوند؟

جدا از مبحث مقایسه کولر آبی و گازی، یکی از موارد مهمی که باید در خصوص کولرهای گازی بدانید، استفاده مناسب از این دستگاه در مناطق مختلف است.

در فصل‌های گرم، این دستگاه جزو پرمصرف‌ترین لوازم خانگی به شمار می‌رود.

با این وجود، بهتر است بدانید که به کار گرفتن مدل گازی کولر در بسیاری از مناطق کشور، اصلا از نظر مصرف برق به صرفه نیست و هزینه بیش از حدی را به شما تحمیل خواهد کرد.

به طور کلی، کولرهای گازی به سه دسته یا کلاس تقسیم می‌شود.

 

  1. دسته اول که T1 نام دارد، مناسب مناطق گرمسیری است.
  2. دسته دوم که با نام T2 نیز شناخته می‌شود، برای مناطق خنک مناسب است و دسته سوم یا T3 در مناطقی با آب و هوای معتدل کاربرد دارد.

 

تمام این اطلاعات، بر روی بدنه یا جعبه کولر گازی درج شده است و علاوه بر آن، شما می‌توانید در این خصوص از فروشنده نیز کمک بگیرید تا بهترین گزینه را برای منزل و محل زندگی خود انتخاب کنید.

رعایت این نکته باعث می‌شود تا از خرج اضافه برای پرداخت قبض جلوگیری کنید و همچنین با انتخاب مناسب‌ترین مدل، تا جای ممکن از نیاز داشتن به تعمیر کولر گازی خود جلوگیری کنید.

حالا تمام نکات لازم در خصوص این دو مدل را می‌دانید. پس در بخش بعدی، به مقایسه کولر آبی و گازی خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب کولر آبی و گازی

 

تفاوت کولر آبی و کولر گازی

در این بخش، سعی کرده‌ایم تا با بیان تفاوت کولر آبی و کولر گازی، ویژگی‌های مهم و اساسی این دو مدل را بررسی کنیم. حال می توانیم از این طریق، به مهم‌ترین مزایا و معایب کولر آبی و گازی دست پیدا کنیم.

این بخش به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیاز و شرایط خود، انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید.

 

  • بررسی تفاوت از نظر مصرف انرژی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کولرهای گازی دارند، میزان مصرف انرژی آن‌ها است. به طور کلی کولرهای گازی چند برابر بیشتر از کولرهای آبی برق مصرف می‌کنند.

با این وجود، راه‌هایی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد. به طور مثال، می‌توانید کولر را در جهت مسیر وزش باد نصب کنید و یا از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید.

 

  • بررسی تفاوت از نظر عملکرد و نتیجه

اگر ملاک انتخاب شما صرفا خنک شدن هوا باشد، کولر گازی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. چرا که این مدل، هوای داخل خانه را خنک‌تر می‌کند و امکان انتخاب میزان دمای داخل را به شما می‌دهد.

در حالی که کولر آبی، پس از خنک کردن هوای بیرون، آن را به داخل انتقال می‌دهد و علاوه بر آن، فقط گزینه‌ی کند و تند را در اختیار شما قرار داده است.

ببرسی عکلکرد مقایسه کولر آبی و گازی

 

  • بررسی تفاوت از نظر محل زندگی

یکی از نکات مثبت کولرهای آبی، افزایش رطوبت هوای فضای داخلی است.

بنابراین، حتی با وجود این که کولرهای گازی در خنک کردن هوا عملکرد بهتری دارند، اما برای شهرهایی با هوای گرم و خشک مانند خراسان یا یزد، کولرهای آبی گزینه‌ی بهتری هستند.

 

  • بررسی تفاوت از نظر قیمت و هزینه نگهداری

با توجه به عملکرد متفاوتی که این دو مدل دارند، طبیعتا هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز با هم متفاوت است. در مقایسه کولر آبی و گازی، مهم‌ترین نکته میزان استفاده از هرکدام است.

برای کولرهای آبی، معمولا تنها هزینه‌ی مورد نیاز، هزینه‌ی تمیز کردن یا تعویض پوشال و دریچه‌ها است.

در حالی که کولر گازی، چون در تمامی فصول سال قابل استفاده است، هزینه‌ی بیشتری برای نگهداری نیاز دارد.

 

 

نکات مهم در خصوص استفاده از کولر گازی

در پایان، لازم است به چند نکته‌ی مهم در خصوص کولر گازی اشاره کنیم:

  • تمیز کردن کولر گازی، دشواری خاص خود را دارد. پیشنهاد می‌شود تا برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات حساس این دستگاه، تمیز کردن برخی بخش‌ها و تعویض برخی قطعات مانند فیلتر یا فن کوئل را به تعمیرکار بسپارید.

 

  • مشکلاتی از قبیل کار نکردن فن کولر گازی یا خاموش شدن ناگهانی کولر گازی، می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. بهتر است در صورت نداشتن تجربه، از کمک یک تعمیرکار متخصص استفاده کنید تا مشکل اصلی ریشه یابی و به صورت کامل حل شود.

 

  • در صورتی که با صدای زیاد کولر گازی مواجه شده‌اید، در قدم اول، از سفت بودن پیچ و مهره‌های دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که باز هم مشکل حل نشد، احتمال دارد که مسئله با روغن کاری حل شود. با این وجود، در صورت نیاز، از یک متخصص کمک بگیرید تا با بررسی کمپرسور و کندانسور، صدا را قطع کند.
کولر آبی یا کولر گازی

 

سخن آخر

بحث مقایسه کولر آبی و گازی در همین جا به پایان می‌رسد. در صورتی که کولر شما به هر مشکلی برخورده است، مجموعه تعمیر آنلاین آماده است تا در خصوص انواع خدمات مربوط به این دستگاه، از جمله تنظیم باد کولر گازی، رفع شوره کولر آبی و سایر خدمات مربوطه، به شما کمک کند.

متخصصان این مجموعه، با داشتن تجربه و تخصص در خصوص تعمیر انواع مدل‌های کولر گازی و آبی، یکی از بهترین گزینه‌های شما برای رهایی از شر مشکلات مختلف این دستگاه هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس برقرار کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.