تمیز کردن کولر گازی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به صورت مستمر انجام شود تا عملکرد دستگاه را در بالاترین حد ممکن نگه دارد. امروزه اکثر افراد ترجیح می‌دهند که هوای گرم تابستانی محیط را با استفاده از کولر گازی به هوایی خنک و بهاری تبدیل می‌کنند چرا که عملکرد بهتری در خنک‌سازی و تهویه هوا نسبت به کولرهای آبی قدیمی دارد.

اگر بخوایید که عمر کولر گازی خود را افزایش دهید باید آن را به با توجه به میزان استفاده خود تمیز و سرویس کنید. شما می‌توانید با تماس با نمایندگی کولر گازی خود درخواست متخصص کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. اما اگر به کارهای فنی علاقه دارید و می‌‎‌‎خواهید که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید با خواندن این مطلب کولر گازی خود را به راحتی تمیز کنید.

 

تمیز کردن کولر گازی

چگونه کولر گازی خود را تمیز کنیم؟

با سرویس کردن کولر گازی به صورت مرتب، می‌توان از بروز خرابی و مشکلات مختلف مانند چکه کردن آب کولر گازی، یخ زدن پنل داخلی و… جلوگیری کرد. این کار به هیچ عنوان کار سختی نیست و می‌توانید حداکثر هر دو هفته یکبار و حداقل هر یکسال یکبار آن را انجام دهید.

 

برای تمیز کردن کولر گازی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

جهت تمیز کردن کولر گازی نیاز به لوازم زیر خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی و آچار مناسب
  • فرچه نرم
  • دستمال نخی و تمیز
  • دستکش پلاستیکی عایق
  • دستگاه کارواش
  • دستگاه مکنده هوا
  • مایع چربی‌زدا

 

نکته: در صورتی که به دستگاه کارواش و دستگاه مکنده هوا دسترسی ندارید می‌توانید از جاروبرقی و شیر آب استفاده کنید.

 

مراحل سرویس کردن کولر گازی

تمیز کردن کولر گازی

جهت تمیز کردن کولر گازی و سرویس آن تنها کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

 

حتما برای اطلاع از ایرادات متداول در کولر گازی به صفحه تعمیر کولر گازی بروید تا شاید بتوانید در صورت بروز برخی ایرادات آن را برطرف کنید.

قطع کردن دستگاه از برق

جهت رعایت ایمنی خود لازم است که پیش از تمیز کردن کولر گازی، با قطع فیوز مربوطه از عدم وجود برق در دستگاه مطمئن شوید. توصیه می‌شود که از یک چهارپایه پلاستیکی و دستکش عایق خود نیز در طول روند کار کمک بگیرید. همچنین قسمت برقی پنل را با استفاده از پلاستیک به خوبی بپوشانید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید.

 

تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

با استفاده از دفترچه راهنما قاب جلویی پنل را بدون هیچ‌گونه فشار اضافی باز کنید. با باز شدن پنل اولین چیزی که به چشم می‌آید دو فیلتر تهویه هوای کولر گازی است. فیلترها را از دستگاه خارج کنید و با استفاده از آب و مواد شوینده آن را کاملا بشویید. پیش از نصب دوباره فیلترها در جای خود از خشک بودن کامل فیلترها اطمینان حاصل کنید.

تمیز کردن کولر گازی

تمیز کردن سنسورهای کولر گازی

پس از تمیز کردن فیلترها نوبت به سنسورهای موجود در کولر گازی می‌رسد. سنسورها که وظیفه سنجش هوای محیط و تنظیم آن به دمای تنظیم شده را دارند، در صورت کثیف بودن در انجام وظایف خود به اشتباه خواهند افتاد و ممکن است شما را با مشکلاتی نظیر باد گرم زدن کولر گازی گریبان‌گیر کند.

با بیرون آوردن فیلترها از درون پنل، سنسورهای کولر گازی به راحتی قابل رویت هستند. شما می‌توانید با اندکی فشار این سنسورها را بیرون بکشید و با پارچه‌ای نرم و خشک به تمیز کردن آن اقدام کنید.

 

شستن کویل‌های کولر گازی

کویل موجود در یونیت داخلی که به آن کویل تبخیر نیز می‌گویند، وظیفه جذب گرما و رطوبت موجود در خانه و انتشار هوای خنک تولید شده را دارد. این قطعه در اثر گذشت زمان گرد و غبار و چربی موجود در محیط داخل را به خود می‌گیرد و در صورت انباشته شدن این کثیفی‌ها میزان کیفیت هوای تولید شده کاهش پیدا می‌کند. لذا پاکسازی کویل‌ها قسمت مهمی از تمیز کردن کولر گازی محسوب می‌شود و باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

 

  • پس از باز کردن قاب جلوی پنل، کویل‌ها را که به مانند رادیاتور ماشین هستند بیابید.
  • با کمی فشار کویل‌ها را از پنل خارج کنید.
  • دستگاه مکش یا جاروبرقی رار روشن کنید و بر روی سطح کویل بگیرید تا قسمتی از گرد و غبار موجود در آن را به خود جذب کند.
  • مقداری آب و مایع چربی‌زدا بر روی کویل بریزید و برای 10 دقیقه صبر کنید.
  • با استفاده از فرچه‌ای نرم سطح کویل را به آرامی تمیز کنید تا تمامی چربی و کثیفی موجود در آن خارج شود.
  • کویل‌ها را با آب فراوان بشویید و در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

نکته: در صورتی که دستگاه بخارشور دارید می‌توانید به جای استفاده از مایع چربی‌زدا، از این دستگاه جهت رفع چربی‌های موجود در کویل استفاده کنید.

 

تمیز کردن پنل خارجی کولر گازی

 

تمیز کردن کولر گازی

 

در هنگام تمیز کردن کولر گازی از پنل خارجی موجود در بیرون خانه به هیچ عنوان غافل نشوید. این پنل نیز مانند پنل داخلی دارای کویل است و از نظر ظاهری به رادیاتور شباهت دارد. با باز کردن پیچ‌های پنل، به کویل دسترسی پیدا می‌کنید. این قطعه را از پنل خارج کنید و با استفاده از فشار آب تمامی کثیفی‌های موجود در آن را بزدایید.

شما می‌توانید جهت تمیزی بیشتر از مواد پاک‌کننده نیز استفاده کنید. این قطعه را به هیچ عنوان تا خشک نشدن به صورت کامل در جای خود قرار ندهید.

یکی دیگر از قسمت‌های مهم تمیز کردن کولر گازی، تمیز کردن فن کندانسور است. خوشبختانه تمیز کردن این قطعه بسیار راحت است و با استفاده از یک دستمال تمیز و نم‌دار می‌توان آن را مثل روز اول کرد. جهت جلوگیری از اصطحکاک پره‌های فن بهتر است که هر چند ماه یک بار چند قطره روغن مخصوص به آن اضافه کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.