در دنیای شلوغ و پرمشغله امروزی داشتن ماشین ظرفشویی یک نعمت و امتیاز به حساب می‌آید که به شما کمک می‌کند، در زمان صرفه جویی کنید و زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر در اختیار داشته باشید. درست است که ماشین ظرفشویی کار را برایمان راحت‌تر کرده، اما باید به ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست نیز دقت کنید.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی شست؟

با توجه به این موضوع، 12 نوع ظرفی را که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید را به شما معرفی می‌کنیم.

ظروفی که در ماشین ظرفشویی نباید شست

1_ ظروف آشپزخانه چوبی

یکی از ظروفی که نباید در ظرفشویی شست ظروف چوبی هستند. همیشه بهتر است قبل از گذاشتن ظروف چوبی در ماشین، اول نوشته روی جلدشان را مطالعه کنید،بعضی از ظرف‌های چوبی در ماشین ظرفشویی آسیبی می‌بینند. سختی و قدرتمند بودن مواد شوینده ی ماشین های ظرفشویی و همچنین درجه حرارت بالای ماشین ظرفشویی، می‌تواند روغن طبیعی چوب را از بین برده و موجب شکستگی و ترک خوردن آن‌ها شود.
پس توصیه می‌شود که تخته خردکن، کفگیرهای دسته چوبی و دیگر ظرف‌های چوبی را با دست و شوینده ای ملایم و همراه با آب ولرم بشویید تا ترک بر ندارند یا رنگشان از بین نرود.
برای ضدعفونی کردن ظرف چوبی نیز می‌توانید از مخلوط آب و کلر استفاده کنید.

ظروفی که نباید در ظرفشویی شست

2_ چاقو‌های آشپزخانه

چاقوها را بهتر است که در ماشین ظرفشویی نگذارید به سه دلیل: اول اینکه لبه‌های تیز چاقو به سبدهای شتشو ماشین آسیب می‌زند و مرور باعث خراب شدن بافت‌های سبد قفسه‌ی قاشق‌ها می‌شود.
دلیل دوم این است که به دلیل تراکم قاشق ها، ممکن است چاقو به سختی از سبد درآمده و به دست شما آسیب وارد شود.
دلیل سوم و مهم ترین دلیل که هرگز نباید چاقو در ماشین قرار گیرد، این است که مواد شوینده‌ی ماشین، لبه‌های تیز چاقو را کند کرده و در نتیجه در دراز مدت باعث نابودی آن خواهند شد. همچنین اگر دسته چاقوهای شما از چوب باشد، هر چقدر بیشتر در معرض آب و شوینده‌های درون ماشین لباسشویی قرار بگیرد، زودتر نابود می‌شود. پس با قرار ندادن چاقو درون ماشین ظرفشویی عمر مفید آن را افزایش دهید.

3_ ظروف چینی

ظروف چینی گران قیمت و ظریف که آبکاری طلا دارند و یا بشقاب‌های قدیمی که برایتان خاطره انگیز هستند را داخل ماشین نگذارید. مواد شیمیایی، شوینده‌ها و آب داغ شاید باعث شود که آسیب و خسارت‌هایی را به طرح ظروف و نوارهای طلایی آن ایجاد کند، پس این ریسک را نکنید و این ظروف را با دست بشویید.

ظروف چینی در ظرفشویی

4_ ظروف مسی

امروزه استفاده از قابلمه و ظرف‌های مسی بسیار رواج پیدا کرده است.برای اینکه ظرف‌های شما از آسیب و تغییر رنگ درامان باشند،هرگز برای شستشو آن‌ها از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

5_ ظروف پلاستیکی

یکی دیگر از ظروفی که نباید در ظرفشویی شست، ظروف پلاستیکی است. حرارت ماشین آنقدر زیاد است که می‌تواند ظروف پلاستیکی و بخصوص پلاستیک‌های نازک با طرح‌های شلوغ را ذوب کند.پس بهتر است که که قبل از قرار دادنشان در ماشین برچسب روی آن را مطالعه کنید و تنها ظروف پلاستیکی را که بر روی آن‌ها درج شده است، در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

6_ ظروف عایق دار مانند فلاسک

ظروف شیشه ای دوجداره و ظرف‌هایی که از عایق فلزی و پلاستیکی ساخته شده است، برای نگهداری مواد به صورت داغ و سرد بسیار عالی می باشند.گرمای بسیار بالای ماشین ظرفشویی باعث آسیب رسیدن به بدنه این ظرف‌ها و خراب شدن آن می شود. توصیه می‌شود برای تمیزکردن این ظروف، ترکیبی از آب و جوش شیرین استفاده کنید

7_ قابلمه‌های چدنی

ظروفی که نباید در ظرفشویی شست

یکی از بهترین انواع قابلمه‌ها،قابلمه‌های چدن هستندکه تا سال‌های زیادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد،به شرطی که در شستشو آن دقت کنیم. قراردادن قابلمه‌های چدنی داخل ماشین ظرفشویی لایه‌هایی که روی آن وجود دارد را از بین می‌برد. این لایه باعث نچسبیدن غذا به کف قابلمه می‌شود.پس بهتر است کمی وقت بگذارید و قابلمه‌های چدنی‌تان را با دست بشویید تا کیفیتشان را از دست ندهند.

8_ رنده

قراردادن هر وسیله‌ای که تیز و برنده باشد به ماشین ظرفشویی شما آسیب وارد می‌کند،پس از قراردادن رنده‌ها در ماشین خودداری کنید.همچنین چون امکان دارد در دندانه‌های رنده مواد غذایی بماند شستشو با دست بهترین روش اشت.

9_ لیوان های کریستال

از دیگر ظروفی که نباید در ظرفشویی شست لیوان های کریستال هستند. معمولا هنگامی که مهمان داریم ترجیح میدهیم در لیوان‌های کریستالی از آن‌ها پذیرایی کنیم. لیوان‌های کریستالی علاوه بر زیبایی، بسیار ظریف نیزهستند، قراردادن کریستال‌ها درون ماشین و باعث کدر شدن و کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.

ظروفی که در ظرفشویی نباید شست

10_ ظروفی که روی آن‌ها برچسب کاغذی دارد

ممکن است از شیشه مرباها و یا بطری هایی که روی آن‌ها برچسب دارد استفاده کنید. اما اگر قصد دارید برای شستن آن‌ها از ماشین استفاده کنید حتما برچسب آن‌ها را جدا کنید.اگر بدون جداسازی برچسب آن را درون ظرفشویی قرار دهید، به محض خیس شدن برچسب جدا می‌شود و ممکن است در راه‌آب ماشین ظرفشویی گیر کند و مشکلات جدی‌ را به وجود بیاورد.
برای برای جدا کردن کاغذ روی شیشه مربا باید آن را برای یک یا چند ساعت داخل آب داغ بگذارید و بعد آن را با دست آن بکنید.

11_ آلومینیوم

ماهیتابه‌های آلومینیومی برای شستشو با ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. اولین اتفاقی که برای این ظرف‌ها می‌افتد، رنگ رفتگی است، اما ظرف‌هایی که نازک و آسیب‌پذیرتر باشند در ماشین ظرفشویی کلاً از بین می‌رود.
همچنین امکان دارد این ظرف‌ها به ظروف دیگر، بخصوص ظرف‌های فلزی داخل ماشین ظرفشویی آسیب بزنند. پس بهتر است از گذاشتن وسایل آلمینیومی در ماشین ظرفشویی صرف نظر کنید.

12_ ظروفی که به راحتی شکسته می‌شوند

حرکات ماشین ظرفشویی هنگام شستشو و همچنین مواد شوینده در ماشین ممکن است سبب شکستگی ظروف گردد. از این رو به شما توصیه می‌کنیم از قرار دادن ظروفی که به راحتی شکسته می‌شوند در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

برای اینکه طول عمر ظرف‌هایتان کم نشود ومثل روز اولشان باقی بمانند، از قابل شستشو بودن آن‌ها با ماشین ظرفشویی مطمئن شوید و بعد برای شستن آن‌ها با ماشین اقدام کنید.
در مورد ظرف‌های ظریف و چینی ریسک نکنید اما اگر باز هم شک داشته باشید می‌توانید نحوه شستشوی صحیح آن‌ها روی بسته‌بندی بخوانید.

بهتر است قبل از قراردادن ظرف‌ها در ماشین آن‌ها را آب‌کشی کنید، با این کار هم از آسیب به ماشین جلوگیری می‌کنید و هم ظرف‌ها بدون شک تمیز و براق می‌شوند. در پایان تعمیر آنلاین افتخار دارد با بیش از یک دهه تجربه در تعمیر ماشین ظرفشویی رضایت مشتری را کسب کند و در این راه جزء وظایف خود می داند تا با استفاده از مطالب و مقالات مختلف قدمی در آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی بردارد تا در مراقبت و افزایش عمر مفید لوازم خانگی شما تاثیرگذار باشد.