تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی، باعث جلوگیری از کدر شدن ظروف و ایجاد خط‌وخش بر روی آنها در زمان شستشوی دستگاه می‌شود. در واقع به دلیل فشار مستقیم آب بر روی ظروف برای انجام فرآیند شستشو، در صورت عدم تنظیم سختی آب، لکه‌های سفید بر روی ظروف باقی خواهد ماند. از این رو می‌توان با تنظیم سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی، این مشکل را در فرآیند شستشوی ظروف برطرف نمایید.

در این مطلب قصد داریم که به بررسی میزان سختی گیر آب ماشین ظرفشویی بپردازیم و نحوه تنظیم آن را آموزش دهیم. پس تا انتها همراه تعمیر آنلاین باشید.

نحوه تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی

تنظیم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی

وجود یون‌های کلسیم، منیزیم و… باعث ایجاد سختی آب شده است که سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی می‌تواند با جذب این یون‌ها، باعث از بین رفتن سختی آب شود. تعبیه این سیستم کاربردی و مهم در ماشین ظرفشویی یا کاهش تاثیرات منفی یون‌های کلسیم و منیزیم در آب و جایگزین کردن آنها با یون سدیم باعث شستشوی تمیز ظروف خواهد شد.

سیستم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی شامل ۲ بخش مخزن رزین و مخزن محلول آب و نمک می‌باشد. این ۲ مخزن سیستم از طریق یک شیر که فشار آب زیادی نیز دارد با یکدیگر در ارتباط هستند. بخش رزین وظیفه کاهش سختی آب را داشته و بخش مخزن آب و نمک وظیفه افزایش قدرت میزان سختی گیری بخش رزین را دارد.

از این رو در زمان شروع فرآیند سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی، ابتدا آب به داخل بخش رزین وارد شده و یون‌های سدیم با یون‌های کلسیم و منیزیم آب جایگزین شده و میزان سختی آب کاهش می‌یابد.

نکته مورد توجه در مورد عملکرد درست بخش مخزن محلول آب و نمک، در مرتب کردن این مخزن از نمک‌های مخصوص دستگاه می‌باشد. در واقع به دلیل اهمیت این بخش در کارکرد درست سیستم سختی گیر آب، یک سنسور نمک بر روی دستگاه تعبیه شده است که در صورت کاهش مقدار آن، چراغ ال ای دی مربوطه بر روی ماشین ظرفشویی روشن خواهد شد.

برای رفع این ارور و هشدار سنسور نمک بر روی ماشین ظرفشویی، باید با خرید نمک مناسب با توجه به نوع دستگاه، مخزن را پر کنید. نمک سختی گیر رزینی ماشین ظرفشویی با نمک خوراکی متفاوت بوده و دانه‌های درشت‌تری داشته که نوع املاح موجود در آن متفاوت می‌باشد.

لازم به ذکر است که میزان سختی آب در شهرها و مناطق مختلف گوناگون می‌باشد. البته طبق استانداردهای بیان شده برای میزان سختی آب، مقدار کمتر از ۵۰ میلی‌گرم در لیتر را آب نرم، مقدار بازه ۵۰ تا ۱۵۰ را درجه سختی متوسط، بازه ۳۰۰ تا ۵۰۰ را آب سخت و بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم بر لیتر را با درجه سختی بالا می‌دانند.

از این رو باید در ابتدای تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی، میزان سختی آب منطقه مسکونی خود را اندازه‌گیری نمایید. این امر از طریق اطلاع از سازمان آب منطقه و یا استفاده از کاغذهای مخصوص صورت می‌گیرد.

سختی گیر آب ماشین ظرفشویی

با توجه به برند ماشین ظرفشویی باید به تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی بپردازید. به همین دلیل راهنمای تنظیمات سختی آب را برای ۳ برند معروف ماشین ظرفشویی سامسونگ، بوش و ال جی را در ادامه مطلب ذکر خواهیم کرد:

نحوه تنظیم سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی سامسونگ:
این روش تنظیم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی‌های سامسونگ مدل D157W, D159W, D157STS, D159STS, DW60M6050, DW60M6051 و DW60M6040 کاربرد دارد. ماشین ظرفشویی را روشن کرده و دکمه pre wash را حدود ۵ ثانیه نگه دارید. با ورود به بخش تنظیمات دستگاه، درجه سختی آب را در یکی از مقادیر h0 تا h7 با توجه به میزان سختی آب منطقه خود وارد نمایید.

اگر ماشین ظرفشویی سامسونگ شما مدل D142W, D142STS, D147W, D147STS, DW60M5010FW, DW60M5030FW, DW60M5060BB, DW60M5010FS, DW60M 5040BB, DW60M5030FS است، راهنمای تنظیمات سختی آب دستگاه به روش زیر می‌باشد. دکمه power ماشین ظرفشویی را فشار دهید. سپس ۲ دکمه start و delay را به صورت همزمان به مدت ۵ ثانیه نگه دارید تا دستگاه وارد قسمت تنظیمات شود.

برای تنظیم مقدار h0 تا h7 با توجه به میزان سختی آب منطقه، باید دکمه delay را به تعداد واحد افزوده بر h فشار دهید. بعد از تنظیم این مورد، تنها لازم است که دکمه start را بفشارید تا تنظیمات دستگاه نهایی و ذخیره شود.

 

نحوه تنظیم سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی بوش

درب ماشین ظرفشویی بوش را باز و دکمه power را بفشارید. سپس دکمه برنامه دستگاه در سمت راست نمایشگر را فشار داده و بعد دکمه start دستگاه را چند بار پشت سر هم فشار دهید. با انجام این امر H:00 بر روی صفحه نمایشگر ظاهر خواهد شد. باید با توجه به میزان سختی آب منطقه، عدد مربوطه را در بخش چشمک زن چراغ‌ها وارد نمایید.

نحوه تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی بوش

نحوه تنظیم سیستم سختی گیر آب ماشین ظرفشویی ال جی

ماشین ظرفشویی ال جی همانند برند سامسونگ، تفاوت‌هایی در بخش راهنمای تنظیمات سختی آب نیز دارد. از این رو این روش تنظیم سختی گیر آب در ماشین ظرفشویی‌های ال جی مدل LD-2150(2)W(S,M,L,T)HU, LD-2150(2)W(S,M,L,T)H, LD-2150(2)W(S,M,L,T)HB کاربرد دارد.

ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و دکمه‌های power و delay start را به صورت همزمان با هم فشار بدهید تا بهش تنظیمات دستگاه باز شود. سپس باید مقدار H را با توجه به مقادیر ذکر شده در دفترچه راهنمای مدل ظرفشویی تنظیم نمایید. برای تنظیم این مقادیر h باید دکمه QUICK را بر روی دستگاه فشار دهید. در نهایت نیز دکمه PRE WASHرا بفشارید تا تنظیمات دستگاه ذخیره شود.

نحوه تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی ال جی

مرکز تخصصی تعمیر آنلاین

عدم تنظیم سختی آب ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که به مرور زمان در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد شده و امر شستشوی ظروف به درستی صورت نگیرد. با توجه به مطالب گفته شده و توضیحات بیان شده در مورد تنظیم سیستم سختی گیر آب در برندهای مختلف ماشین ظرفشویی، اگر موفق به انجام تنظیمات برای دستگاه و عمل نکردن درست آن بعد از ذخیره‌سازی نشدید، می‌توانید با مرکز تخصصی تعمیرات و خدمات تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب نمایندگی، با توجه به برند و مدل ماشین ظرفشویی شما، این مشکل دستگاه را برطرف نمایند.