احتمالا برای شما نیز رخ داده است که بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی، شاهد پریدن فیوز و خاموش شدن ناگهانی دستگاه شده باشید. در این مطلب از وب سایت تعمیرات لوازم خانگی تعمیر آنلاین به بررسی 6 علت پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی پرداخته ایم.

چرا بعد از روشن کردن ظرفشویی فیوز می‌پرد؟

فیوز یکی از اجزای اصلی و مهم ظرفشویی بوده که به عنوان محافظ عمل می‌کند. از این رو پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی باعث آسیب رساندن به دستگاه و خاموش شدن ناگهانی آن می‌شود. تشخیص علت پریدن فیوز بعد از روشن کردن ظرفشویی و تعمیر ماشین ظرفشویی باید توسط تکنسین‌کار مجرب مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به بررسی دلایل پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی پرداخته ایم.

چرا بعد از روشن کردن ظرفشویی فیوز می پرد

۱. استفاده از ماشین ظرفشویی در زمان‌های اوج مصرف روزانه

اولین و ساده‌ترین دلیل پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی، استفاده از دستگاه در زمان‌های اوج مصرف است. در واقع اگر در زمان اوج مصرف، ماشین ظرفشویی را روشن و استفاده کنید، احتمالاً برق به اندازه کافی به دستگاه وارد نشده و موجب از کار افتادن فیوز برق و خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌شود. از این رو به ساعات اوج مصرف در فصول زمستان و تابستان توجه کرده و در این ساعات خاص از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید تا مشکلی برای دستگاه و لزوم تعمیرات ماشین ظرفشویی رخ ندهد.

۲. خرابی فیلتر برق ماشین ظرفشویی

فیلتر برق و یا همان نویزگیر ماشین ظرفشویی وظیفه جلوگیری از تداخل مدارهای الکتریکی و آسیب رساندن به دستگاه را دارد. از این رو اگر این قطعه فیلتر برق خراب شده و دچار ایراد و مشکل شود، موجب پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای رفع این مشکل و ایراد دستگاه باید به تعویض فیلتر برق قدیمی با قطعه جدید و فابریک مدل دستگاه خود بپردازید.

۳. استفاده از فیوز غیراستاندارد و سیم‌های بی کیفیت

یکی از دلایل این که چرا بعد از روشن کردن ظرفشویی فیوز می‌پرد، مربوط به برق کشی ساختمان و استفاده از فیوز غیراستاندارد و سیم‌های بی کیفیت است. این مشکل و ایراد در برق کشی ساختمان و تاثیر قعطی برق بر لوازم برقی منزل باعث آسیب رساندن به لوازم خانگی و حتی خطرناک‌تر از این موارد و احتمال آتش‌سوزی را نیز به دنبال دارد. از این رو در صورت وجود این مشکل در برق کشی ساختمان، توصیه می‌کنیم که خیلی سریع‌تر سیم کشی منزل را استاندارد کرده و از سیم‌های باکیفیت استفاده کنید تا از بروز مشکلات و خطرات احتمالی در آینده پیشگیری نمایید.

۴. خراب شدن موتور ماشین ظرفشویی

دلیل اصلی دیگر در پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی، خراب شدن موتور دستگاه می‌باشد. استفاده مکرر از دستگاه و قدیمی شدن قطعات آن باعث خرابی قطعات ماشین ظرفشویی و بروز مشکل در دستگاه خواهد شد. چک کردن و بررسی موتور ماشین ظرفشویی، یک امر تخصصی بوده که نیازمند دانش و مهارت بالایی می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما تشخیص علت خراب شدن موتور ماشین ظرفشویی و رفع مشکل را به یک تکنسین‌کار مجرب بسپارید تا عیب‌یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی به درستی صورت گیرد.

 پریدن فیوز بعد از روشن کردن ظرفشویی

۵. خرابی قطعه المنت ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل این که چرا بعد از روشن کردن ظرفشویی فیوز می‌پرد، مربوط به خرابی و سوختن قطعه المنت در دستگاه می‌باشد. وجود نوسان بیش از حد برق باعث آسیب رساندن به المنت و سوختن این قطعه می‌شود. اگر این ایراد و مشکل برای ماشین ظرفشویی رخ داده باشد، باید به تعویض المنت ماشین ظرفشویی اقدام نمایید. توصیه می‌کنیم که حتما از یک محافظ برق باکیفیت برای ماشین ظرفشویی استفاده کرده و هیچ گاه دستگاه را به صورت مستقیم به پریز برق متصل نکنید.

۶. خرابی قطعه برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

آخرین علت پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی، مربوط به خراب شدن و سوختگی برد الکترونیکی دستگاه می‌باشد. همان طور که می‌دانید برد الکترونیکی در ماشین ظرفشویی به عنوان اصلی‌ترین قطعه دستگاه و مغز ظرفشویی عمل می‌کند. در واقع برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی وظیفه فرمان و کنترل عملکرد دستگاه را بر عهده داشته و هر گونه ایراد و اختلال در برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی باعث بروز مشکل در عملکرد کلی دستگاه خواهد شد.

از این رو اگر مشکل و ایرادی در این قطعه اصلی و مهم ماشین ظرفشویی رخ دهد، باعث اتصالی در برق ورودی دستگاه و پریدن فیوز بعد از روشن شدن ظرفشویی خواهد شد. توصیه می‌کنیم که به دلیل پیچیده بودن این قطعه و تخصصی بودن امر تعمیر برد و قطعات ماشین ظرفشویی، از دستکاری کردن دستگاه اجتناب کرده و تعمیر ماشین ظرفشویی را به یک تکنسین‌کار مجرب و متخصص این حوزه بسپارید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی و توضیح عوامل متعددی که باعث پریدن فیوز بعد از روشن کردن ماشین ظرفشویی می‌شود و روش‌های تعمیر و رفع مشکل و ایراد دستگاه بوده، پرداختیم. همانطور که اشاره شد، علت پریدن فیوز برق در حین کار کردن با ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی چون استفاده از ماشین ظرفشویی در زمان‌های اوج مصرف روزانه، سیم کشی برق غیراستاندارد منزل، نوع فیوز، خرابی برد الکترونیک ماشین ظرفشویی و… بستگی دارد. از این رو پریدن فیوز برق ماشین ظرفشویی به هر علت و دلیلی که باشد، باید خیلی سریع‌تر و تخصصی مشکل را برطرف کنید تا باعث آسیب رساندن بیشتر به ماشین ظرفشویی نشود.

از این رو اگر علت این که چرا بعد از روشن کردن ظرفشویی فیوز می‌پرد، مربوط به استفاده از ماشین ظرفشویی در زمان‌های نامناسب، سیم کشی برق و نوع فیوز دستگاه باشد، می‌توانید به رفع مشکل و ایراد دستگاه بپردازید. حال اگر این مشکل ماشین ظرفشویی به خاطر خرابی موتور دستگاه، خراب شدن و سوختگی برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی و… باشد، باید تکنسین‌کار به تعمیر ماشین ظرفشویی و تعویض قطعات معیوب دستگاه بپردازد.

نمایندگی تعمیر آنلاین، یکی از تعمیرگاه‌های معتبر و مجاز کشور بوده که به تعمیرات انواع لوازم خانگی در برندهای مختلف از جمله تعمیر ظرفشویی بوش، تعمیر ظرفشویی ال جی و … می‌پردازد. اگر قادر به تعمیرات ظرفشویی و رفع مشکل دستگاه نمی‌باشید، می‌توانید از طریق تماس با نمایندگی تعمیر آنلاین به رفع مشکل دستگاه بپردازید.