ماشین ظرفشویی یکی از وسایل کاربردی است که در وقت و انرژی شما صرفه جویی می نماید. اما گاه ممکن است این دستگاه با مشکلاتی مواجه شده باشد. شاید برای شما نیز پیش آمده که با برق داشتن بدنه ظرفشویی مواجه شده باشید. در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم و مشکل را شناسایی کنیم تا نیاز کمتری به تعمیرات ماشین ظرفشویی پیدا کنید.

بررسی علل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

برق داشتن دستگاه های برقی می تواند خطرات بسیاری در پی داشته باشد. بنابراین باید به این امر مهم رسیدگی کرد. برق داشتن بدنه ظرفشویی علت های مختلفی دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:
  • اتصال سیم گراند
  • اشکال در پریز برق
  • نشتی در ظرفشویی
  • خراب بودن سیم کشی
  • اتصالی سیم پیچی داخلی
  • خرابی دوشاخه برق
  • خرابی موتور ماشین ظرفشویی
  • مشکل در هیتر المنت ماشین ظرفشویی
برق داشتن بدنه ظرفشویی
در ادامه به توضیح هرکدام از دلایل برق داشتن ظرف شویی پرداخته ایم:

اتصال سیم گراند

به این نکته توجه داشته باشید که حتما سیم گراند به لوله فاضلاب و یا ستون آهنی بدنه متصل شده باشد. یکی از دلایل برق داشتن بدنه ظرفشویی، این است که سیم گراند به لوله آب اتصال یافته باشد.

اشکال در پریز برق

برخی اوقات علت برق داشتن بدنه ظرفشویی به این دلیل است که پریز برق خراب شده. در همین جهت می بایست از سلامت پریز برق اطمینان حاصل نمایید.

نشتی در ماشین ظرفشویی

گاهی ممکن است از ماشین ظرفشویی شما آب نشتی دهد و همین امر مسبب برق داشتن بدنه ظرفشویی باشد.

خراب بودن سیم کشی

نقص در سیستم سیم کشی نیز می تواند موجب برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی شود. بنابر این چنانچه سیستم سیم کشی مشکل دارد، باید عیب آن را بر طرف نمود.

اتصالی سیم پیچی داخلی

در برخی مواقع امکان این وجود دارد که قطعات الکترونیکی و یا سیم پیچی های داخلی ماشین ظرفشویی شما دچار اتصالی شده باشند. به همین دلیل برق داشتن بدنه ظرفشویی پدید می آید.

خرابی دو شاخه برق دستگاه

چنانچه دو شاخه برق، زنگ زده و یا معیوب باشد ممکن است خطر برق گرفتگی را در پی داشته باشد. در نتیجه اگر با چنین موردی مواجه شدید آن را عوض کنید.

خرابی موتور ماشین ظرفشویی

گاها ممکن است موتور ماشین ظرفشویی شما خراب یا نیم سوز شده باشد. همین امر برق گرفتگی را به وجود می آورد. در صورت مشاهده این مورد از متخصصین در این زمینه استفاده نمایید تا آسیب نبینید.

مشکل در هیتر المنت ماشین ظرفشویی

جالب است بدانید که هیتر تولید کننده گرما است و اگر دچار مشکل گردد، موجب برق گرفتگی می شود. نقص یا از کار افتادن هیتر المنت ماشین ظرفشویی می تواند سبب ایجاد برق شود.

مشکلات احتمالی در برق داشتن بدنه ظرفشویی

علت برق داشتن بدنه ظرفشویی
تعدادی از مشکلات دیگر نیز می تواند در برق داشتن بدنه ظرف شویی دخیل باشد. اکنون به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.
  • ماندن کف در ماشین ظرفشویی
  • آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی
  • عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی: اگر آب ماشین ظرفشویی شما به طور کامل تخلیه نگردد، خطر اتصالی در برق وجود خواهد داشت. در نتیجه از تخلیه تام و کامل آن اطمینان حاصل فرمایید.
  • خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار: خاموشی ناگهانی وسیله برقی شما که با آب سر و کار دارد نیز ممکن است اتصالی در برق و سیم کشی ها در پی داشته باشد.
  • اشکال در شیر برقی ماشین ظرفشویی: تعویض شیر برقی ماشین ظرفشویی می تواند از خطر برق گرفتگی و مشکلات متحمل جلوگیری نماید.

نکات طلایی در جهت پیشگیری از برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

رعایت برخی نکات و مسائل از برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی جلوگیری می نماید. برخی از این نکته های ناب و طلایی شامل موارد زیر می شوند:
  • سعی کنید هر چند وقت یکبار ماشین ظرفشویی را تمیز نمایید تا گرد و غبار و خاک وارد آن نشود. نگهداری از ماشین ظرفشویی از مشکل اتصالی برق پیش گیری می نماید.
  • ماشین ظرفشویی را در مکان هایی که رطوبت دارد قرار ندهید.
  • دو شاخه آن را به یک محافظ سالم وصل نمایید تا جریان برق یکباره وارد ماشین ظرفشویی نشود.
با تعمیر به موقع ماشین ظرفشویی و بررسی قطعات آن قادر خواهید بود از مشکل برق داشتن ظرف شویی رهایی یابید. بنابراین تعمیر آن را به یک متخصص بسپارید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. گاهی عدم آگاهی کامل و دقیق می تواند به شما آسیب وارد نماید. پس بهتر است کار را به کاردان بسپارید!

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه فرمودید در این مقاله به مشکل برق داشتن ظرفشویی، علل و راهکارهای رفع آن پرداختیم. در پایان باید گفت در صورت بروز هر گونه اشکال و عیب در وسیله برقی، بهتر است کار را به تکنسینی مجرب و متخصص بسپارید. چنانچه نیاز به تعمیر انواع ماشین ظرفشویی در برندهای مختلف از جمله تعمیر ظرفشویی سامسونگ ، تعمیر ظرفشویی بوش و غیره را داشتید می توانید با تعمیرکاران تعمیر آنلاین تماس بگیرید.