جاروبرقی دستگاه پر‌مصرفی است که انرژی فراوانی نیاز دارد. احتمالاً شما نیز هنگام کار کردن با آن و جارو کشیدن خانه با داغ شدن غیر‌طبیعی دستگاه مواجه شده‌اید. علت داغ شدن جاروبرقی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که آگاهی از آن، جلوی آسیب‌های پر‌هزینه به موتور جاروبرقی را خواهد گرفت. در این مقاله ۹ علت داغ شدن و خاموش شدن جارو برقی را بررسی کرده‌ایم. اگر نمی‌خواهید هزینه سنگینی برای تعمیر موتور جاروبرقی پرداخت کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

1- ورود گرد و خاک یا جسم خارجی به موتور

در برخی از مواقع گرد و خاک و یا آشغال به اشتباه وارد فضای موتور می‌شود و عملکرد آن را با مشکل روبرو می‌کند. از‌این رو، موتور برای چرخاندن پره به قدرت بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد. همین موضوع یکی از ابتدایی‌ترین دلایل افزایش فشار به موتور و در نتیجه، علت داغ شدن جاروبرقی سامسونگ و سایر برندها محسوب می‌شود.

2- علت کم شدن مکش جاروبرقی و داغ شدن جاروبرقی

مکش جاروبرقی گاهی به علت مسدود‌بودن لوله و یا اتصالات آن کاهش می‌یابد. درصورتی‌که با کاهش مکش جاروبرقی مواجه شدید باید به دنبال دلیل آن یا جسمی بگردید که راه ورودی را مسدوده کرده است.

برای باز کردن لوله باید یک شلنگ خالی از آب را از یک سر لوله وارد کرده و از سر دیگر خارج کنید. با این کار زباله های داخل لوله بیرون آمده و گرفتگی برطرف می شود. دقت کنید که اگر لوله‌های جاروبرقی را با آب بشویید، ممکن است جاروبرقی شما بوی نا‌مطبوعی بگیرد. پس ترجیحاً این کار را نکنید. ولی اگر لوله را با آب شستید، از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید.

بررسی لوله جاروبرقی و باز بودن مسیر آن، در‌صورت کاهش مکش جاروبرقی

3- استفاده از پاکت جاروبرقی کاغذی و تقلبی

امروزه پاکت‌های جاروبرقی‌، یکبار مصرف هستند و پس از پر شدن، باید از یک کیسه جدید استفاده شود. برخی از افراد به دلیل سهل‌انگاری یا قیمت بالای پاکت اورجینال بوش، سامسونگ یا ال‌جی، از پاکت‌های کاغذی و غیر‌اورجینال استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل، عملکرد جاروبرقی پایین آمده و بر موتور آن فشار بیشتری وارد خواهد شد. پس فرقی ندارد از چه برندی استفاده می‌کنید، استفاده نکردن از پاکت اورجینال بوش و سایر برند‌ها، مهم‌ترین علت داغ شدن جاروبرقی بوش محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این، نصب صحیح پاکت جاروبرقی نیز اهمیت دارد. در هنگام تعویض پاکت جاروبرقی باید از نصب صحیح و کامل آن مطمئن شوید. در‌ غیر‌این‌صورت علاوه‌بر کاهش مکش جاروبرقی، امکان ورود گردوخاک به موتور، به میزان قابل‌توجه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. همین امر، ساده‌ترین علت داغ شدن جاروبرقی خواهد بود.

استفاده از پاکت جاروبرقی اصل؛ جلوگیری از آسیب به موتور جاروبرقی

4- تست ترموستات جاروبرقی؛ قطعه‌ای مهم برای کنترل دمای موتور

ترموستات در هر وسیله برقی وجود دارد و وظیفه آن کنترل دمای موتور دستگاه است. هنگامی که جاروبرقی به‌طور ممتد کار کند، ترموستات، دمای موتور را پایین می‌آورد تا اصطلاحاً داغ نکند. حال تصور کنید که این قطعه خراب شده باشد. هر‌چقدر هم دمای موتور بالا رود، امکان کنترل حرارت به دلیل خرابی این قطعه وجود ندارد. از‌این‌رو، تعمیر‌کاران، مهم‌ترین علت داغ جاروبرقی سامسونگ، ال‌جی یا بوش را خرابی ترموستات می‌دانند.

5- استفاده از فیلتر جاروبرقی غیر‌اصل

فیلتر جاروبرقی با ساختار فشرده‌ای که دارد، ذرات ریز و غبارهای موجود را به خود جذب کرده و از ورود آن به داخل موتور جلوگیری می‌کند. فیلترهای استفاده شده در جاروبرقی‌ بوش، فیلتر هپا است که در جذب این ذرات بسیار قوی عمل می‌کند. به همین دلیل عوض نکردن به موقع فیلترها می‌تواند در داغ شدن جاروبرقی بوش موثر باشد.

در آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی انواع فیلترهای جاروبرقی موجود در بازار انواع و جنس‌های مختلف آن را بررسی شده است. هر فیلتر باید در مدت 6 ماه تا یک سال عوض شود. فیلتر‌های اورجینالی که در نمایندگی بوش عرضه می‌شوند، از نوع آکاردئونی هستند که بهترین انتخاب برای این برند محسوب می‌شود. در صورت استفاده از فیلتر‌های غیراورجینال ابری و یا دیگر جنس‌های موجود در بازار با داغ شدن بیش از حد جاروبرقی مواجه خواهید شد.

فیلتر جاروبرقی؛ مهم‌ترین قطعه برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به موتور

6- نوسان برق و علت داغ شدن دوشاخه جاروبرقی

نوسان برق یا اتصال در سیم‌کشی، علت داغ شدن و خاموش شدن جارو برقی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، اگر سیم جاروبرقی را تا آخر بکشید، اتصالی رخ داده و با افزایش آمپر، موتور جاروبرقی نیز داغ می‌کند. اگر وسط کار جاروبرقی خاموش شد و متوجه داغی موتور یا دوشاخه جاروبرقی شدید، از روشن کردن مجدد آن خودداری کنید و از یک تعمیر‌کار متخصص در‌مورد مشکل خود سوال بپرسید.

7- استفاده از جاروبرقی روی سطح مرطوب

اکثر جاروبرقی‌های بوش یا سامسونگ، توانایی مکش آب را ندارند. در صورتی‌که از آن‌ها در سطوح مرطوب و خیس استفاده شود، موتور جاروبرقی آسیب می‌بیند. سیم‌پیچ جاروبرقی ضعیف می‌‌شود و سبب آمپر کشیدن دستگاه خواهد شد. این امر یکی از شایع ترین علت داغ شدن جاروبرقی بوش است. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از استفاده از جاروبرقی، نسبت به خشک بودن محیط مورد‌نظر اطمینان حاصل کنید.

8- بسته شدن مسیر خروج هوای جاروبرقی

برخی از مشتریان جاروبرقی، بدون آگاهی، مسیر خروج هوای داخل موتور را به وسیله چسب و یا هر وسیله دیگری می‌بندند. این مساله موجب فشار آمدن به موتور و داغ شدن بیش از حد آن می‌‌شود.

برای مثال بسیار دیده شده است که قاب بدنه جاروبرقی بر اثر یک حادثه می‌شکند و افراد برای نگه داشتن آن روی جاروبرقی از چسب نواری یا چیزهای دیگر استفاده می‌کنند و به صورت اتفاقی مسیر خروجی هوا بسته می‌شود.

9- خرابی و نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

در بعضی از مواقع، خرابی موتور جاروبرقی یا اصطلاحاً نیم‌سوز‌شدن آن، باعث می‌شود که دقایقی پس از روشن شدن دستگاه و استفاده از آن، موتور به‌شدت داغ شود. برطرف کردن ایراد موتور جاروبرقی شاید به راحتی انجام نشود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای تعمیر جاروبرقی بوش و سایر برند‌ها، به تکنسین متخصص مراجعه شود. زیرا، تشخیص علت داغ شدن جارو برقی، نیاز به باز کردن موتور و چک کردن سیم‌پیچی و سایر موارد داخل آن دارد.

عیب‌یابی و تعمیر انواع جاروبرقی توسط تیم متخصص تعمیر آنلاین

در این مقاله به بررسی علت داغ شدن جاروبرقی در حین کار پرداختیم. هر یک از دلایل گفته‌شده برای هر برند جاروبرقی رخ می‌دهد. بیشترین علت داغ شدن موتور جاروبرقی، مربوط به سیم‌کشی و مدار آن است. به‌همین دلیل، حتماً برای تعمیر آن باید به کارشناس مربوطه مراجعه شود تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید. شما می‌توانید درخواست خود را برای حضور تیم تعمیر آنلاین در محل برای تعمیر دستگاه خود، در سایت ثبت کنید تا با شما تماس گرفته شود. همچنین، اگر سوالی در‌خصوص نحوه تعمیر یا دلیل داغ شدن جاروبرقی دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند.