مدل‌های مختلف لوازم خانگی برند بوش، مجهز به یک صفحه نمایشگر دیجیتال می‌باشند که در صورت بروز هر گونه ایراد و مشکل در قطعات دستگاه، یک کد خطا و ارور مشخص، نمایش داده می‌شود. در واقع هر یک از این کد خطاها، نمایانگر یک مشکل خاص و خرابی قطعات دستگاه می‌باشد. از این رو با توجه به این کد خطاها می‌توان مشکل دستگاه را به راحتی رفع کرد.

در این مطلب قصد داریم که به بیان علت‌های احتمالی بروز ارور E22 در ماشین ظرفشویی بوش بپردازیم و نکات رفع آن را نیز ذکر کنیم.

 

کد خطای E22 ظرفشویی بوش

ارور E2 ،E22 و E23 نشان‌دهنده تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی بوش می‌باشد. مشکل باقی ماندن آب در داخل دستگاه مربوط به وجود ایراد در المان‌های تخلیه آب می‌باشد. از این رو مشکل مسدود شدن ماشین ظرفشویی بوش می‌تواند به دلیل گرفتگی فاضلاب، گرفتگی و یا خم خوردگی شلنگ تخلیه فاضلاب، کثیف بودن فیلترهای داخلی و یا سوختگی و نیم‌سوز شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی باشد.

نمایش کد خطای E22 ظرفشویی بوش بر روی دستگاه، معمولاً قبل از پایان یافتن برنامه شستشو ظاهر می‌شود. در برخی از مواقع با ریست کردن دستگاه و خاموش و روشن کردن آن این مشکل رفع خواهد شد. البته در این صورت برای استفاده مجدد از ماشین ظرفشویی حتماً به رفع ایرادات بیان شده در دستگاه بپردازید تا مشکل سریع‌تر رفع شود.

ارور E22 ظرفشویی بوش 

رفع ارور E22 ظرفشویی بوش

گرفتگی و یا خم خوردگی شلنگ تخلیه فاضلاب ماشین ظرفشویی بوش

در برخی از اوقات ممکن است که شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی، پیچ خورده و یا پاره شده باشد. حتی گاهی تجمع رسوب و گرفتگی در شلنگ تخلیه، می‌تواند مشکل عدم تخلیه آب و نمایش کد خطای E22 ظرفشویی بوش را به دنبال داشته باشد.

از این رو اولین اقدام برای رفع ارور E22 ظرفشویی بوش، چک کردن شلنگ تخلیه دستگاه و رفع ایراد آن می‌باشد.

اگر خروجی ماشین ظرفشویی دچار گرفتگی شده باشد، می‌توانید با شستن شلنگ خروجی و باز کردن مسیر خروج آب، رسوب و گرفتگی‌ها را برطرف نمایید. اما اگر متوجه خم خوردگی، ترک و یا پارگی در شلنگ تخلیه شدید، تنها راه ممکن برای رفع مشکل، تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی می‌باشد.

برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی، دستگاه را به پهلو قرار دهید تا قسمت زیرین در دسترس قرار گیرد. با یک پیچ گوشتی، پیچ‌های پنل زیرین را باز و پنل را جدا کنید. سری شلنگ تخلیه با یک بست فلزی به پمپ ظرفشویی وصل شده است. با یک انبر و پیچ گوشتی، شلنگ و بست‌های دور آن را باز کنید. حالا شلنگ جدید را باید به همان شکل قبلی به پمپ فیکس کرده و با بست فلزی آن را متصل کنید. در آخر نیز بست‌های دور شلنگ و پنل کف ماشین ظرفشویی را ببندید.

مقاله پیشنهادی: نحوه باز کردن لوله فاضلاب ظرفشویی

 

گرفتگی و کثیف بودن فیلتر ماشین ظرفشویی بوش

فیلتر ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از ورود رسوب و ذرات غذا به داخل دستگاه تعبیه شده است. از این رو به مرور زمان و دفعات زیاد استفاده از دستگاه، این فیلتر مسدود شده و باید آن را تمیز کنید. از این رو برای رفع ارور E22 ظرفشویی بوش، باید این قطعه دستگاه را بررسی کرده و تمیز بشویید.

برای انجام این کار ابتدا باید برق و آب ورودی ماشین ظرفشویی را قطع کنید. سبدها را از داخل دستگاه جدا و خارج کنید. فیلتر در کف ماشین ظرفشویی و در آخر شلنگ ورودی آب قرار دارد. فیلتر را جدا و با یک مسواک، رسوب و ذرات غذای چسبیده به آن را تمیز کرده و مجدد آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

پمپ تخلیه ظرفشویی

سوختگی و یا نیم سوز شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش وظیفه تخلیه کردن آب در زمان شستشوی دستگاه را دارد. از این رو در صورت بروز مشکل در این قطعه مهم و اصلی ماشین ظرفشویی، برنامه دستگاه متوقف شده و کد خطای E22 ظرفشویی بوش بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود.

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در صورت خرابی هر یک از این قطعات، دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. موتور پمپ، پروانه تخلیه، کمربند پمپ آب، توپ کنترل پلاستیکی و کیت تشخیص مغناطیسی از اجزاء تشکیل‌دهنده پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش می‌باشند. هر یک از این قطعات وظیفه خاص و جداگانه‌ای داشته که در کنار یکدیگر عملکرد کلی تخلیه آب را در دستگاه انجام می‌دهند.

در برخی از اوقات ممکن است که یک جسم خارجی باعث آسیب رساندن به قطعه پروانه تخلیه ماشین ظرفشویی شده باشد. حتی ممکن است که چیزی بین پروانه و بازوهای آب پاش به دیواره ماشین ظرفشویی گیر کرده باشد که باید آن را بررسی و مشکل را برطرف نمایید.

برای رفع ارور E22 ظرفشویی بوش و چک کردن پمپ تخلیه، کاور دستگاه را جدا کنید. پمپ تخلیه در کف دستگاه تعبیه شده است که برای باز کردن آن، باید در جهت حرکت عکس عقربه‌های ساعت آن را حدود ۴۵ درجه بچرخانید. اگر در قطعه پروانه پمپ تخلیه، گرفتگی و کثیفی وجود داشت آن را تمیز و رفع نمایید.

برای بررسی سالم بودن پمپ تخلیه، باید با یک اهم متر مقدار مقاومت آن را چک کنید. اگر اهم متر مقدار مقاومت ۲۵۷ را نمایش داد، ایرادی در پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش نمی‌باشد. اما در غیر این صورت و وجود مشکل، باید این قطعه دستگاه را تعویض نمایید.

در این مطلب به طور جامع علت‌های احتمالی بروز کد خطای E22 ظرفشویی بوش را بیان کردیم. اگر با انجام راه‌حل‌های بیان شده، موفق به رفع مشکل دستگاه نشدید، بهتر است که برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش با مرکز تخصصی تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا مشکل دستگاه سریع‌تر برطرف شود.