بوی بد ماشین ظرفشویی بوش یکی از ایرادات متداول این دستگاه است که بعد از گذشت مدت زمانی حدودا 2 ساله از استفاده از آن، از داخل دستگاه به‌شدت بوی بدی تولید می‌شود.

این امر باعث می‌شود که اکثر کاربران حس بدی نسبت به ماشین ظرفشویی پیدا کنند و از این دستگاه استفاده نکنند. اگرچه ممکن است ماشین ظرفشویی، ظروف را به درستی تمیز کند، اما بوی نامطبوع آن مطمئناً آزاردهنده است.

 

برای رفع بوی بد دستگاه نیاز به تعویض و تعمیر ظرفشویی بوش نخواهید داشت. صرفاً با توجه به موارد و راهکارهایی که در ادامه برای نحوه رفع بوی بد ماشین ظرفشویی و روش تمیز کردن آن بیان می‌کنیم، به‌سرعت مشکل دستگاه برطرف می‌شود.

ماشین ظرفشویی بوش

علت بوی بد ماشین ظرفشویی بوش

قبل از بیان راهکارهایی برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش، قصد داریم که درمورد علت ایجاد این بوی نامطبوع در دستگاه توضیح دهیم.

زمانی که ماشین ظرفشویی شروع به کار می‌کند تا پایان شستشو، مقداری آب در مخزن‌های کناری ذخیره آب باقی می‌ماند. دلیل ذخیره این میزان آب در مخزن‌های کناری دستگاه این است که بعد از اتمام کار ماشین ظرفشویی، بخار‌هایی که در داخل دستگاه است به بدنه کنار جذب شوند و باعث خشک شدن ظروف شوند. این آب همیشه در مخزن کناری ذخیره می‌شود تا بدنه‌های ماشین ظرفشویی از بین نرود.
اگر شما از ماشین ظرفشویی برای مدت طولانی مثلاً 2 ماه استفاده نکنید، این آبی که در داخل دستگاه است به همراه مواد شوینده باقی‌مانده در آن، باعث ایجاد بوی بد در دستگاه می‌شود. البته این مسئله در کوتاه‌مدت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در درازمدت باعث بوی نامطبوع خواهد شد.

به همین دلیل اکثر کارشناسان تعمیر ماشین ظرفشویی بیان می‌کنند که اگر استفاده زیادی از ماشین ظرفشویی ندارید، حتماً حداقل هفته‌ای یک‌بار اجازه دهید که دستگاه خالی کار شستشو را انجام دهد. به این معنا که بدون گذاشتن ظروف در دستگاه، ماشین ظرفشویی را روشن کنید تا کار شستشو را انجام دهد.

درواقع به دلیل اینکه ماشین ظرفشویی با مواد غذایی و باقیمانده‌های آن سروکار دارد. اگر این باقیمانده‌های مواد در محیط بسته و مرطوب بمانند و تمیز نشوند، به‌مرورزمان موجب بوی نامطبوعی در دستگاه می‌شوند. بنابراین این ذرات غذا با آب داخل مخزن و نمک و مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی مخلوط می‌شود و در درازمدت تولید بوی بدی می‌کند که به این راحتی‌ها از دستگاه خارج نمی‌شود.

موارد بالا اصلی ترین علت های ایجاد بوی نامطبوع در ماشین ظرفشوئی بوش هستند. در ادامه به ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل خواهیم پرداخت.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

راهکارهای رفع بوی بد ظرفشویی بوش

1 . باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی بوش

پس از اتمام کار ماشین ظرفشویی، درب دستگاه را به مدت نیم ساعت باز بگذارید. باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی، باعث خارج شدن بخار و رطوبت دستگاه می‌شود و از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کند. این کار همچنین باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی و آسیب به بدنه‌های داخلی ماشین ظرفشویی نیز می‌شود.

ماشین ظرفشویی بوش
2 . استفاده ماهیانه از جرمگیر ماشین ظرفشویی بوش

دومین راهکار برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش، استفاده از جرمگیر است. هر ماه یک‌بار از جرمگیر مخصوص ماشین ظرفشویی بوش استفاده کنید. بعد از ریختن جرمگیر در ماشین ظرفشویی بوش اجازه دهید که دستگاه خالی کار شستشو را انجام دهد. انجام این کار باعث شستشوی قطعات داخلی ماشین ظرفشویی و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع خواهد شد.

3 . تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی بوش

به‌مرور استفاده از ماشین ظرفشویی، ذرات غذا در فیلتر دستگاه جمع می‌شوند که حتماً باید آن را تمیز کنید. فیلتر ماشین ظرفشویی را هر ۵ بار که از دستگاه استفاده می‌کنید، باید دربیاورید و تمیز بشویید. این فیلتر در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد و به صورت توری شکل می‌باشد. آن را دربیاورید و با مسواک و مایع شستشو تمیز کنید. البته اگر عادت دارید که ظروف را قبل از گذاشتن در ماشین ظرفشویی تمیز کنید، این میزان شستشو فیلتر کمتر می‌شود. چراکه آشغال و ته‌مانده‌های غذای کمتری در فیلتر گیر خواهد کرد.

بازکردن فیلتر ماشین ظرفشویی

4 .بررسی شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بوش

حتماً زیر سینک، شلنگ خروجی فاضلاب ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. گاهی اوقات مسیر خروج آب به صورت استاندارد انجام نشده است و باعث ورود بوی نامطبوع فاضلاب به دستگاه می‌شود. حتماً شلنگ خروج آب را چک کنید و مسیر خروج آب را به صورت استاندارد وصل کنید تا این مشکل به وجود نیاید.

5 . تمیز کردن بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی بوش

اگر بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی با ذرات غذا گرفته شود، منجر به بوی بد داخل دستگاه خواهد شد. به همین دلیل بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی را نیز همانند فیلتر باید باز کنید و تمیز بشویید. ماشین ظرفشویی 2 بازوی آبپاش در بالا و پایین دستگاه دارد. هر 2 این قطعه را باز کنید و با مسواک ذرات غذا را خارج کنید و بشویید.

تمیز کردن بازوهای آب‌پاش
6 . استفاده از بوگیر ماشین ظرفشویی بوش

می‌توانید برای رفع سریع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش، از بوگیرهای مخصوص دستگاه استفاده کنید. این بوگیرهای مخصوص ماشین ظرفشویی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. عملکرد این بوگیرها به این صورت است که وقتی ماشین ظرفشویی در حال شستشو است، آب گرم به این بوگیرها می‌خورد و باعث ایجاد بوی مطبوع و خوش در دستگاه می‌شود.

7 . انجام سرویس داخلی ماشین ظرفشویی بوش

هر دستگاهی برای طول عمر بیشتر و عملکرد بهتر نیاز به سرویس دوره ای توسط متخصص دارد. برای سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی که معمولا سالی یک‌بار انجام می شود به تکنسین مرکز مجاز تعمیرات بوش تماس بگیرید. انجام این سرویس‌های داخلی سالیانه توسط مرکز تعمیرات بوش باعث رفع گرفتگی‌های داخلی دستگاه می‌شود و از مشکلات و خرابی احتمالی قطعات  لوگیری می‌کند.

8. تمیز کزدن بدنه ماشین ظرفشویی بوش

ممکن است مقداری از جرم ظروف و یا مواد غذایی باقی مانده در ظروفی که داخل دستگاه قرار میگیرند روی بدنه داخلی ماشین ظرفشویی باقی مانده باشد به همین دلیل بهتر است داخل دستگاه را تمیز کنید. هم چنین بهتر است هر چندقت یکبار سبدهای دستگاه را خارج کرده با مایع ظرفشویی بشویید، با دستنال نرم خشک کرده و مجددا داخل دستگاه قرار دهید.

تکنسین های مرکز مجاز تعمیرات بوش

نکات مهم برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش

  • استفاده از بوگیرها در ماشین ظرف‌شویی بسیار روش خوبی است.
  • از بوگیرها می‌توان به جوش‌شیرین اشاره کرد که برای بوگیری روش مناسبی می‌باشد.
  • قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی آن ها را پاک کنید. در غیر این صورت موادغذایی باقی مانده روی ظروف در دستگاهمانده و باعث ایجاد بوی بد میشود.
  • مورد بعدی استفاده از سرکه سفید است.
  • برای پاک کردن می‌توانید از محلول ریکا وسرکه با یک ظرف بزرگ یا سطل پر از آب گرم استفاده کنید.
  • نگه‌دارنده قفسه‌ها را برداشته و آن‌ها را برای غذای گیرکرده بررسی کنید.
  • با استفاده از یک اسفنجی که به آب‌صابون فرو می‌رود، هرچه را که پیداکرده‌اید پاک‌کنید.
  • درب ماشین ظرفشویی را با یک مسواک قدیمی یا یک برس کوچک که درون محلول درست شده قرار می‌گیرد پاک‌کنید.
  • ذرات غذایی اغلب در اطراف واشر لاستیکی، لولا و پایین درب قرار می‌گیرند و این ذرات می‌تواند بوی ناخوشایندی را از بین ببرد که این مخلوط می‌تواند این بو را از بین ببرد.
  • محل آلودگی را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید.
  • گاهی اوقات درب ماشین ظرف‌شویی خود را باز می‌کنید و متوجه بوی بدی خواهد شد باید برای پاک کردن دستگاه خود از مواد  فاسد وقت کافی را بگذارید تا بوی نامطبوع از آن حس نشود.

شستن ماشین ظرفشویی بوش :

پس از انجام هر کدام از کارهای بالا بهتر است ماشین ظرفشویی خود را بشورید. برای اینکار جهت اطمینان ابتدا دستگاه را از برق بکشید. تمام موارد جداشدنی از جمله سبد ها را بیرون بیاورید و با مایع ظرفشویی و اسکاج کاملا تمیز کنید.

در این مرحله فیلترها خیلی مهم هستند، فیلتر ها را از جای خود خارج کرده و با دقت تمام قسمت هایشان را بشوئید. محل اتصال فیلتر ها و سبد ها و هر چیز دیگری به بدنه دستگاه را هم کاملا پاک کنید.

مطمئن شوید که چیزی راه خروج و تخلیه آب را مسدود نکرده باشد. وجود هر چیز خارجی مثل استخوان، قاشق چایخورده و شاید تکه های ظروف چیزی می تواند مانع تخلیه راحت و کامل آب شده و باعث شود آب کثیف در دستگاه باقی بماند. ( عده ای برای شستشو از سرکه یا آبلیمو هم استفاده می کنند. ما در اینجا به این موارد نمی پردازیم فقط هشدار میدهیم که از ریختن سفید کننده یا وایتکس یا هر ماده شیمیایی دیگری در داخل دستگاه خودداری کنید.)

بدنه داخلی دستگاه را با دقت بشویید. دور و داخل لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی نیز محل مناسبی برای رشد میکروب و باکتری است، آنجا را با دقت و حوصله کافی کاملا تمیز کنید. در انتها درب دستگاه را باز گذاشته و منتظر بمانید تا دستگاه کاملا خشک شود.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش با سرکه و جوش شیرین

برای اینکه بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی را از بین ببرید، یک فنجان سرکه را در طبقه بالای ماشین قرار داده و ماشین ظرفشویی را روی یک برنامه کامل قرار دهید تا مرحله تمیز شدن ماشین انجام شود.

یا اینکه کمی جوش شیرین کف ماشین ظرفشویی بریزید و آن را روی یک برنامه کامل قرار دهید تا مرحله تمیز شدن ماشین انجام شود.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی بوش با سرکه و جوش شیرین یک روش بسیار کاربردی و سالم است، زیرا این مواد هیچ ضرری برای سلامت انسان و حتی دستگاه ندارند.

سخن آخر

تمامی مواردی که در مقاله به آن پرداخته شد میتوانند دلیلی برای بوی بد ماشین ظرفشویی بوش باشند. بوی نامتبوع ماشین ظرفشویی علاوه بر تاثیر منفی بر تمیز شدن ظروف در طی زمان میتواند باعث آسیب رسیدن به دستگاه شود. برای جلوگیری از افت کیفیت و خرابی دستگاه بهتر است موارد ذکر شده را مرتبا بررسی نموده و اقدام به تمیز کردن دستگاه نمایید.