در برخی از اوقات ممکن است سیکل شستشوی ماشین ظرفشویی بسیار طولانی شده و ساعت‌ها طول بکشد. در واقع به طور معمول زمان شستشوی دستگاه تقریباً حدود ۲ تا ۳ ساعت می‌باشد. اما اگر سیکل شستشوی دستگاه شما از این تایم بیشتر نیز شود، مطمئنا مشکل و ایرادی در ماشین ظرفشویی رخ داده است.

طولانی شدن شستشوی ماشین ظرفشویی می‌تواند به خاطر دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از این ایرادات، مربوط به تنظیمات دستگاه بوده و می‌توانید خودتان برطرف نمایید، اما برخی از ایرادات دیگر مربوط به قطعات ماشین ظرفشویی می‌باشد که این موارد حتماً باید توسط تکنسین‌کاران چک و برطرف شود.

در این مطلب تعمیر آنلاین قصد داریم که به بررسی علت شستشوی طولانی ظرفشویی بپردازیم و در ادامه نیز روش‌های رفع این ایرادات را ذکر کنیم.

علت شستشوی طولانی ظرفشویی

۸ علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

قبل از بررسی علت شستشوی طولانی ظرفشویی باید این نکته را بیان کنیم که به طور معمول زمان شستشو در تمام مدل‌ها و برندهای ماشین ظرفشویی یکسان و برابر نمی‌باشد. درواقع در هر یک از مدل‌های ماشین ظرفشویی، طیف گسترده‌ای از انواع برنامه‌های شستشو وجود داشته که کاربران با انتخاب هر یک از آنان، می‌توانند طول دوره زمانی معمول شستشوی ماشین ظرفشویی را کوتاه و یا طولانی نمایند.

 

دلایل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی

 

کم بودن فشار آب ورودی به ماشین ظرفشویی

یک دلیل شستشوی طولانی ظرفشویی، می‌تواند به خاطر کم بودن فشار آب ورودی و صرف زمان بیشتر برای پر شدن آب دستگاه جهت شروع سیکل شستشو باشد. به طور معمول فشار آب ورودی به ماشین ظرفشویی باید بین ۲۰ تا ۱۲۰ پاسکال باشد.

از این رو اگر فشار آب منطقه شما کمتر از ۲۰ پاسکال باشد، باعث طولانی شدن شستشوی ماشین ظرفشویی و صرف زمان بیشتری برای این امر خواهد شد.

برای رفع مشکل باید مسئله فشار آب منزل شما چک شود تا در صورت وجود ایراد در این قسمت، تکنسین‌کار به رفع مشکل بپردازد.

شستشوی طولانی ظرفشویی

عدم اتصال آب گرم به ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات به اشتباه ماشین ظرفشویی به شیر ورودی آب سرد وصل شده است که در این صورت دستگاه برای گرم کردن آب سرد و شروع چرخه شستشو نیاز به زمان طولانی‌تری خواهد داشت. درواقع برای این که سیکل شستشوی ماشین ظرفشویی شروع شود، دمای آب باید بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت باشد.

بنابراین دلیل دیگر طولانی شدن شستشوی ماشین ظرفشویی به خاطر مناسب نبودن دمای آب دستگاه بوده که باید مدت زمان مشخصی برای تغییر دمای آب ورودی به ماشین ظرفشویی صرف شود. برای رفع مشکل، وصل بودن شیر ورودی آب گرم به دستگاه را چک کنید.

 

وجود ایراد در سیستم گردش آب ماشین ظرفشویی

سیستم گردش آب ماشین ظرفشویی شامل اجزای شلنگ ورودی، شلنگ تخلیه، پمپ تخلیه و شیر برقی دستگاه می‌باشد. اگر برای هر یک از این بخش‌ها، ایراد و مشکلی رخ دهد، روند شستشوی ماشین ظرفشویی طولانی شده و زمان بیشتری صرف خواهد شد.

در برخی از اوقات ممکن است شلنگ ورودی خم شده و یا گرفتگی داشته باشد. همچنین ممکن است پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی شکسته شده و یا حتی قطعه شیر برقی دستگاه معیوب شده باشد.

از این رو این مشکلات می‌تواند دلیل شستشوی طولانی ظرفشویی شده باشد که برای رفع آن حتماً باید دستگاه توسط تکنسین‌کار چک و بررسی شود.

علت شستشوی طولانی lhadk ظرفشویی

مسدود شدن فیلترهای ماشین ظرفشویی

چهارمین علت شستشوی طولانی ظرفشویی، مربوط به انسداد و گرفتگی فیلترهای دستگاه می‌باشد. معمولا به مرور زمان و تمیز نکردن کامل ظروف، فیلترهای ماشین ظرفشویی توسط باقیمانده‌های ذرات غذا و یا حتی جمع شدن رسوبات آب مسدود می‌شود.

به همین دلیل این مشکل می‌تواند بر روی جریان آب و سیکل شستشوی دستگاه تاثیر منفی گذاشته و باعث طولانی شدن شستشوی ماشین ظرفشویی شود.

برای رفع مشکل تنها کافی است که فیلترهای پایینی ماشین ظرفشویی را جدا و با مسواک و آب گرم آنها را تمیز و آشغال‌ها و ذرات غذا را از آن جدا و پاک کنید.

 

خرابی المنت حرارتی در ماشین ظرفشویی

المنت حرارتی وظیفه گرم کردن آب ماشین ظرفشویی را دارد. ازاین رو اگر این قطعه ایراد پیدا کند و آب ورودی به دستگاه به اندازه کافی گرم نشده باشد، سیکل شستشو در ماشین ظرفشویی شروع نخواهد شد. به همین دلیل یک علت شستشوی طولانی ظرفشویی، مربوط به خرابی المنت گرمایشی دستگاه و گرم نبودن آب ورودی به ماشین ظرفشویی می‌باشد.

برای رفع مشکل، تکنسین‌کار باید حتما این قطعه معیوب را تعویض نماید تا ایراد دستگاه برطرف شود.

دلیل شست و شوی طولانی ماشین ظرفشویی

خرابی ترموستات در ماشین ظرفشویی

ترموستات در ماشین ظرفشویی وظیفه چک و تنظیم نمودن دمای آب دستگاه را دارد. در واقع بعد از این که دمای آب ورودی به ماشین ظرفشویی به حد مناسب رسید، ترموستات افزایش دمای آب را متوقف و فرمان شروع سیکل شستشو را صادر می‌کند.

به همین دلیل اگر این قطعه معیوب شود، باعث عدم شروع سیکل شستشو در ماشین ظرفشویی شده و یا حتی شستشوی ظروف در دستگاه طولانی‌تر خواهد شد.

برای رفع مشکل، تکنسین‌کار باید این قطعه ظرفشویی را چک و به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نماید.

 

جمع شدن رسوب در داخل ماشین ظرفشویی

به مرور زمان و استفاده زیاد از دستگاه، ممکن است علت شستشوی طولانی ظرفشویی، جمع شدن رسوب در داخل دستگاه و قطعات حساس آن باشد. در واقع اگر در قطعاتی چون فیلترها، پره محرک، المنت، بازوهای آب‌پاش، شناور، سنسور شستشو و… رسوب جمع شود، باعث کم شدن جریان آب و در نتیجه طولانی شدن شستشوی ماشین ظرفشویی خواهد شد.

برای رفع مشکل بهتر است که هر چند ماه، به طور متوسط ۶ ماه با توجه به میزان استفاده شما از ماشین ظرفشویی و تعداد دفعات شستشو در ماه، می‌توانید به رسوب‌گیری ماشین ظرفشویی خود بپردازید.

برای این امر هم می‌توانید از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی برای شستشوی داخل دستگاه استفاده و یا اینکه از محلول‌های خانگی چون سرکه سفید، جوش شیرین، نمک و… استفاده نمایید.

 

نمایش کدخطا بر روی صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی

آخرین دلیل شستشوی طولانی ظرفشویی، مربوط به نمایش کدخطا بر روی ظرفشویی می‌باشد. درواقع اگر به هر دلیلی و یا خراب شدن هر یک از قطعات در دستگاه، کدخطایی بر روی صفحه ماشین ظرفشویی نمایش داده شود، ماشین ظرفشویی متوقف شده و سیکل شستشو قطع و یا طولانی می‌شود.

برای رفع این مشکل، ابتدا باید دلیل نمایش کدخطا را تشخیص دهید. چراکه هر یک از کدخطاهای ماشین ظرفشویی نشان از وجود یک ایراد و خرابی در یک قطعه خاص ماشین ظرفشویی می‌باشد.

ازاین رو تکنسین‌کاران می‌توانند با چک کردن دستگاه و رفع کدخطای ماشین ظرفشویی، ایراد دستگاه را برطرف نمایند.

تعمیر آنلاین

اگر با توجه به مطالبی که در این عنوان ذکر کردیم، موفق به رفع منشأ و علت شستشوی طولانی ظرفشویی نشدید و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی داشتید، می‌توانید با مرکز تخصصی تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا تکنسین‌کاران این نمایندگی بتوانند ایراد دستگاه شما را سریع برطرف نمایند.