صدای زیاد پکیج، مشکلی است که برخی از کاربران از وجود آن شکایت دارند. از آنجا که دلایل زیادی می‌تواند منجر به بروز این مشکل در پکیج گردد، شناسایی سریع و دقیق و رفع آن در اولویت قرار دارد. اگر شما هم تمایل دارید درباره علت بروز سر و صدا از پکیج اطلاعات کسب کنید با ما همراه باشید.

صدای زیاد آبگرم کن

پکیج، نسل جدیدی از آبگرمکن‌های قدیمی است که جایگزین موتورخانه‌های بزرگ زیرزمینی شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی پکیج‌ها در سایزی کوچک طراحی می‌شود تا در داخل یا خارج از منزل نصب گردند. اما همین موضوع ممکن است باعث شود که در صورت بروز مشکل، آلودگی صوتی ایجاد شود و نارضایتی کاربران را در پی داشته باشد.

دلایل صدای زیاد پکیج

شاید با خود تصور کنید که پکیج عملکرد مشابهی با آبگرمکن‌های قدیمی دارد. اما واقعیت این است که تفاوت زیادی در عملکرد این دو دستگاه وجود دارد و همین تفاوت پکیج و آبگرمکن باعث استقبال بیشتر مردم از خرید پکیج شده‌ است. چرا که پکیج می‌تواند علاوه بر آماده‌سازی آب گرم ساختمان، قادر بر گرم‌سازی محیط نیز دارد و جایگزین بخاری‌های گازی و برقی می‌شود.
علی‌رغم تمامی مزایایی که پکیج با خود به همراه دارد، در صورت تولید صدای بلند توسط پکیج، تحمل آن غیرممکن می‌شود. جهت رفع این مشکل ابتدا باید علت صدای زیاد پکیج را پیدا کنید سپس بر اساس مشکل، به رفع آن اقدام نمایید:

1_ نصب اشتباه پکیج

اگر به تازگی پکیج خود را نصب کرده‌اید و متوجه تولید آلودگی صوتی زیادی در آن شدید، احتمالا علت اصلی بروز این مشکل، نصب اشتباه و تراز نشده پکیج به دیوار است. نصب پکیج به صورت کج و یا خم شدن قاب پکیج و چسبیدن آن به بدنه، از مهم‌ترین دلایل صدای زیاد پکیج های تازه نصب شده است.

2_ خرابی فن

اگر پکیج شما جهت خروج دود ناشی از اشتعال و تهویه هوا از قطعه خاصی به نام “فلنج فن” استفاده کند، امکان اینکه علت بروز صدای زیاد پکیج ناشی از خرابی یا لقی فن پکیج باشد بسیار زیاد است. وجود دوده زیاد و شکستگی یا لقی پره فن از رایج‌ترین مشکلات این قطعه است که با تمیز کردن و تعمیر فن این مشکل قابل رفع است.

صدای زیاد پکیج


3_خرابی عایق صوتی فن

در صورتی که سالهاست از پکیج خود استفاده می‌کنید احتمال اینکه علت صدای زیاد پکیج، ناشی از فرسودگی عایق صوتی دستگاه باشد بسیار زیاد است. در صورتی که پس از تمیز کردن فن و محکم کردن آن به بدنه دستگاه صدای زیاد پکیج تغییری نکرده باشد، بهتر است که عایق صوتی فن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

4_ وجود رسوب در لوله های پکیج

یکی از مهم‌ترین دلایل صدای زیاد پکیج وجود رسوبات ته‌نشین شده در پکیج است. توصیه می‌شود که با سرویس سالیانه پکیج خود توسط متخصصان و کارشناسان مربوطه از میزان رسوبات موجود در لوله‌های پکیج و مبدل اصلی آن باخبر شوید و پیش از بروز هرگونه مشکل آن را برطرف نمایید. با این حال اگر چند سالی است که از پکیج خود استفاده می‌کنید و تا به حال آن را رسوب‌زدایی نکرده‌اید، احتمال اینکه وجود رسوب بیش از حد در لوله‌ها باعث تولید صدای زیاد پکیج شده باشد بسیار بالاست.
جهت تشخیص وجود رسوب در لوله‌های پکیج کافیست میزان فشار آب ورودی و خروجی پکیج را مقایسه کنید. در صورت وجود تفاوت زیاد در میزان آب با متخصصان تعمیر پکیج تماس بگیرید تا با استفاده از دستگاه‌هایی مخصوص تمامی لوله‌های مربوطه را رسوب‌زدایی کنند.

5_ هوا گرفتن پکیج

یکی از رایج‌ترین عوامل تولید صدای زیاد پکیج، وارد شدن هوای بیش از حد به داخل لوله‌های گرمایشی آن است. این مساله طبیعی است و برای تمامی پکیج‌ها ممکن است پیش بیاید. به طور معمول هواگیری پکیج توسط افراد عادی نیز قابل انجام است و نیاز به مراجعه کارشناس ندارد تنها کافیست مراحل زیر را انجام دهید:
1. ابتدا پکیج را در دمای متوسط بگذارید.
2. ظرف مناسبی را در زیر شیر واقع شده در کنار رادیاتور قرار دهید.
3. به آرامی شیر را باز کنید تا صدای سوت زدن و خروج هوا را بشنوید.
4. اجازه دهید تا تمامی هوا خارج شود و آب به صورت قطره‌ای به درون ظرف بریزد. شیر را دوباره محکم ببندید.
5. این کار را برای تمامی رادیاتورهای موجود در ساختمان خود انجام دهید.

نکته: در صورتی که هواگیری پکیج با روش ذکر شده به طور کامل انجام نشود، بهتر است تا با استفاده از محلول‌های هواگیری مخصوص پکیج این مشکل را به طور کامل برطرف کنید.

شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل با متخصصین متعهد تعمیر آنلاین تماس بگیرید.


6_ کم آبی در آب لوله‌کشی

یکی دیگر از دلایل صدای زیاد پکیج کم فشار بودن آب لوله‌کشی ساختمان است. به طور معمول آب کم و درجه بالای پکیج باعث می‌شود تا صدای نامعمولی از پکیج به گوش برسد. در این حالت بهتر است که با کاهش دمای پکیج و رفع کم‌آبی و کم فشاری ساختمان از بروز دوباره این مشکل جلوگیری کنید.

7_ سرد بودن بیش از حد آب ورودی

اگر صدای بلند پکیج خود را در ابتدای روزهای زمستانی بیشتر می‌شنوید، ممکن است علت بروز این مشکل سرد بودن بیش از حد آب ورودی به داخل پکیج باشد. در این حالت بهتر است که پیش از استفاده از آب گرم در ابتدای روز، برای چند ثانیه از آب سرد لوله‌کشی استفاده کنید تا آب‌های یخ‌زده از لوله خارج شود و به پکیج منتقل نگردند.
تعمیر آبگرم کن
اگر در شهرهای سردسیر ایران زندگی می‌کنید و آب لوله‌کشی ساختمان بسیار سرد است بهتر است با متخصصان تعمیر آنلاین یا نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید تا برای رفع این مشکل شما را راهنمایی کنند.

8_ گرفتگی دودکش

دودکش، نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح پکیج ایفا میکند و در صورت بروز هرگونه مشکل ممکن است که ساکنین خانه را به دردسر بیندازد. اگر صدای زوزه کشیدن خاصی را از پکیج خود می‌شنوید احتمال خرابی دودکش و یا گرفتگی آن بسیار بالاست. لذا از باز بودن مسیر دودکش خود و عدم هرگونه مشکل در آن اطمینان حاصل کنید.

9_ لوله‌کشی غیر استاندارد خانه

اگر منزل شما قدیمی است و یا به صورت غیراستاندارد لوله‌کشی شده باشد، احتمال اینکه با روشن شدن پکیج صدای بلندی از آن شنیده شود بسیار بالاست. این صدای بلند که به طور معمول خود را با صدایب مانند تق تق شنیده می‌شود، چند دلیل متفاوت دارد:
• باریک بودن لوله‌های کار شده در داخل ساختمان
• قرار دادن لوله‌ها در مسیر اشتباه
• نداشتن عایق صدا

خرابی پکیج


10_ فشار گاز نامناسب

یکی دیگر از عموامل تولید صدای بلند پکیج فشار نامناسب گاز شهری و یا تنظیم نبودن شیر ماژوله گاز است. این مشکل به طور معمول در مواقعی که دمای پکیج زیاد است و شعله آن در بالاترین حالت ممکن قرار دارد به گوش می‌رسد. لذا توصیه می‌شود با تنظیم شیر ماژوله و فشار گاز ساختمان از بروز دوباره این مشکل جلوگیری کنید.