معمولا به مرور زمان و دفعات زیاد استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف باعث جمع شدن رسوب و چربی در دستگاه خواهد شد. این امر باعث تمیز نشستن ظروف و حتی وجود بوی بد در دستگاه می‌شود که لزوم جرم گیری ماشین ظرفشویی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

از این رو بهتر است برای عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی و شستشوی تمیز ظروف، هر ۳ تا ۶ ماه بسته به میزان استفاده شما، دستگاه را جرم گیری نمایید و رسوب و باقی‌مانده‌های ذرات غذا در داخل ظرفشویی، فیلترها و لوله‌های دستگاه را برطرف نمایید.

در این مطلب قصد داریم که به آموزش نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی بپردازیم و نکات و موارد لازمه را ذکر نماییم. بنابراین تا انتها همراه تعمیر آنلاین باشید.

مراحل جرم گیری ماشین ظرفشویی

مراحل جرم گیری ماشین ظرفشویی؛ آموزش تمیز کردن ظرفشویی

در ابتدای امر توصیه می‌کنیم که بهتر است تمیز کردن ماشین ظرفشویی را با استفاده از مواد طبیعی چون سرکه سفید، جوش شیرین، آبلیمو، نمک و… انجام دهید. استفاده از این محلول‌های طبیعی شستشو هم باعث تمیز و برطرف شدن چربی و رسوبات ماشین ظرفشویی خواهد شد و هم هزینه زیادی را صرف نخواهید کرد.

همچنین می‌توانید از پودرهای شوینده، قرص جرمگیر و یا ژل جرمگیری نیز برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. ابتدا باید با توجه به برند ماشین ظرفشویی خود به خرید یکی از این پودرهای جرم گیری مناسب دستگاه خود بپردازید. روش استفاده از این پودرهای شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی نیز به این صورت است که بعد از اسپری محلول در داخل دستگاه، در حین انجام سیکل شستشو به جرم گیری ماشین ظرفشویی می‌پردازد.

جرم گیری ظرفشویی

نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی

  • در ابتدا باید تمام قطعات جداشدنی ماشین ظرفشویی را چون قفسه‌ها و تیغه‌های پایین را خارج کنید. این قطعات دستگاه را می‌توانید به همراه محلول‌های طبیعی جوش شیرین و یا هر نوع محلول مورد نظر خود تمیز بشویید و رسوبات جمع شده بر روی آن را پاک کنید.

 

  • سپس فیلترهای ماشین ظرفشویی را نیز جدا و باقیمانده‌های غذا و سایر آشغال‌ها که در آن گیر کرده است را با استفاده از مسواک و آب گرم تمیز و پاک کنید. معمولا فیلتر در ماشین ظرفشویی، در پایین و کف دستگاه نصب شده است که می‌توانید به راحتی آن را جدا و تمیز کنید.

 

  • در مرحله سوم برای جرم گیری ماشین ظرفشویی باید به تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه بپردازید. می‌توانید با استفاده از ترکیب محلول‌های طبیعی سرکه سفید، آبلیمو و نمک به صورت اسپری شده به محفظه داخلی دستگاه بزنید و با یک اسفنج مرطوب و یا پارچه نرم به تمیز کردن ماشین ظرفشویی بپردازید.

 

  • مرحله آخر نیز در نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی، چک کردن لوله‌ها و خروجی‌های آب دستگاه می‌باشد. معمولا به مرور زمان نیز ممکن است آشغال و یا جرم در لوله‌های چرخش آب ماشین ظرفشویی جمع شده باشد و باعث گرفتگی جریان کامل آب در دستگاه شود. بهتر است که این قسمت ماشین ظرفشویی را نیز با استفاده از ابزارهای نوک تیز مثل خلال دندان تمیز کرده و تمام رسوب‌های موجود در سوراخ‌های این قطعه را نیز تمیز و پاک کنید.

 

 

اگر استفاده از سرکه برای جرم گیری ماشین ظرفشویی باعث ایجاد بوی نامطبوع این محلول در دستگاه شده است، می‌توانید با استفاده از کمی آبلیمو این مشکل را رفع نمایید. تنها لازم است که در ۲ فنجان کمی آبلیمو ریخته و در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. سپس سیکل شستشو را فعال کرده و ماشین ظرفشویی را روشن کنید. شستشوی دستگاه و چرخش بوی محلول آبلیمو باعث برطرف شدن بوی بد ماشین ظرفشویی شما خواهد شد.

نکته مهم در زمان تمیز کردن ماشین ظرفشویی، عدم استفاده از سفیدکننده‌های قوی با توجه به نوع و مدل دستگاه شما می‌باشد.

در واقع اگر ماشین ظرفشویی شما از نوع استیل بوده، حتما توجه داشته باشید که در استفاده از سفیدکننده‌های شیمیایی و حتی محلول‌های قوی شستشو نیز محدودیت استفاده خواهید داشت.

مراحل جرم گیری ظرفشویی

نکات مهم در مراقبت از ماشین ظرفشویی

به طور معمول می‌توانید با توجه به چند نکته مهم و اصلی در استفاده از ماشین ظرفشویی، جرم گیری دستگاه را در فواصل طولانی‌تری انجام دهید و هم باعث کارکرد طولانی‌مدت و درست این وسیله برقی مفید و ضروری در منزل باشید.

  1. قبل از قرار دادن ظروف کثیف در ماشین ظرفشویی، حتماً تمام باقیمانده‌های مواد غذایی را پاک کرده تا وجود ذرات غذا و آشغال‌ها باعث ایجاد مشکل در محفظه خروجی و فیلترهای دستگاه نشود. انجام این کار و تمیز کردن ذرات غذا از ظروف باعث عدم وجود مشکل در مجاری ماشین ظرفشویی و لوله‌های آبکشی دستگاه خواهد شد. به همین دلیل در نهایت تنها با انجام این کار ساده می‌توانید به راحتی تعداد دفعات تمیز کردن ماشین ظرفشویی و انجام جرم گیری را کمتر کنید.
  2. ظروف را به درستی و مناسب در داخل ماشین ظرفشویی قرار داده و بچینید. عدم توجه به این مورد باعث گیر کردن ظروف به پره‌های آب فشان ماشین ظرفشویی شده و حتی در برخی از مواقع شاهد شکسته شدن ظروف و لب پر شدن آن‌ها خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل و کارکرد درست و شستشوی تمیز ظروف، حتماً با توجه به دفترچه راهنما و مطالعه آن نسبت به چیدن درست ظروف در دستگاه توجه داشته باشید.
  3. درجه آب را با توجه به میزان کثیفی و چربی ظروف در زمان شستشوی ماشین ظرفشویی حتما تنظیم نمایید. برای شستشوی ظروف چرب باید دمای آب بالا و داغ را انتخاب نمایید تا تمیزی ظروف تکمیل شود.
  4. پر کردن زیاد ماشین ظرفشویی و استفاده از تمام قفسه‌های ظروف دستگاه می‌تواند به مرور زمان باعث وارد شدن آسیب به دستگاه شما شود. بهتر است که تمام قفسه‌ها و جاگذاری ظروف در دستگاه را کاملاً پر نکنید و فضای خالی را در بین ظروف نیز برای شستشوی تمیزتر و چرخش سریع آب در بین ظروف تعبیه نمایید.
  5. جرم گیری ماشین ظرفشویی را حتما در فواصل زمانی مناسب و تعیین شده انجام دهید. این کار و تعیین زمان با توجه به میزان دفعات استفاده شما از ماشین ظرفشویی باید صورت بپذیرد. از این رو تمیز کردن به موقع و درست ماشین ظرفشویی باعث صرف زمان کمتر برای سریع‌تر انجام دادن کار و کثیفی‌های کمتر دستگاه خواهد شد و هم باعث عملکرد بهتر و درست ماشین ظرفشویی شما می‌شود.
  6. در زمان نحوه جرم گیری ماشین ظرفشویی، حتماً به نوع محلول شستشو نیز برای دستگاه توجه داشته باشید. می‌توانید هم از محلول‌های طبیعی برای انجام جرم‌ گیری استفاده کنید و هم از پودرهای مخصوص شستشوی ماشین ظرفشویی نیز استفاده نمایید.