نبایدهای ماشین لباسشویی مواردی هستند که در هنگام استفاده از این دستگاه باید رعایت شوند تا عمر ماشین لباسشویی کاهش پیدا نکند.

شاید شما تصور کنید که هر لباس با هر شرایطی می‌تواند در ماشین لباسشویی اناخته و شسته شود اما اشتباه می‌کنید.

چرا که برخی لباس‌ها با شسته شدن در لباسشویی، شکل ظاهری خود را از دست می‌دهند و برخی دیگر به دستگاه آسیب می‌رساند. در صورتی که در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

بایدها و نبایدهای استفاده از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دستگاهی برقی است که با استفاده از چرخش آب و مواد شوینده در داخل دیگ، لباس و پارچه‌های کثیف را تمیز و درخشان می‌گرداند.

این دستگاه مانند تمام لوازم برقی دیگر موجود در خانه،  عمر محدودی دارد ودر اثر گذر زمان فرسوده خواهد شد. برخی از کارها باعث می‌شود که عمر ماشین لباسشویی کم شود و در برخی از مواقع انداختن لباس‌هایی خاص باعث کاهش عمر خود لباس یا پارچه خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می‌شود که نبایدهای ماشین لباسشویی را رعایت کنید تا اتفاق بدی برای دستگاه و پارچه‌های داخل آن نیفتد. از جمله مواردی که به هیچ عنوان نباید وارد ماشین لباسشویی شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• سکه و اشیا ریز فلزی

این موارد به دلیل بدنه سخت و گاها تیزی که دارند به بدنه داخل دیگ صدمات بدی را وارد می‌کند که می‌تواند کیفیت شستشوی لباس‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

در صورت خط و خش برداشتن دیگ، امکان نخ کش شدن لباس‌ها بسیار بالاتر می‌رود و ممکن است لباس‌های کثیف در حین شستشو به خوبی روی یکدیگر نلغزند و تمیز نشوند.

در این شرایط معمولا صدای زیاد لباسشویی شما از وجود این اشیا در دستگاه آگاه می‌کند و توصیه می‌شود که به سرعت آنها را از دستگاه خارج کنید.

از طرفی این اشیا تیز ممکن است به سمت مسیر تخلیه هدایت شوند و آسیب‌های بسیار جدی‌ای به پمپ ماشین لباسشویی، فیلتر و دیگر لوازم جانبی لباسشویی وارد کنند.

 

• پارچه‌های کرکی و موی حیوانات

لباس‌هایی که کرک زیادی دارند وی ااز پوست حیوانات تهیه شده‌اند به هیچ عنوان نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند.

علت این امر این است که علاوه بر از دست رفتن حالت ظاهری لباس، امکان ورود تکه‌هایی از مو و کرک لباس به داخل ماشین لباسشویی بسیار زیاد است.

این مساله می‌تواند در کیفیت شستشوی ماشین لباسشویی تاثیر بدی داشته باشد.

چه لباس هایی را در نباید در لباسشویی بریزیم

 

در کنار کاهش کیفیت شستشوی لباس‌ها، تجمع کرک و مو در داخل ماشین لباسشویی فرصت مناسبی برای تجمع باکتری و قارچ در دستگاه خواهد شد که شما را با بوی بد ماشین لباسشویی مواجه خواهد کرد. از طرفی این تکه‌های می‌تواند وارد مسیر تخلیه شود و به قطعات لباسشویی آسیب برساند.

 

• لباس‌هایی با لکه‌های قابل اشتعال

یکی دیگر از نبایدهای ماشین لباسشویی که نمی‌توان از آن ساده گذشت، نریختن لباس‌هایی با لکه‌های قابل اشتعال در دیگ است. با توجه به اینکه در حین شستشو محیط داخل دیگ کاملا بسته و بدون تهویه است.

گرمای خشک کن و آب می‌تواند باعث آتش گرفتن لکه مواد آتش زایی مانند روغن پخت و پز، روغن موتور، تینر، الکل، گازوئیل و غیره شود. این مشکل می‌تواند باعث سوختن لباس و در برخی موارد منفجر شدن ماشین لباسشویی گردد.

لذا از انداختن این موارد به داخل لباسشویی خودداری کنید تا نیازی به تعمیر ماشین لباسشویی خود نداشته باشید.

نکته: توصیه می‌شود که این نوع لباس‌ها به صورت دستی شسته شوند.

اما اگر اصرار به شستن آنها با ماشین لباسشویی دارید بهتر است ابتدا آن را با محلول لکه بر یا آب گرم تمیز کنید تا بوی خود را از دست بدهند. در این حالت می‌توانید برای تمیز شدن جای لکه آن را در ماشین لباسشویی بیندازید.

 

چه نوع لباس‌ هایی را نمیتوان در ماشین لباسشویی شست؟

بایدها و نبایدهای استفاده از ماشین لباسشویی تنها مختص اشیا خارجی نیست و جهت رضایت از شستشوی لباس‌ها و جلوگیری از کاهش عمر ماشین لباسشویی پیشنهاد می‌شود که برخی از پارچه‌ها و لباس‌ها در ماشین لباسشویی انداخته نشود.

از جمله لباس‌هایی که نبایدهای ماشین لباسشویی به آن اشاره دارد می‌توان موارد زیر را نام برد:

• پارچه‌های حساس

پارچه‌های لطیف با بافت شل یا ظریف از جمله مواردی هستن که بهتر است برای تمیز شدن به خشکشویی سپرده شوند و یا به صورت ملایم و با دست آنها را بشویید.

حتما شما هم لباس‌ها مجلسی یا حساسی دارید که برای خریدشان هزینه گزافی پرداخت کرده‌اید. توصیه می‌شود تمیز کردن این پارچه و لباس‌های حساس را به لباسشویی نسپارید؛ چرا که ممکن است لباس انسجام و شکل ابتدایی خود را در حین چرخش‌های دیگ از دست بدهند.

 

• لباس‌های پشمی و مخملی

لباسهای پشمی و مخملی اگرچه ظاهرا بافت منسجمی دارند و در بسته بندی لباس‌های حساس قرار نمی‌گیرند، اما در شستشو با آب گرم و چرخش زیاد دیگ، شکل اولیه خود را از دست می‌دهند. از طرفی مواد شوینده ماشین لباسشویی می‌تواند باعث خراب شدن بافت لباس شود.

به همین دلیل نبایدهای ماشین لباسشویی پیشنهاد می‌کند که اینگونه لباس‌ها را با شوینده ملایم و به صورت دستی بشویید.

 

• بالش‌های فومی

امروزه بسیاری از افراد از بالش‌های طبی تولید شده از مموری فوم استفاده می‌کنند. اینگونه بالاش‌ها قابل شستشو نیستند و تنها می‌توان روکش بالش را شست.

در صورتی که مموری فوم در آب قرار گیرد چندین برابر می‌شود و علاوه بر آسیب رساندن به قطعات لباسشویی، انعطاف پذیری خود را نیز از دست خواهند داد.

توصیه می‌شود که اینگونه بالاش‌ها را همیشه با روبالشی مناسب استفاده کنید که مموری فوم کثیف نشود و تنها نیاز به شستشوی روبالشتی داشته باشید.

 

• لباس زیر

یکی دیگر از اشتباهات در استفاده از لباسشویی، شستشوی لباس زیر خصوصا لباس زیر بانوان است. وجود سگک، فنر و اشیا تزئینی به اینکونه لباس‌ها می‌تواند شستشو را با مشکل روبرو سازد و وارد دیگ شوند.

همچنین لباس زیر اسفنجی در شستشو با ماشین لباسشویی حالت و انسجام خود را از دست خواهد داد و قابل استفاده نخواهد بود.

پیشنهاد می‌شود جهت گرفتن بهترین نتیجه شستشو، لباس‌ها زیر را به صورت دستی و با شوینده ملایم بشویید.

 

• کفش

به طور کلی تمامی کفش‌ها قابل شستشو در ماشین لباسشوی نیستند خصوصا اگر پاشنه دارد و یا چرمی باشند.

به منظور جلوگیری از آسیب به کفش و لباسشویی توصیه می‌شود که تنها کفش‌های ورزشی پارچه‌ای را به داخل لباسشویی بیندازید که تولیدکننده اجازه انجام این کار را داده است.

همچنین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، کفش‌ها را در داخل کیسه بیندازید و برنامه شستشوی ملایم و آرامی ر انتخاب نمایید.

 

نبایدهای ماشین لباسشویی

 

بسیاری از نبایدهای ماشین لباسشویی باعث بروز مشکل در دستگاه می‌شود و ارور لباسشویی آنها را به اطلاع کاربر می‌رساند. با این حال منتظر ظاهر شدن ارور برای رفع مشکل نباشید و سعی کنید با رعایت چند نکته مهم از بروز هرگونه مساله‌ای برای دستگاه جلوگیری نمایید:

1. از شوینده اورجینال و اصل مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید و بیشتر از حد نیاز در داخل مخزن نریزید.

2. پس از اتمام شستشو به سرعت لباس‌ها را از دیگ خارج کرده و دیکگ و لاستیک دور درب را خشک نمایید.

3. فیلتر لباسشویی را هر چند وقت یک بار تمیز کنید و آشغال‌های داخل آن را خارج نمایید.

4. بهتر است که هر 6 ماه یک بار ماشین لباسشویی خود را جرمگیری نمایید تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

5. نبایدهای ماشین لباسشویی تاکید دارد که بیشتر از ظرفیت لباسشویی، دیگ را پر نکنید و وزن لباس‌های خیس شده را معیار ظرفیت دیگ بدانید.