موتور جاروبرقی به‌منزله قلب دستگاه شناخته می‌شوند. درواقع توان، قدرت و مکش جاروبرقی تا حد قابل‌توجهی به موتور آن بستگی دارد. وجود کوچک‌ترین مشکلی در این قطعه حیاتی باعث اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود که نیازمند رسیدگی سریع است. بی‌توجهی به مشکلات و ایرادات موتور جاروبرقی هزینه‌های سنگین تعویض موتور یا خرید یک دستگاه جدید را به شما تحمیل خواهد کرد. ازهمین‌رو در این مقاله به بررسی مراحل تعمیر موتور جاروبرقی و هزینه آن می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بهترین زمان برای تعمیر موتور جاروبرقی را بشناسید و با نکات مراقبتی مهم برای افزایش عمر مفید جاروبرقی آشنا شوید.

اجزای تشکیل‌دهنده موتور جاروبرقی

تعمیر موتور جاروبرقی یک کار کاملا تخصصی است. به همین خاطر فقط کسانی که به‌طورکامل با قطعات اصلی و فرعی موتور آشنا هستند، باید برای تعمیر آن اقدام کنند. شما نیز برای یادگیری نحوه تعمیر موتور جاروبرقی باید قبل از هرچیز با قطعات تشکیل‌دهنده و عملکرد آن آشنا شوید. اجزای اصلی موتور جاروبرقی عبارت‌اند از:

  • بلبرینگ: در ابتدا و انتهای موتور جاروبرقی دو عدد بلبرینگ قرار دارد که خرابی آن‌ها باعث ایجاد سروصدای بلند می‌شود.
  • کلکتور: کلکتور جاروبرقی یک صفحه چرخان است که با استفاده از یک میله نازک درون بلبرینگ‌ها ثابت می‌شود.
  • سیم‌پیچ: سیم‌پیچ موتور با ایجاد خاصیت آهن‌ربایی باعث گردش کلکتور می‌شود.
  • زغال: زغال باعث ایجاد جرقه شده و وظیفه اتصال برق به کلکتور را برعهده دارد.
  • پروانه: پروانه موتور جاروبرقی باعث ایجاد مکش می‌شود.
  • سنسور یا ترموستات: این قطعه با بالا رفتن دمای دستگاه، برق را قطع کرده و از این طریق جلوی داغ شدن جاروبرقی را می‌گیرد.

موتور انواع برندهای جاروبرقی از قطعات بالا تشکیل شده‌اند؛ بنابراین فرقی نمی‌کند قصد تعمیر موتور جاروبرقی بوش را دارید یا پارس خزر، در هر صورت برای تعمیر موتور جاروبرقی باید کلیه این قطعات عیب‌یابی و درصورت نیاز، تعمیر یا تعویض شوند. اگر مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید، تعمیر جاروبرقی را به متخصصان ما در تعمیرآنلاین بسپارید و در کمترین زمان، دستگاه سالم را تحویل بگیرید.

آشنایی با قطعات اصلی موتور جاروبرقی؛ لازمه تعمیر دستگاه

مراحل باز کردن موتور جاروبرقی؛ با احتیاط عمل کنید!

تعمیر موتور جاروبرقی اگر با دقت و اصولی انجام نشود، خطراتی را برای دستگاه و از همه مهم‌تر برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر در این زمینه سررشته ندارید، حتما تعمیر جاروبرقی را به یک نمایندگی معتبر بسپارید.

قبل از شروع تعمیر از متصل نبودن دستگاه به برق مطمئن شوید. سپس پارچه بزرگی روی زمین پهن کنید تا فرش یا کف زمین هنگام تعمیر کثیف نشود. حالا مراحل زیر را با دقت طی کنید:

  1. با استفاده از دستگیره جلوی جاروبرقی، درپوش دستگاه را بردارید.
  2. کیسه، فیلتر و سایر قطعات جانبی جاروبرقی را جدا کنید.
  3. پیچ‌های درپوش و سیم‌ها را باز کنید و برای جلوگیری از گم شدن، آن‌ها را درون یک کاسه قرار دهید.
  4. با برداشتن پیچ‌های پوشش موتور می‌توانید آن را مشاهده کنید.
  5. در این مرحله با یک پیچ محکم روی موتور جاروبرقی مواجه می‌شوید که باید آن را باز کرده و سپس موتور را از دستگاه خارج کنید.
  6. پلاستیک را از موتور جدا کنید.
  7. جای سیم‌های متصل به موتور را دقیق به خاطر بسپارید و سپس آن‌ها را جدا کنید. قبل از جدا کردن می‌توانید از موتور عکس یا فیلم بگیرید که هنگام اتصال دوباره با مشکل مواجه نشوید.
  8.  بعد از عیب‌یابی موتور جاروبرقی، قطعه موردنظر را تعمیر یا تعویض کنید. این مرحله از تعمیر موتور جاروبرقی به تخصص و دانش بالا نیاز دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اصلا بدون مهارت کافی به تعمیر یا تعویض قطعات نپردازید.
  9. بعد از تست موتور جاروبرقی، سیم‌ها را مانند حالت اول به آن متصل کنید.
  10. پلاستیک را روی موتور بگذارید. درصورت قرار ندادن پلاستیک، گردوغبار روی موتور جمع شده و احتمال سوختن موتور جاروبرقی افزایش پیدا می‌کند.
  11. موتور را دقیقا سر جای قبلی خود قرار دهید.
  12. دکمه‌ها، پیچ‌ها و سرپوش را مثل حالت اول در دستگاه قرار دهید.

اگر کلیه این مراحل را به‌درستی انجام داده باشید، با اتصال جاروبرقی به برق، دستگاه روشن خواهد شد. توجه کنید که این مراحل را به‌طورکلی توضیح دادیم و ممکن است تعمیر مدل‌های مختلف جاروبرقی تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد. به‌عنوان مثال، تعمیر موتور جاروبرقی پارس خزر تفاوت‌های مختصر، اما مهمی با تعمیر موتور جاروبرقی سامسونگ دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای تعمیر موتور جاروبرقی به نمایندگی همان برند مراجعه کنید. تعمیر آنلاین نمایندگی بیش از ۶ برند مطرح ایرانی و اروپایی را برعهده دارد که انواع خدمات تخصصی به شما عزیزان عرضه می‌کند.

آموزش باز کردن موتور جارو برقی

تعویض موتور جاروبرقی؛ آخرین راه‌حل برای نجات دستگاه

هنگام سوختن موتور جاروبرقی، راهی جز تعویض کامل آن ندارید. با استفاده بیش از حد از جاروبرقی به‌طورمداوم یا قدیمی شدن دستگاه، احتمال سوختن موتور و نیاز به تعویض آن بالا می‌رود. همچنین اگر در زمان‌های مناسب فیلتر و پاکت دستگاه را تعویض نکنید، بعد از مدتی شاهد سوختن موتور جاروبرقی خواهید بود.

جمع شدن بیش از حد مو و پیچیده شدن موها دور برس چرخشی، سوختن کامل حیاتی‌ترین قطعه دستگاه را به همراه خواهد داشت. علاوه‌بر این‌ها، سوختن موتور بر اثر خیس شدن یا مکش آب با دستگاه، شما را مجبور به تعویض موتور جاروبرقی می‌کند.

هزینه تعمیر موتور جاروبرقی چقدر است؟

هزینه تعمیر موتور جاروبرقی قبل از عیب‌یابی مشخص نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوع جاروبرقی: نوع و برند جاروبرقی، سال ساخت و همچنین تکنولوژی به‌کاررفته در آن از عوامل مهم در تعیین هزینه است؛ به‌عنوان مثال، هزینه تعمیر جاروبرقی فیلیپس به‌دلیل به‌کاررفتن قطعات حساس در آن با سایر مدل‌ها تفاوت دارد.
  • کیفیت قطعات: هزینه خرید قطعات اصل و فابریک هر برند  قطعا بیشتر از خرید قطعات تقلبی است.
  • گارانتی: اگر جاروبرقی شما گارانتی داشته باشد، هزینه تعمیر موتور جاروبرقی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

هزینه تعمیر موتور جاروبرقی معمولا بعد از عیب‌یابی توسط متخصص به شما اعلام می‌شود. با مراجعه به یک مرکز یا نمایندگی معتبر جاروبرقی، از کیفیت خدمات مطمئن خواهید بود. تعمیرآنلاین مرکز تعمیر جاروبرقی بوش و سایر برندهای مطرح است که ضمن تعمیر تخصصی انواع جاروبرقی، به‌صورت رایگان کار مخزن‌شویی را نیز برای دستگاه شما انجام می‌دهد.

نوع و مشکل دستگاه؛‌ تعیین‌کننده هزینه تعمیر موتور جاروبرقی

مهم‌ترین نکات برای افزایش طول عمر موتور جاروبرقی

برای افزایش عمر مفید جاروبرقی باید به‌خوبی از دستگاه استفاده کنید. مهم‌ترین نکات مراقبت و نگهداری از جاروبرقی عبارت‌اند از:

  • فیلترها و کیسه جاروبرقی را هرچند وقت یک بار بررسی کرده و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید. درصورت نیاز باید نسبت به تعویض فیلتر و پاکت جاروبرقی اقدام کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نوسانات برق، از محافظ برق استفاده کنید.
  • از جاروبرقی برای تمیز کردن شن و خاک استفاده نکنید.
  • به هیچ عنوان سطوح خیس را با جاروبرقی تمیز نکنید. این کار باعث سوختن موتور جاروبرقی می‌شود.
  • جاروبرقی را با کمک دستمال مرطوب تمیز کنید. استفاده از دستمال خیس به موتور دستگاه آسیب وارد می‌کند.

درصورتی‌که با علائمی مانند کاهش مکش جاروبرقی، بوی سوختگی و روشن نشدن دستگاه مواجه شدید، حتما در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر موتور جاروبرقی اقدام کنید.

نگهداری اصولی؛ ضامن بی‌نیازی دستگاه از تعمیر یا تعویض موتور جاروبرقی

تعمیر موتور جاروبرقی را به حرفه‌ای‌ها بسپارید!

در این مقاله به بررسی مراحل باز کردن موتور جاروبرقی، هزینه تعمیر آن و نکات مهم برای افزایش طول عمر دستگاه اشاره کردیم. تعمیر موتور جاروبرقی فقط باید توسط متخصص و افراد باتجربه انجام شود. تعمیرآنلاین مرکز تخصصی تعمیر موتور جاروبرقی سامسونگ، پاناسونیک، ناسیونال و سایر برندهای معتبر ایرانی و اروپایی است که تعمیر دستگاه را با استفاده از قطعات اصل انجام می‌دهد.

اگر خودتان مهارت کافی برای تعمیر جاروبرقی دارید، قطعات فابریک و اصل را می‌توانید از تعمیرآنلاین تهیه کنید. درغیراین‌صورت کل فرایند کار را به متخصصان ما بسپارید و ضمن تحویل یک جاروبرقی سالم، از ۶ ماه گارانتی و خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید. برای ثبت سفارش یا دریافت مشاوره با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۹۶ تماس بگیرید یا سوالاتتان را در قسمت نظرات برایمان بنویسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما خواهند بود.