کار نکردن پمپ کولر آبی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. بیش از 50 درصد از خانواده‌های ایرانی جهت خنک کردن محیط خود درهوای گرم تابستان از کولر آبی استفاده می‌کنند. این دستگاه از طریق خیس کردن پوشال‌ها، هوای گرم داخل محوطه خود را خنک می‌کند و با چرخش هوا آن را از طریق کانال‌های تعبیه شده به داخل خانه می‌فرستد.

 

پمپ قطعه‌ای کوچک اما کارآمد در کولر آبی است که وظیفه دارد آب را از کف کولر به بالا پمپ کند تا از طریق شلنگ‌های مخصوص و سه راهی تمامی پوشال‌ها به اندازه کافی مرطوب شوند. نرسیدن آب به کولر و پوشال ‌ها به این معناست که کولر هوای گرم بیرون را به داخل خانه ارسال می‌کند که نتیجه آن مطلوب نیست. لذا ازمهم‌ترین علائم کار نکردن پمپ کولر آبی می‌توان به گرم بودن هوای کولر اشاره کرد.

 

اگر شما نیز تمایل دارید با علت خرابی این قطعه مهم در کولر آبی و روش رفع آن آشنا شوید با ما تا انتهای ان مطلب همراه تعمیر آنلاین باشید.

 

چرا پمپ کولر آبی خراب است؟

 

برخی تصور می‌کنند که روشن نشدن و کار نکردن پمپ کولر آبی باعث سوختن موتور می‌شود، اما علت سوختن موتور به این دلیل است که با وجود خشک بودن پوشال‌های کولر آبی هوای داخل کولر خنک نمی‌شود و موتور با همین شرایط، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

پس از گذشت چند دقیقه دمای موتور به دلیل اصطحکاک و فعالیت بالا رفته و دمای هوای اطراف این وضعیت را بدتر می‌کند. لذا کار نکردن پمپ کولر آبی باعث سوختن موتور نمی‌شود بلکه هوای گرم اطراف موتور در طولانی مدت باعث خراب شدن و سوختن آن می‌شود.

خرابی پمپ کولر آبی

از مهم‌ترین دلایل کار نکردن پمپ آبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ قطعی و اتصالی برق

پمپ کولر آبی یا همان واتر پمپ یک قطعه الکترونیکی است که انرژی خود را از برق تامین می‌کند. با وجود برق در واتر پمپ، پروانه آن شروع به چرخش می‌کند و آب به سمت بالای بدنه کولر پمپاژ می‌شود تا از طریق شلنگ‌ها به تمام نقاط پوشال برسد. در صورت کار نکردن پمپ کولر آبی در ابتدا تمامی اتصالات الکتریکی واترپمپ و جعبه تقسیم برق را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

 

2_ قطعی آب لوله‌کشی

عدم وجود آب در لوله‌کشی ساختمان باعث می‌شود که علی‌رغم کار کردن واتر پمپ، آب در کولر وجود نداشته باشد و پوشال‌ها جهت خنک کردن هوا خیس نشوند. لذا بهتر است قبل از بررسی اجزای کولر از وجود آب در لوله‌ها و شلنگ ورودی اطمینان حاصل کنید. در صورت قطعی آب بهتر است کولر و پمپ آن را تا وصل شدن آب لوله‌کشی خاموش نگه دارید تا از سوختن موتور جلوگیری شود.

 

3_ پارگی یا گرفتگی شلنگ آب ورودی

پس از اینکه مطمئن شدید که جریان برق و اتصالات، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و آب در لوله‌کشی ساختمان وجود دارد باید علت کار نکردن واتر پمپ را در دیگر اجزای کولر بررسی کنید. یکی از علت‌های رایج بروز این مشکل عدم وجود آب در کف کولر است.

فرسوده شدن و پارگی شلنگ آب ورودی و یا گرفتگی آن بر اثر تجمع رسوبات می‌تواند مانع از ورود آب به داخل کولر شود. این مساله با تعویض شلنگ کولر به راحتی برطرف خواهد شد.

 

4_ خرابی شناور

کار نکردن پمپ کولر آبی

شناور کولر آبی قطعه بسیار مهمی در دستگاه است که وظیفه تنظیم آب موجود در کفی کولر آبی را دارد.

 

خرابی این قطعه می‌تواند دو مشکل مختلف را به وجود آورد:

  • آب بیشتر از حد نیاز وارد کولر شود و به قطعات داخلی کولر آسیب برساند.
  • آب کمتر از حد لازم در کفی کولر باقی بماند و پایه اصلی پمپ آب به آن نرسد.

در صورت خرابی شناور بهتر است با نمایندگی کولر آبی خود تماس بگیرید تا این قطعه تعویض شود.

 

5_ مسدود شدن پمپ کولر آبی

کار نکردن پمپ کولر آبی

از دیگر دلایل کار نکردن پمپ کولر آبی می‌توان به مسدود شدن دهانه پمپ با رسوب و آهک اشاره کرد. وجود ناخالصی و املاح مختلف در آب به مرور زمان باعث گرفتگی در کف کولر و دهانه پمپ می‌شود و از ورود آب به داخل واتر پمپ جلوگیری می‌کند.

 

6_ عدم روغن‌کاری موتور واتر پمپ

تمامی قطعات متحرک کولر آبی جهت جلوگیری از اصطحکاک و افزایش عملکرد خود نیاز دارند تا به صورت دوره‌ای روغن‌کاری شوند. موتور واتر پمپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت خشک شدن قطعات به مرور زمان ساییده می‌شود و وظیفه خود را به راحتی انجام نمی‌دهد. این مساله می‌توان تا سوختن واترپمپ و موتور کولر آبی پیش برود و هزینه‌های زیادی را به وجود آورد.

 

7_ وجود آشغال و کثیفی در کفی کولر

کار نکردن پمپ کولر آبی

با گذشت زمان مقداری آشغال و تکه‌های پوشال به داخل کفی کولر ریخته می‌شود. این اجسام می‌توانند به همراه آب به داخل واتر پمپ روند و در عملکرد پمپ مشکل ایجاد کنند. لذا توصیه می‌شود با سرویس کردن کولر آبی خود به صورت سالیانه و تعویض پوشال‌ها از بروز این مشکل جلوگیری کنید.