شوره کولر آبی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای هر کولر آبی اتفاق می‌افتد. بیش از 70 درصد از خانوارهای ایرانی جهت تعدیل هوا و خنک‌سازی محیط خانه در فصل تابستان از کولر آبی استفاده می‌کنند. این دستگاه با استفاده از تبخیر آب و خنک کردن محیط داخلی خود، هوای سرد را به داخل خانه منتقل می‌کند و علاوه بر خنک‌سازی محیط، رطوبت هوا را نیز افزایش می‌دهد.
به همین دلیل اکثر شهرهای گرم و خشک ایران ترجیح می‌دهند از کولر آبی برای کاهش دمای محیط‌های بسته استفاده کنند. این دستگاه مانند دیگر لوازم برقی برای داشتن عمر طولانی و عملکرد مناسب نیاز دارد که به درستی از آن استفاده و نگهداری شود.

رفع شوره کولر آبی

متخصصان توصیه می‌کنند جهت افزایش راندمان کولر سالیانه پیش از گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان کولر خود را سرویس کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در هر سرویس کولر باید انجام شود، از بین بردن شوره و رسوبات موجود در بدنه و قطعات دستگاه است.
شما می توانید مطلب نحوه سرویس کولر آبی را مطالعه کنید و خودتان برای سرویس کولر دست به کار شوید.
اگر شما نیز تمایل دارید با بهترین روش‌های رفع شوره کولر آبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

چگونه رسوبات کولر آبی را از بین ببریم؟

وجود شوره و رسوب علاوه بر خرابی پمپ آب و بروز مشکل در خیس کردن پوشال‌ها می‌تواند به موتور و دیگر قطعات کولر نیز آسیب برساند و کیفیت هوای خنک را پایین بیاورد. لذا توصیه می‌شود که به صورت مداوم کولر خود را جرم‌زدایی کنید تا از بروز مشکل و هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده باشید.

بهترین روش‌های رفع شوره کولر آبی عبارت است از:

1_ استفاده از فرچه؛ کم‌ضررترین روش جرم‌زدایی

اگر کولر آبی خود را به صورت مرتب سرویس کرده باشید و سختی آب در منطقه زندگی شما معمولی باشد، احتمالا میزان شوره و رسوب ناچیزی در کولر آبی شما وجود دارد. با این حال بهتر است برای جلوگیری از تجمع بیش از حد شوره و آسیب رسیدن به قطعات، به صورت منظم آن را تمیز کنید. رسوبات نازک از انسجام زیادی برخوردار نیستند و با کمی فشار به وسیله فرچه یا اسکاچ سیمی قابل رفع خواهند بود.

2_ سرکه؛ بهترین جرم‌زدای طبیعی کولر آبی

سرکه با خاصیت اسیدی به عنوان بهترین جرم‌زدای طبیعی در دنیا شناخته می‌شود. اگر احساس می‌کنید رفع شوره کولر آبی شما با فرچه کمی مشکل و زمان‌بر است می‌توانید با استفاده از مقداری سرکه این روند را سرعت ببخشید. کافیست پس از قطع کردن برق کولر، مقداری سرکه بر روی مناطق شوره‌زده بپاشید و پس از چند دقیقه با استفاده از فرچه یا اسکاچ، شوره کولر آبی را از بین ببرید.

رفع شوره کولر آبی

3_ جوهر نمک یا سفیدکننده؛ قوی‌ترین جرم‌زدای کولر آبی

یکی از بهترین روش‌های رفع رسوب کولر آبی انباشته شده در طولانی مدت، استفاده از جوهرنمک یا سفیدکننده‌های شیمیایی است. این مواد به راحتی و در کسری از ثانیه می‌توانند هر میزان از شوره و رسوبات موجود در کولر را از بین ببرند و آن را مانند روز اول صاف و صیقلی کنند.
تنها کافیست مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • قبل از شروع کار کولر را از برق جدا کنید و از عدم وجود الکتریسیته در دستگاه مطمئن شوید.
  • برای جلوگیری از سوزش چشم‌ها و پوست خود با مواد شیمیایی از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید.
  • پوشال‌ها را از درب کولر بیرون بیاورید و تمامی مناطق شوره زده اعم از درب‌ها، کف کولر و… را با مقداری آب خیس کنید.
  • مقداری جوهر نمک بر روی مناطق مورد نظر بریزید و برای چند ثانیه صبر کنید.
  • با استفاده از فرچه یا اسکاچ سعی کنید روند جرم‌زدایی را تسریع کنید.
  • پس از دو دقیقه تمامی مناطق را با مقداری آب سرد به صورت کامل بشویید.

 

چگونه از بروز رسوب و شوره کولر آبی جلوگیری کنیم؟

حال که با روش‌های رفع شوره کولر آبی آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که علت به وجود آمدن این رسوبات چیست؟ و چگونه از بروز دوباره آن جلوگیری کنیم؟ سختی آب بالای شهری و وجود املاح در آب مهم‌ترین عامل بروز شوره در کولر آبی است . علی‌رغم اینکه نمی‌توان از به وجود آمدن تمامی شوره‌های موجود در کولر آبی جلوگیری کرد اما می‌توان با انجام چند کار ساده این روند را به تاخیر انداخت و میزان آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد:

1_ استفاده از مایع شوره‌گیر مخصوص کولر آبی

اخیرا مایع شوره‌گیر مخصوصی در بازارها وجود دارد که با ریختن آن در سینی کف کولر می‌توان سختی آب و میزان شوره کولر آبی را کاهش داد. فرمولاسیون این مایع به نوعی است که تا مدت‌ها در کولر باقی می‌ماند و با از بین بردن سختی آب اجازه شوره زدن در میان پوشال‌ها و دیگر مناطق کولر را نمی‌دهد.

رفع شوره کولر آبی

2_ رسوب‌گیر کولر آبی

رسوب‌گیر کولر آبی با جنس رزین به آب ورودی کولر وصل می‌شود و تمامی املاح‌ها و یون‌های منفی آب را خنثی می‌کند. این دستگاه اگرچه قیمت نسبتا بالایی دارد اما نتیجه آن کاملا رضایت‌بخش است و از استحکام بالایی در برابر فشار آب برخوردار است. لذا پیشنهاد می‌شود که در صورت زندگی در مناطقی با سختی آب بالا از رسوب‌گیر رزینی استفاده کنید.

3_ توپ شوره‌گیر

محققان ایرانی برای از بین بردن شوره کولر آبی دست به تولید توپ روغنی خاصی از جنس روغن تالو زده‌اند. این توپ با قرار گرفتن در سینی کف کولر می‌تواند تمامی یون‌های کلسیم را خنثی کرده و از به وجود آمدن رسوب در اجزای کولر و پوشال‌ها جلوگیری ‌کند.

رفع شوره کولر آبی