سوختن موتور کولر آبی اتفاقی است که وقوع آن در گرمای تابستان، می‌تواند کابوس هرکسی باشد. تحمل گرمای آفتاب و گرم شدن هوای محیط باعث می‌شود که شرایط زندگی کردن بسیار سخت و طاقت‌فرسا شود. لذا افراد با خرید لوازم سرمایشی مانند کولر آبی، کولر گازی و… به خنک کردن محیط خود جامه عمل می‌پوشانند.

کولر آبی با پمپ کردن آب در پوشال‌ها و حرکت موتور، هوای موجود در داخل خود را خنک‌ کرده و آن را به وسیله کانال‌ها به محیط مورد نظر شما ارسال می‌کند. لذا نقش موتور کولر آبی بسیار حیاتی است و هرگونه خرابی می‌تواند کیفیت خنک‌سازی محیط را کاهش دهد. با این حال این دستگاه نیز مانند دیگر لوازم برقی نیاز به نگهداری اصولی و تعویض قطعات دارد و به مرور زمان برخی از قطعات خود را در اثر استهلاک از دست می‌دهد.
مواردی مانند جیر جیر کردن کولر، بوی سوختگی، باد گرم زدن و یا روشن نشدن کولر آبی از مهم‌ترین علائم خرابی موتور کولر آبی است که در صورت چشم‌پوشی از آن منجر به سوختن موتور خواهد شد. اما علت اصلی بروز این علایم چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ با تعمیر آنلاین همراه باشید تا جواب تمامی سوالات خود در این زمینه را بگیرید.

سوختن موتور کولر آبی

دلیل سوختن موتور کولر آبی چیست؟

موارد زیادی می‌‌تواند باعث شود که کولر آبی در انجام وظایف خود به مشکل بخورد اکثر این مشکلات با سرویس کردن کولر آبی به صورت سالیانه قابل تشخیص و پیشگیری است.

پس در سرویس بعدی کولر خود حتما به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید تا از سوختن موتور کولر آبی و پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری کنید:

1_ خرابی پمپ آب

واترپمپ یکی از قطعات مهم در کولر آبی است که وظیفه پمپ آب به تمامی قسمت‌های پوشال را دارد. لذا کار نکردن پمپ آب کولر آبی باعث می‌شود تا پوشال‌ها خشک بمانند و محیط داخلی کولر خنک نشود. با ادامه فعالیت موتور گرمای داخل کولر بیش‌تر از قبل خواهد شد که در نهایت به سوختن موتور منجر خواهد شد. مواردی از قبیل فرسودگی، شوره بستن ورودی پمپ، کثیفی آب موجود در کف کولر و… از مهم‌ترین دلایل کار نکردن کولر آبی هستند.

سوختن موتور کولر آبی

2_ عدم وجود آب در کولر

در برخی از موارد پمپ آب کاملا سالم است اما دلیل خشک ماندن پوشال‌ها و باد گرم زدن کولر عدم وجود آب در داخل کولر است. مهم‌ترین مواردی که ممکن است باعث عدم وجود آب در کولر آبی شود عبارت است از:

  • قطع بودن آب شهری
  • پارگی و نشتی شلنگ ورودی آب
  • گرفتگی شلنگ ورودی آب
  • وجود آشغال و کثیفی در کفی کولر

3_ سفت یا شل بودن تسمه

تسمه کولر آبی یک کمربند V شکل است که نیروی مکانیکی را از موتور به کمپرسور کولر آبی منتقل می‌کند. شل یا سفت بودن تسمه باعث می‌شود که خنک‌سازی هوا به مشکل بر بخورد و به موتور کولر فشار وارد شود. گرم نشدن هوا و صدای جیر جیر از مهم‌ترین علایم مشکل در تسمه کولر آبی است که باید برای رفع آن به سرعت با تعمیرکاران مجرب کولر آبی خود تماس بگیرید.

سوختن موتور کولر آبی

4_ خرابی شناور کولر آبی

یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر آبی، خرابی شناور است. شناور قطعه‌ای در کف کولر است که میزان آب ورودی به داخل کولر را تنظیم می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند از ورود آب به میزان کافی جلوگیری کند و آب به پوشال‌ها نرسد. برای تنظیم شدن و یا تعویض شناور بهتر است با نمایندگی کولر آبی خود تماس بگیرید.

5_ قرارگیری کولر در آفتاب مستقیم

یکی دیگر از علت‌های سوختن موتور کولر آبی قرارگیری کولر در آفتاب مستقیم و گرمای بیش از حد هواست. برای حل این مشکل توصیه می‌شود با استفاده از سایبان ‌های مخصوص کولر آبی، شرایط را برای عملکرد کولر بهتر کنید. در غیر این صورت کولر در خنک‌سازی هوا با مشکل روبرو خواهد شد و موتور بیش از حد داغ می‌گردد.

سوختن موتور کولر

6_ فرسودگی پوشال‌ها

خیس شدن پوشال‌ها با آب باعث پایین آمدن دمای هوای داخلی کولر می‌شود. متخصصان کولر آبی توصیه می‌کنند برای بهبود عملکرد کولر، پوشال‌ها به صورت سالیانه عوض شوند. زیرا در صورت فرسودگی هوای خنک را به راحتی به بیرون از کولر منتقل می‌کنند و شوره‌های موجود در آن از مرطوب شدن پوشال جلوگیری خواهد کرد.
لذا برای جلوگیری از سوختن موتور کولر آبی خود بهتر است که از استفاده پوشال‌های قدیمی و کم‌حجم خودداری کنید.

7_ عدم روغن‌کاری قطعات

از آنجا که قطعات متحرک و مفصل‌های کولر آبی در هنگام روشن بودن به صورت مستمر در حال فعالیت و حرکت هستند، نیاز به روغن‌کاری به صورت سالیانه دارند. در صورتی که روغن در میان قطعات وجود نداشته باشد اصطحکاک آنها افزایش پیدا می‌کند و به سرعت داغ می‌شوند.
این مساله فشار زیادی به موتور برای انجام وظیفه خود وارد می‌کند که در نهایت باعث سوختن موتور کولر آبی خواهد شد. لذا توصیه می‌شود پیش از روشن کردن کولر در سال جدید با استفاده از روغن مخصوص تمامی قطعات متحرک کولر را روغن‌کاری کنید.