سوختن موتور جاروبرقی یکی از کابوس‌های افراد هنگام استفاده از این دستگاه است. قیمت موتور جاروبرقی معمولا آنقدر بالا است که گاهی افراد بین دوراهی تعمیر جاروبرقی یا خرید دستگاه نو گیر می‌کنند. گاهی اوقات به‌دلیل استفاده طولانی‌مدت از جاروبرقی ممکن است بوی سوختگی به مشامتان برسد؛ آیا این بو نشان‌دهنده سوختگی موتور است؟ در این مقاله به بررسی علائم سوختن موتور جاروبرقی می‌پردازیم؛ بنابراین به خواندن مطلب پیش رو ادامه دهید تا ضمن آشنایی با نشانه های سوختن موتور جاروبرقی، ترفندهای افزایش عمر مفید دستگاه را هم یاد بگیرید.

۱- استشمام بوی سوختگی؛ اصلی‌ترین نشانه سوختن موتور جاروبرقی

اگر هنگام استفاده از جاروبرقی بوی سوختگی را احساس کردید، یعنی موتور دستگاه دچار مشکل و سوختگی شده است. در واقع این بوی سوختگی از داخل مخزن، نشان از آسیب‌دیدگی موتور جاروبرقی دارد. البته این سوختگی لزوما شما را مجبور به تعویض موتور جاروبرقی نمی‌کند.

در برخی از مواقع به‌دلیل آسیب‌دیدگی کمتر فقط با تعویض کلکتور یا سیم‌پیچ مشکل برطرف خواهد شد. ازهمین‌رو تعمیرکار باید قطعات جاروبرقی را بررسی کرده تا باتوجه‌به آسیب‌های وارده برای تعمیر جاروبرقی، قطعات لازم را تعمیر یا تعویض کند.

بوی سوختگی؛ اولین نشانه سوختن موتور جاروبرقی

۲- خاموش شدن ناگهانی؛ از علائم سوختن موتور جاروبرقی

دلایل متعددی باعث از کار افتادن یا خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌شود. دلایلی مانند قطع بودن برق، پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی یا معیوب بودن سوئیچ روشن و خاموش شدن جاروبرقی باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد؛ اما اگر هیچ‌کدام از دلایل بیان‌شده علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی نباشد، مطمئنا این ایراد به‌خاطر خرابی و سوختگی موتور جاروبرقی است. بااین‌حال توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی دستگاه خود را برای عیب‌یابی دقیق به یک متخصص فنی نشان دهید.

۳- آیا کاهش قدرت مکش نشان‌دهنده سوختگی موتور است؟

یکی از نشانه های سوختن موتور جاروبرقی، مربوط به کاهش قدرت مکش و جمع نکردن آشغال‌ها است. اگر با تنظیم درجه مکش جاروبرقی روی بالاترین حالت و نبود مانع در فیلترها و شلنگ‌های جاروبرقی باز هم با مشکل کاهش قدرت مکش جاروبرقی مواجه بودید، احتمالا موتور دستگاه دچار سوختگی شده است. در چنین مواقعی، باید از طریق تماس با نمایندگی جاروبرقی خود یا متخصصان مجرب تعمیر آنلاین نسبت به تعویض موتور جاروبرقی اقدام کنید.

کاهش قدرت مکش؛ از مهم‌ترین علائم سوختن موتور جاروبرقی

۴- پی بردن به سوختگی موتور جاروبرقی با افزایش صدای دستگاه

اگر صدای جاروبرقی نسبت به حالت نرمال خود خیلی بیشتر شده است، احتمالاً باید علت آن را در خرابی موتور دستگاه جست‌وجو کنید. البته این ایراد ممکن است به‌دلیل معیوب شدن سایر قطعات جاروبرقی مانند خرابی بلبرینگ‌ها و پروانه دستگاه نیز باشد؛ در این حالت برای رفع مشکل صدای غیرعادی جاروبرقی باید نسبت به تست موتور جاروبرقی، عیب‌یابی و تعمیر آن اقدام کنید.

۵- داغ شدن سریع؛ نشانه‌ای واضح از سوختن موتور جاروبرقی

گرم شدن بدنه جاروبرقی بعد از چند دقیقه استفاده کاملا طبیعی است؛ اما اگر زمان چندانی از روشن بودن دستگاه نمی‌گذرد و متوجه داغ شدن بدنه دستگاه شدید، باید ایراد را در تهویه هوا جاروبرقی جست‌وجو کنید. در واقع گرمای بالای جاروبرقی به‌سرعت بر موتور دستگاه تاثیر گذاشته و به آن آسیب وارد می‌کند.

با تمیز کردن داخل جاروبرقی و رفع گرفتگی‌های تهویه هوا می‌توانید از بروز مشکلات حادتر جلوگیری کنید. البته در رابطه با زمان روشن بودن جاروبرقی نیز باید متوسط زمان را در نظر بگیرید. بهتر است بعد از ۳۰ دقیقه روشن بودن جاروبرقی، آن را خاموش کنید تا موتور خنک شود و مجدداً از دستگاه استفاده کنید.

جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی با وقفه انداختن بین جارو کشیدن

۶- سوختن موتور جاروبرقی؛ علت روشن نشدن دستگاه

یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی روشن نشدن آن است؛ اما قبل از هرکاری از سلامت پریز، دوشاخه و سیم‌های رابط مطمئن شوید. در بسیاری از موارد، خرابی سیم‌های رابط دلیل روشن نشدن جاروبرقی است. البته دلایلی مثل پر بودن کیسه یا خرابی دکمه روشن و خاموش جاروبرقی نیز باعث بروز چنین مشکلی می‌شود.

ترفندهای مهم برای افزایش عمر موتور جاروبرقی

قبل از اینکه به بررسی روش‌های استفاده صحیح از جاروبرقی بپردازیم، بهتر است با علت سوختن موتور جاروبرقی آشنا باشید. وجود گردوغبار در جاروبرقی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور جاروبرقی است. درواقع کثیف شدن مخزن دستگاه باعث انسداد فیلترها می‌شود که همین موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور وارد می‌کند. خیس شدن موتور جاروبرقی از جمله سایر دلایل سوختگی آن است که نیاز به رسیدگی سریع دارد.

با انجام چند اقدام ساده زیر می‌توانید نیاز به تعمیر موتور جاروبرقی را به تعویق بیندازید و عمر مفید آن را افزایش دهید:

  • فیلتر هوا و هپا جاروبرقی را هر ۶ ماه یک‌بار یا به‌ازای تعویض هر ۴ پاکت جاروبرقی‌ عوض کنید. این امر باعث عملکرد بهتر جاروبرقی و افزایش قدرت مکش آن می‌شود.
  • به‌هیچ‌وجه رطوبت و آب را با جاروبرقی جمع نکنید. اگر ناخواسته نیز این اتفاق افتاد، به‌سرعت دستگاه را خاموش کرده و اجازه بدهید رطوبت خشک شود.
  • پاکت جاروبرقی‌ را به‌موقع تعویض کنید. بعد از پر شدن ۵۰ تا ۶۰ درصد کیسه، از یک پاکت جدید استفاده کنید.
  • در صورت شکستگی درب پشت دستگاه، به‌هیچ‌وجه دریچه خروجی هوا را با چسب نواری مسدود نکنید. این امر باعث برگشت هوا به داخل مخزن و سوختگی موتور جاروبرقی خواهد شد.
  •  برای نگهداری از سیم جاروبرقی حتما توجه کنید که سیم بیش از حد کشیده نشود.
  • وجود چرخ‌ها در جاروبرقی امکان جابه‌جایی راحت را به شما می‌دهد؛ اما هنگام حرکت دادن دستگاه روی نیم‌پله‌ها یا بین پله‌ها دقت کنید تا از شکستن چرخ‌ها جلوگیری شود.
  • برای استفاده از سوئیچ‌ها و دکمه‌های جاروبرقی حتما از دست‌هایتان استفاده کنید. روشن کردن و کم یا زیاد کردن سرعت جاروبرقی با پا باعث وارد شدن فشار به دستگاه و شکستگی کلیدها خواهد شد.

کارهای بالا زمان خاصی از شما نمی‌گیرد؛ اما تاثیر شگفت‌انگیزی در افزایش عمر دستگاه خواهد داشت. با انجام همین چند اقدام ساده، جاروبرقی را از تعمیرات پرهزینه نجات دهید.

افزایش عمر موتور جاروبرقی با انجام چند کار ساده

تعویض موتور جاروبرقی با قطعه فابریک در تعمیرآنلاین

در این مقاله به بررسی علائم سوختن موتور جاروبرقی پرداختیم و در نهایت راه‌های استفاده صحیح از دستگاه را به شما آموزش دادیم. درصورت سوختگی موتور جاروبرقی باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید. برای این کار حتما به سراغ مرکز تخصصی و مجاز تعمیر جاروبرقی بروید. تعمیرآنلاین نمایندگی بیش از ۶ برند مطرح اروپایی و ایرانی را بر عهده دارد و کلیه تعمیرات را با قطعات فابریک هر برند انجام می‌دهد. همچنین کلیه خدمات انجام‌شده در تعمیر آنلاین شامل ۶ ماه ضمانت است که خیال شما را بابت کیفیت کار راحت می‌کند. برای ثبت سفارش همین الان فرم مربوطه را پر کنید یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۹۶ تماس بگیرید.