ماشین لباسشویی یکی از لوازم الکترونیکی پرکاربرد است که امروزه طرفداران زیادی نیز دارد. این دستگاه در صورت استفاده ی نامناسب ممکن است آسیب ببیند بنابراین باید طریقه ی استفاده ی صحیح از آن را بدانید. در این مطلب در مورد اشتباهات بزرگ در استفاده از ماشین لباسشویی صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید. شما می توانید برخی از اشتباهات در استفاده از ماشین لباسشویی را در این مقاله بخوانید و نیازی به تعمیر ماشین لباسشویی نداشته باشید.

 

محل قرارگیری نامناسب

یکی از موارد مهم در استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی انتخاب محلی مناسب جهت قرارگیری آن می باشد. قرار دادن ماشین لباسشویی در حمام باعث انتقال آلودگی های موجود در لباس ها به محیط حمام شده و منجر به انتقال بیماری می شود.

لباسشویی باید در مکانی مناسب در آشپزخانه قرار گیرد. محل قرارگیری باید تراز باشد. تراز نبودن علاوه بر ایجاد سر و صدای اضافی باعث آسیب به موتور در اثر تکان های شدید نیز خواهد شد. برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی نیز میتوانید از پد ضدلرزش یا از تخته سه لایه به عنوان پایه استفاده کنید.

 

انباشته کردن لباس ها در ماشین لباسشویی

انباشته کردن لباس ها در ماشین لباسشویی منجر به پراکنده شدن میکروب و باکتری ها در بین لباس ها و انتقال بیماری خواهد شد. سبدی جداگانه مخصوص لباس های کثیف در نظر بگیرید و پس از رسیدن لباس ها به اندازه ی مناسب آن ها را داخل لباسشویی بریزید.

اشتباهات استفاده از ماشین لباسشویی

تمیز نکردن ماشین لباسشویی

برخی بر این باورند که لباسشویی به عنوان یک دستگاه شست و شو نیاز به تمیز کردن ندارد اما این باور غلطی است. درب، لاستیک دور درب، فیلتر، دیگ شستشو و جاپودری باید به طور منظم تمیز شوند.

پس از هر فرآیند شستشو لاستیک دور درب و قسمت زیری آن را با دقت تمیز و خشک کنید زیرا مرطوب ماندن این قسمت ها باعث ایجاد کپک و بوی نامطبوع خواهد شد همچنین پس از هر فرآیند شستشو درب ماشین لباسشویی را تا خشک شدن کامل دیگ باز بگذارید. برای تمیز کردن جاپودری می توانید از مسواک و شوینده های ملایم استفاده کنید.

برای تمیز کردن از لوازم نوک تیز و شوینده های حاوی الکل استفاده نکنید. فیلتر معمولا در قسمت پایینی ماشین های لباسشویی قرار دارد که محل تجمع مو، پرز های لباس ها و وسایل کوچک مانند سکه و دکمه است بنابراین این قسمت باید ماهی یکبار تمیز شود.

شما می‏ توانید برای دریافت اطلاغات بیشتر به مقاله نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی مراجعه نمایید.

 

قرار دادن کفش های گِلی در ماشین لباسشویی

کفش های گِلی میکروب های زیادی دارند که باعث انتقال بیماری می شوند بنابراین به هیچ وجه نباید آن ها را بلافاصله داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. بهتر است بگذارید چند روز بعد آن ها را داخل ماشین بیاندازید.

ماشین لباسشویی

 

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از حد از مواد شوینده نه تنها باعث تمیز شدن لباس ها نمی شود بلکه لکه هایی نیز بر روی آن ها باقی خواهد گذاشت. باید میزان مناسب مواد شوینده دستگاهتان را اندازه گیری کرده و از مقدار مناسب استفاده نمایید. شوینده بیش از حد همچنین در جاپودری و دیگ ماشین لباسشویی جمع شده و باعث ایجاد کپک می شود.

بیشتر بخوانید: اندازه پیمانه پودر ماشین لباسشویی باید به چه میزان باشد؟

 

استفاده از شوینده نامناسب

از دیگر اشتباهات در استفاده از لباسشویی مربوط به اسفاده از شوینده های نامناسب می باشد. باید از شوینده مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید. استفاده از شوینده های مخصوص شستشو با دست حباب فراوانی ایجاد کرده و به دستگاه آسیب می رسانند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی

 

استفاده نادرست از برنامه های شستشو

در هنگام شستن انواع لباس ها باید برنامه های شستشو متناسب با جنس لباس ها و مقدار کثیفی آنها انتخاب شوند. به عنوان مثال برای شستن لباس های روغنی باید چرخه ی شستشو پرقدرت باشد و برای لباس هایی که زیاد کثیف نیستند از شستشوی سریع استفاده شود. برای شستن لباس های ظریف مانند لباس های کودکان تنظیم ملایم مناسب است.

 

ریختن لباس بیش از ظرفیت دستگاه

هر لباسشویی دارای ظرفیت مشخصی است که با کیلوگرم مشخص می شود. پرکردن لباسشویی بیش از ظرفیت آن باعث چروک شدن لباس ها و سایش بیش از حد یاطاقان می شود بنابراین مقدار لباس ها را متناسب باظرفیت دستگاه انتخاب کنید.

اشتباهات در استفاده از ماشین لباسشویی

 

بار برق نامناسب

بهتر است از محافظ برق برای لباسشویی استفاده کرده و سطح سیستم برق خود را پایین آورید. بالا بودن قدرت برق به مدار آسیب رسانده و اجزای پلاستیکی را ذوب خواهد کرد.

 

بررسی نکردن لوله های تخلیه

لوله های تخلیه و ورودی باید به صورت دوره ای چک شوند تا اگر گرفتگی دارند برطرف شود. گرفتگی این لوله ها می تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد. همچنین این لوله ها باید به صورت صحیح و محکم بسته شوند زیرا اگر به درستی بسته نشده باشند باعث نشت آب به داخل ماشین خواهند شد.

 

عدم مراقبت از سیم ماشین لباسشویی

به هیچ وجه اجسام سنگین بر روی سیم ماشین لباسشویی قرار ندهید زیرا ممکن است باعث اتصالی شود. همچنین سیم نباید خم و یا بیش از حد کشیده شود.

 

شستشوی اقلام ممنوعه

برخی لباس ها و پارچه ها را نباید با ماشین لباسشویی شست. به عنوان مثال لباس هایی که دارای خاصیت ضدآب هستند، ملحفه ها و پتوهای بزرگ و پارچه هایی که کرک و مو را جذب می کنند به هیچ وجه نباید با دستگاه لباسشویی شسته شوند.

 

استفاده از دماهای بالا

استفاده از دماهای بسیار بالا می تواند باعث ایجاد آسیب شود. اگر دما خیلی بالا بود باید شیر آب را ببندید و آب موجود در دستگاه را تخلیه کنید. به منظور تخلیه آب می توانید از شلنگ تخلیه استفاده کنید. باید درپوش عایق را برداشته و شلنگ را داخل ظرفی قرار دهید. پس از تخلیه آب مجددا شلنگ را سرجای خود قرار داده و درپوش را به درستی قرار دهید.

ماشین لباسشویی

قرار دادن وسایل سنگین بر روی ماشین لباسشویی

قرار دادن وسایل سنگین بر روی ماشین لباسشویی باعث شکسته شدن آن خواهد شد. همچنین در هنگام لرزش باعث ایجاد سر و صدای اضافی می شود.

 

وسایلی که به ماشین لباسشویی آسیب می زنند

زیپ و سکه اقلامی هستند که باعث آسیب دیگ ماشین لباسشویی خواهند شد. خراش زیپ در درام باعث آسیب به پنل شیشه ای می شود. وجود سکه در جیب لباس ها نیز باعث این آسیب خواهد شد بنابراین لباس ها را قبل از ریختن داخل لباسشویی به طور کامل بررسی کنید.

 

استفاده از آب سرد

آب سرد در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و باعث کاهش چین خوردگی لباس ها می شود اما می تواند به دستگاه آسیب بزند. بنابراین سعی کنید از آب خیلی سرد برای شستن لباس ها استفاده نکنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله نکات مهم درباره شستن لباس با آب سرد را مطالعه بفرمایید.

 

عدم تخلیه به موقع لباس های خیس

پس از اتمام فرآیند شستشو بلافاصله لباس های خیس را خارج کنید. ماندن لباس های خیس علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع باعث ایجاد کپک نیز خواهد شد. اگر وقت انجام این کار را ندارید درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید و یا لباس ها را داخل سبدی ریخته و در فرصتی مناسب آن ها را پهن کنید.

 

جدا نکردن لباس های زیر

در محیط های مرطوب یکی از علل عمده ی انتشار میکروب ها لباس های زیر هستند. بنابراین نباید آن ها را با سایر لباس ها داخل ماشین بریزید. این کار علاوه بر انتشار میکروب های لباس زیر به سایر لباس ها باعث می شود آلودگی به لباس زیر هم سرایت کرده و عفونت های پوستی و دستگاه تناسلی ایجاد شود. لباس های زیر باید با آب داغ و شوینده های ملایم شسته شوند.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ای که در مورد  نبایدهای ماشین لباسشویی را منتشر کرده ایم، را مطالعه بفرمایید.

شما می توانید در صورت بروز خرابی با نمایندگی تعمیر آنلاین تماس بگیرید.