لرزش شدید و تکان خوردن ماشین لباسشویی یکی از رایج‌ترین مشکلات در انواع ماشین لباسشویی است؛ مشکلی که به‌خصوص در آخرین مراحل شست‌وشو و هنگام خشک کردن لباس‌ها بیشتر دیده می‌شود. فرقی نمی‌کند ماشین لباسشویی شما از چه برندی باشد، معمولا دلیل لرزش شدید ماشین لباسشویی در همه برندها یکسان است. اگر دلیل لرزش، نقص فنی در سیستم ماشین لباسشویی نباشد، معمولا راه‌حل‌های مشابهی برای رفع تکان‌های شدید و لرزش وجود دارد که در این مقاله به بررسی کامل آن و ارائه راهکارهای عملی پرداخته‌ایم.

چرا ماشین لباسشویی میلرزد؟

تفاوتی ندارد که از چه برند ماشین لباسشویی در خانه استفاده کنید، لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی مشکلی است که به احتمال زیاد با آن روبرو شده‌اید؛ خصوصا اگر ماشین لباسشویی شما چند سالی عمر کرده و دیگر مثل روز اول نو نیست. با اینکه در بسیاری از موارد، لرزش ماشین لباسشویی در عملکرد کلی دستگاه تاثیر منفی ندارد، اما آلودگی صوتی و لرزش‌های آن آرامش خانه را از بین می‌برد.

قرار دادن صحیح لباس در ماشین لباسشویی، گلوگه، توپی نکردن لباس‌ها و توجه به استاندارد وزنی ماشین لباسشویی نکاتی است که می‌تواند در کاهش لرزش دستگاه موثر باشد. اگر دستگاه شما نقص فنی نداشته باشد، دلایل دیگری برای تکان شدید و لرزش ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه به بررسی بهترین راه های نگهداری از ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

1-تراز نبودن ماشین لباسشویی

یکی از رایج ترین دلایل تکان های شدید ماشین لباسشویی، تراز نبودن دستگاه و عدم تنظیم صحیح است. به‌طورخاص در بیشتر مواقع علت لرزش ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن و آب‌گیری لباس‌ها به تراز نبودن دستگاه برمی‌گردد.

درصورتی‌که در خانه دستگاه تراز مهندسی دارید، باید تراز را روی ماشین لباسشویی قرار داده و با تنظیم پایه‌های زیرین دستگاه، محور افقی و عمودی آن را به‌طورکامل تنظیم کنید. درصورتی‌که در خانه تراز ندارید، از تخته‌های سه‌لایه نیز می‌توانید استفاده کنید. به‌طورکلی، چوب و مصنوعات چوبی تاثیر بسزایی در کاهش لرزش و ایجاد ثبات در دستگاه دارند.

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای کاهش یا رفع لرزش و تکان های ماشین لباسشویی در حین کار کردن، استفاده از یک کفپوش در زیر ماشین لباسشویی است. با استفاده از کفپوش، دستگاه به‌طورکامل و مستقیم روی زمین قرار می‌گیرد و احتمال لرزش آن کمتر می‌شود.

البته که توصیه می‌کنیم حتما برای تراز کردن ماشین لباسشویی اقدام کنید؛ چراکه تراز بودن ماشین لباس‌شویی علاوه‌بر رفع لرزش شدید دستگاه، در سلامت فنی دستگاه و جلوگیری از تعمیر لباسشویی در طول زمان نیز موثر است.

تراز نبودن دستگاه؛ اصلی‌ترین علت لرزش لباسشویی

2-توجه نکردن به حداقل و حداکثر ظرفیت لباس‌شویی

در حین استفاده از ماشین لباس‌شویی باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت و متوسط وزن آن داشته باشید. پر کردن دستگاه به ظرفیتی بیش از حد تعیین‌شده، علاوه‌بر اینکه باعث لرزش و تکان های شدید دستگاه می‌شود، در طولانی‌مدت باعث آسیب دیدن و کاهش عمر مفید ماشین لباس‌شویی نیز می‌شود.

همیشه از وزن تعیین‌شده روی دستگاه، مقداری کمتر لباس در مخزن قرار دهید تا چرخه شست‌وشو به‌درستی انجام شود و همچنین شاهد لرزش ماشین لباسشویی نباشید. اگر وزن بیشتر از توان ماشین لباسشویی را در دستگاه قرار دهید، به‌مرور زمان کمک‌فنرهای دستگاه آسیب دیده و هزینه تعمیر زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

مشابه با اینکه نباید بیشتر از حد وزنی تعیین‌شده، لباس درون دستگاه قرار دهید، اگر کمتر از ظرفیت وزنی دستگاه نیز استفاده کنید، احتمال آسیب رسیدن به ماشین لباس‌شویی وجود دارد. برای مثال، بهتر است ماشین لباس‌شویی را برای شستن تنها یک شلوار و یک جفت جوراب روشن نکنید.

3-برای جلوگیری از حرکت کردن لباس‌شویی، بار درون مخزن را متعادل کنید

یکی دیگر از دلایل پرتکرار در لرزش ماشین لباسشویی، متعادل نبودن بار درون مخزن دستگاه است. برای مثال، اگر یک حوله بزرگ یا پتو در دستگاه قرار دهید، پس از آب‌گیری وزن بسیار زیادی پیدا می‌کند و به یک طرف دیگ ماشین لباسشویی می‌چسبد. در این حالت ماشین لباس‌شویی با حالتی مشابه با لگد زدن، شروع به حرکت و تکان‌های عجیب می‌کند. در همین راستا، برای کاهش لرزش و جلوگیری از حرکت کردن ماشین لباسشویی همواره باید به تعادل وزنی نیز توجه داشته باشید.

حوله بزرگ، پتو، کفش کتانی، کیف و… به‌تنهایی نباید داخل لباس‌شویی قرار بگیرند و باید چیزهای کوچکی مانند چند حوله کوچک یا چند لباس به آن اضافه کنیم تا تعادل در لباس‌شویی هنگام چرخش دیگ فراهم شود. استفاده از ۲ تا ۳ عدد توپ هفت سنگ یا توپ دایره‌ای‌شکل زردرنگ، می‌تواند به برقراری تعادل در ماشین لباسشویی کمک کند.

جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی با استفاده بهینه از ظرفیت آن

4- تنظیم نبودن پایه‌های زیرین ماشین لباس‌شویی

یکی دیگر از دلایل پرتکراری که باعث لرزش و تکان های شدید ماشین لباسشویی می‌شود، تنظیم نبودن پایه‌های زیر دستگاه است. تقریبا همه دستگاه‌های ماشین لباس‌شویی پایه‌هایی در زیر دستگاه دارند که ارتفاع از سطح زمین را تنظیم می‌کنند.

در حین تنظیم کردن پایه‌ها اگر از یک تراز کمک بگیرد، به‌خوبی می‌توان مانع حرکت کردن و لرزش دستگاه شد و از آسیب رسیدن به ماشین لباسشویی نیز جلوگیری کرد.

5- فرسودگی کمک فنر ضد لرزش لباس‌شویی

همه ماشین‌های لباس‌شویی اتوماتیک برای جلوگیری از لرزش، تعدادی کمک‌فنر دارند. اگر از محصولات استاندارد و باکیفیت استفاده کنید، معمولا پس از گذشت 5 تا 7 سال باید برای تعویض یا تعمیر کمک‌فنرهای ماشین لباس‌شویی اقدام کنید.

کمک‌فنر در قسمت پشتی و درون دستگاه قرار دارد و در صورت فرسودگی، باعث لرزش و تکان های شدید ماشین لباسشویی در حین کار می‌شود. مسلما بررسی فنی کمک‌فنرهای ماشین لباس‌شویی نیاز به تخصص دارد و برای تعمیر ماشین لباسشویی حتما باید از خدمات نمایندگی مجاز تعمیرات لباسشویی استفاده کنید؛ خصوصا که اگر کمک‌فنر به‌درستی تعمیر نشود یا در جای درست خود قرار نگیرد، بعد از گذشت زمان موجب خراب شدن کامل آن می‌شود.

فرسودگی کمک فنرهای دستکاه؛ مهم‌ترین دلیل لرزش ماشین لباسشویی

6- فرسودگی فنرهای دیگ ماشین لباس‌شویی

فنرهای دیگ ماشین لباس‌شویی که برای ثابت نگهداشتن دیگ استفاده می‌شود، در صورت فرسودگی و آسیب، تکان های شدید و لرزش ماشین لباسشویی را به همراه دارد. فنرهای دیگ نیز پس از گذشت زمان آسیب دیده و نیاز به تعویض یا تعمیر دارند و تکان‌های شدیدی ایجاد می‌کنند.

درصورتی‌که ماشین لباس‌شویی لرزش شدیدی دارد و دستگاه به‌خوبی تراز شده است، بهتر است به کمک یک متخصص فنرهای دیگ را هم موردبررسی قرار دهید تا در صورت معیوب بودن برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

7- عدم تخلیه صحیح آب مخزن

درصورتی‌که آب درون دستگاه ماشین لباس‌شویی به‌خوبی تخلیه نشود، حتما باعث لرزش و تکان شدید دستگاه می‌شود. آب درون ماشین لباس‌شویی وزن زیادی دارد و اگر به‌درستی از طریق شلنگ تخلیه خارج نشود، منجر به لرزش دستگاه می‌شود.

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی اگر یک نقص فنی نباشد، عموما مربوط به مشکلات تخلیه و لوله خروجی است.

8- نقص فنی بردهای الکترونیکی

همه ماشین‌های لباس‌شویی بردهای الکترونیکی مخصوصی دارند. ماشین لباس‌شویی‌های قدیمی مجهز به برد تایمر و لباسشویی‌های جدید مجهز به برد الکترونیک هستند. درصورتی‌که هریک از این دو برد آسیب ببیند، تعادل دستگاه تحت‌تاثیر قرار گرفته و باعث تکان های شدید ماشین لباسشویی می‌شود.

درصورتی‌که علت لرزش ماشین لباس‌شویی مربوط به خرابی برد باشد، پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر برد لباسشویی با متخصصان تعمیر آنلاین در تماس باشید تا خدمات لازم در اختیار شما قرار بگیرد.

ایراد فنی برد الکترونیکی؛ جدی‌ترین علت لرزش لباسشویی

9- لرزش دستگاه مربوط به پیچ ترنسلیت یا ترنسفر است

پیچ ترنسلیت یا ترنسفر قطعه‌ای است که برای محافظت از دستگاه در حین حمل و نقل ماشین لباسشویی تعبیه می‌شود. این پیچ‌ها به‌خصوص در ماشین لباس‌شویی‌های بوش، سامسونگ، ال جی و دوو کاربرد بسیاری دارد و حتما پیش از استفاده و نصب، باید باز شود.

درصورتی‌که پیچ ترنسلیت از دستگاه باز نشده باشد، در حین کار کردن باعث تکان و لرزش های شدید دستگاه می‌شود.

10- استفاده از پد ضدلرزش لباسشویی

یکی دیگر از راه‌های رفع مشکل لرزش زیاد لباسشویی استفاده از پد یا لاستیک ضدلرزش است. استفاده از این وسیله بسیار آسان است و باید پس از خرید پد لرزش‌گیر، آن را در زیر پایه‌های لباس‌شویی قرار داده و فیکس کنید. برای نصب پد ضدلرزش فقط نیاز به انجام چهار مرحله زیر دارید:

  • ابتدا لباس‌شویی را بلند کرده و مکان دقیق پایه‌ها را مشخص کنید
  • ازآنجایی‌که قرار است این لاستیک‌ها به زمین بچسبند، بهتر است کف زمین را تمیز کنید
  • لاستیک‌ها را به محل موردنظر بچسبانید و یک دقیقه محکم فشار دهید
  • لباس‌شویی را بلند کرده و پایه‌های آن را در محل فرورفتگی پدها قرار دهید

با انجام این مراحل ساده، دیگر هنگام شست‌وشوی لباس‌ها با صداهای مزاحم و لرزش‌های شدیدی ماشین لباس‌شویی مواجه نخواهید شد.

جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی با استفاده از پد ضدلرزش

تعمیر آنلاین، نمایندگی تخصصی تعمیر انواع ماشین لباسشویی

در این مطلب به بررسی متداول ترین دلایل لرزش ماشین لباسشویی و راه حل های رفع آن پرداختیم. اگر ماشین لباسشویی شما لرزش‌های زیاد، حرکت کردن در حین شست‌وشو و صدای زیاد دارد، پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان ما در تعمیر آنلاین، مرکز تعمیرات لوازم خانگی، در ارتباط باشید تا خدمات موردنیاز در اختیار شما قرار بگیرد.

مرکز تخصصی تعمیرات ماشین لباسشویی تعمیر آنلاین با تکنسین‌‌های آموزش‌دیده و ماهر خود در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، مشکل دستگاه شما را در منزل برطرف می‌کند.

تعمیر تخصصی انواع ماشین لباسشویی با کارشناسان زبده تعمیر آنلاین