برفک زدن یخچال فریزر و یا یخ زدگی یکی از مشکلات مرسوم بوده که از قدیم برای یخچال فریزرها وجود داشته است. این معضل از علل اساسی کاهش دمای یخچال فریزر بوده که در پی آن منجر به کاهش طول عمر و در نتیجه تعمیر آن می شود. در این صورت هزینه های تعمیر یخچال افزایش یافته و گاها نیاز به تعویض آن می باشد.

با توجه به اهمیت پدیده برفک زدگی یخچال و نقش اساسی آن در میزان بهره وری از این وسیله، داشتن شناخت از علل بروز این پدیده، راه کارهای جلوگیری از آن و در نهایت کسب اطلاعات در زمینه راه حل های موجود برای غلبه بر این مشکل از ملزومات به شمار می رود. تا انتهای مقاله همراه تعمیر آنلاین باشید.

برفک زدن یخچال فریزر

علت برفک زدن یخچال فریزر

همان طور که می دانیم دمای فضای درون یخچال و هوای جاری در آن پایین بوده تا بتواند اجزای داخلی را سرد نگه دارد. زمانی که این هوای سرد درونی با هوای گرم یا مرطوب خارج از محیط یخچال برخورد کند، درست در نقطه اختلاط ها، میعان رخ داده و برفک ایجاد می شود. این هوای گرم و یا مرطوب خارجی می تواند به روش های مختلفی وارد فضای درونی یخچال شود که از مهم ترین علت های برفک زدن یخچال فریزر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

معیوب بودن لاستیک های دور درب یخچال

از جمله علت های برفک زدن یخچال فریزر می توان به این مورد اشاره کرد. در صورت خراب بودن لاستیک های دور درب، هوا از محل خرابی یا پارگی وارد فضای درون یخچال شده و برفک را ایجاد می کند.

نامناسب بودن محل قرار گرفتن یخچال

علت دیگری که می توان برای برفک زدن یخچال فریزر نام برد نامناسب بودن محل قرار گرفتن یخچال است. در صورتی که یخچال در محل نامناسبی برای مثال در کنار سماور و یا اجاق گاز و آب گرم کن قرار داشته باشد، با هر بار باز و بسته کردن درب آن مقدار زیادی هوای مرطوب و یا گرم وارد شده و برفک را ایجاد می کند.

باز و بسته کردن بیش از حد و بی مورد درب یخچال

علاوه بر موارد ذکر شده، عامل دیگری که در برفک زدن یخچال فریزر و کاهش طول عمر یخچال ها موثر بوده که باید به آن بسیار دقت نمود همین مورد است. خرابی و آسیب دیدگی ترموستات نیز می تواند از جمله عوامل در پدیده برفک زدن یخچال فریزر باشد. خرابی ترموستات علاوه بر ایجاد برفک منجر به کاهش راندمان و طول عمر یخچال می شود و عیب یابی و تعمیر و نیز در مواردی تعویض آن بسیار کار حساسی بوده که باید به یک فرد متخصص سپرده شود.

برفک زدن یخچال فریزر

انواع برفک زدن یخچال ها

ایجاد برفک در اطراف درب فریزر

این نوع برفک نشان دهنده این است که درب فریزر به دلایلی مانند فشار مواد غذایی، بسته نشدن کامل کشو، خرابی واشر یا بست درب و غیره، کامل بسته نشده است.

ایجاد برفک کم در همه جای یخچال

این مورد زمانی رخ می دهد که یخچال فریزر بسیار پایین باشد. با پایین بودن دمای یخچال بیش از اندازه، فرصت حذف رطوبت هوای سرد فضای درون از بین رفته و قبل از شروع سیکل خنک شازی بعدی، این رطوبت یخ زده و برفک تشکیل می شود. در نتیجه از تنظیم دمای فریزر به میزان -18 درجه سانتیگراد اطمینان حاصل کنید.

ایجاد برفک سخت در همه جای یخچال

این نشان دهنده این است که درب یخچال برای مدتی باز نگه داشته شده است.

ایجاد برفک در بخش عقبی فریزر جایی که سیم پیچ اواپراتور تعبیه شده

این امر نشان دهنده ایجاد مشکل در سیکل یخ زدایی بوده که خود ناشی از آسیب دیدن هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی و یا برد کنترل کننده می باشد.
در نتیجه با توجه به دلیل برفک زدن، باید در جهت رفع آن و جلوگیری از این پدیده اقدام نمود. ولی اگر یخچال فریزر دچار برفک شد، چه راه کارهایی برای از بین بردن آن وجود دارد؟ در ادامه به شرح این راه کارها پرداخته شده است.

برفک زدن یخچال فریزر

راهکارهای از بین بردن برفک های یخچال

در صورتی که یخچال فریزر دچار برفک شد با توجه به دلایلی که مطرح شد و نیز با توجه به نوع یخچال فریزر باید اقدام به رفع عامل برفک نظیر انتقال یخچال به مکانی مناسب، تعویض لاستیک دور درب، بررسی و تعمیر ترموستات، بررسی برخی اجزا مانند ترمودیسک، هیتر المنت، تایمر دیفراست، برد الکترونیکی و غیره نمود. برای از بین بردن برفک های ایجاد شده نیز توصیه می شود ابتدا یخچال را از برق بکشید. سپس با استفاده از سشوار، برفک ها را آب کرده و آن ها از بین ببرید و یخچال را کاملا تمیز کنید.
اگر یخچال فریزر یا ساید بای ساید شما دارای ایراد می باشد ابتدا به صفحه تعمیر یخچال فریزر و ساید بای ساید مراجعه کنید و قسمت ایرادات متداول آن را بخوانید.