علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار و روشن نشدن آن ، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای هر دستگاه لباسشویی اتفاق بیفتد با این حال ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لوازم برقی است که وجود آن در هر خانه‌ای واجب است.

با اختراع این دستگاه، شستن لباس‌ها به کاری راحت، سریع و بی‌دردسر تبدیل شده وخراب شدن آن می‌تواند به کابوس بدی تبدیل شود. با این حال باید بدانید که این دستگاه نیز مانند دیگر لوازم برقی، پس از گذشت چند سال فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض قطعه و تعمیر دارد.

علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار میتواند به علت نوسانات برق باشد.

خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن وسیله برقی اغلب برای لباسشویی‌های کار کرده پیش می‌آید و لباسشویی‌های جدید و نو به آن دچار نمی‌شوند. با این حال ممکن است در برخی از موارد به دلایل شرایط بد نگهداری، استفاده نادرست و یا آسیب دیدن دستگاه این مساله گریبان‌گیر ماشین لباسشویی‌های نو هم بشود.

در برخی از ماشین لباسشویی‌های بوش و سامسونگ نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد،برای رفع این مشکل در این 2 نوع دستگاه به صورت تخصصی میتوانید مقاله  علت روشن نشدن لباسشویی سامسونگ و دلایل روشن نشدن لباسشویی بوش را مطالعه کنید.

 

چرا ماشین لباسشویی ناگهان خاموش شده و روشن نمی‌شود؟

جهت پیدا کردن علت اصلی بروز این مشکل، بهتر است تا به صورت قدم به قدم تمامی علت‌های احتمالی برای خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی و روشن نشدن آن را بررسی کنید. در تمامی مدل‌های ماشین لباسشویی چند علت رایج و مشترک برای خاموش شدن ناگهانی دستگاه وجود دارد که بهتر است در ابتدا بررسی شوند:

1_ علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار؛ نبود برق

اگر به صورت ناگهانی لباسشویی شما خاموش شده و روشن نمی‌گردد اولین چیزی که باید چک کنید وجود برق در پریز است. اگر از وجود برق در پریز مطمئن شدید بهتر است موارد بعدی را دنبال کنید.

 

2_ سالم بودن دوشاخ ماشین لباسشویی

دو شاخ ماشین لباسشویی ممکن است بر اثر گذشت زمان و یا قرار گرفتن در شرایط اشتباه خراب شده و توانایی انتقال برق را نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از تماس با نمایندگی ماشین لباسشویی خود از سالم بودن دوشاخ دستگاه اطمینان حاصل کنید.

قرار دادن ماشین لباسشویی در مکانی نامناسب که باعث خرابی دوشاخ ماشین لباسشویی می شود از بزرگترین اشتباهات استفاده از ماشین لباسشویی است.

 

3_ خرابی سیستم پارازیت‌گیر یا فیوز دستگاه

سیستم پارازیت‌گیر قطعه‌ای داخلی در ماشین لباسشویی است که وظیفه دارد تا نوسنات برق را از بین ببرد و از سوختن قطعات و برد دستگاه جلوگیری کند. آسیب دیدن فیوز یا پارازیت‌گیر می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی لباسشویی و روشن نشدن دوباره آن ‌گردد.

 

4_ علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار خرابی میکروسوییچ  

میکروسوییچ قطعه‌ای در ماشین لباسشویی است که مانند قفل کودک عمل می‌کند و وظیفه قفل کردن درب لباسشویی و جلوگیری از باز شدن آن در حین فرآیند شستشو را دارد. در صورتی که میکروسوییچ خراب شده باشد و درب دستگاه قفل نشود، ماشین لباسشویی شروع به انجام کار نخواهد کرد و ماشین لباسشویی اصطلاحا روشن نمی‌شود.

 

5_ علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار خرابی دکمه استارت

این دکمه که پس از قرار دادن لباس‌ها، بستن درب ماشین لباسشویی و انتخاب برنامه شستشو زده می‌شود وظیفه دارد تا فرمان شروع به کار را به برد یا موتور دستگاه برساند. در صورتی این دکمه خراب شده باشد امکان ارسال فرمان شروع به کار امکان‌پذیر نیست و ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود.

علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار به عوامل متعددی بستگی دارد.

در صورتی که هیچ یک از موارد بالا علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار و روشن نشدن آن نبود، علت بروز این مشکل اندکی تخصصی‌تر می‌شود. به همین دلیل برای راحتی شما در پیدا کردن علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار، این موارد را با توجه به تکنولوژی به کار رفته در دستگاه به دو قسمت قدیمی ( تایمری ) و جدید یا تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

ماشین لباسشویی جدید

در ماشین لباسشویی‌های جدید از قطعاتی مانند برد و صفحه نمایشگر استفاده شده است. تکنولوژی‌های جدید موجود در دستگاه اگرچه فرآیند شستشو را آسان‌تر از پیش کرده اما علت‌های جدید و متفاوتی را به خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی و روشن نشده آن افزوده است.

از مهم‌ترین علت‌های خاموش شدن و روشن نشدن ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ خرابی برد اصلی دستگاه

برد اصلی ماشین لباسشویی مانند مغز عمل می‌کند و از طریق اتصالات الکتریکی به تمامی قطعات دستگاه فرمان می‌دهد. در صورتی که این قطعه مهم و اساسی در ماشین لباسشویی خراب شود دیگر قطعات دستگاه به دلیل دریافت نکردن فرمان شروع به کار از برد، هیچ‌گونه فعالیتی انجام نمی‌دهند.

 

2_ علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار؛ خرابی نمایشگر

نمایشگر موجود در ماشین لباسشویی وظیفه دارد تا نوع برنامه شستشو و دستور شروع به کار را از کاربر دریافت کرده و به برد برساند تا برد ماشین لباسشویی دستور شروع کار را به موتور و دیگر اجزای ماشین لباسشویی ارسال کند. در صورتی که نمایشگر ماشین لباسشویی خراب یا سوخته باشد این اطلاعات به برد انتقال نخواهد یافت.

 

3_ قطع اتصالات نمایشگر دستگاه و برد

حال که به به وظایف برد و نمایشگر ماشین لباسشویی پی بردید، متوجه می‌شوید که سالم بودن اتصالات بین این دو قطعه از چه اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که برد و نمایشگر سالم باشند اما اتصالات الکتریکی بین این دو قطعه با مشکل روبرو شده باشد، ماشین لباسشویی خاموش شده و روشن نخواهد شد.

علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار در برخی موارد بسیار ساده بوده و نیازی به حضور نیروی متخصص ندارد.

ماشین لباسشویی قدیمی و تایمردار

از مهم‌ترین مواردی که میتواند علت خاموش شدن لباسشویی در حین کار در دستگاه های قدیمی و تایمردار و روشن نشدن آن باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ سوختن و خرابی تایمر دستگاه

وظیفه تایمر دستگاه این است که مدت زمان کار کردن ماشین لباسشویی را تنظیم ‌کند. خرابی این قطعه به دلیل نبود حالت خاصی برای ارور دادن و مطلع کردن افراد از مشکل، ماشین لباسشویی را به طور کامل خاموش می‌کند و تا درست نشدن آن قطعه ماشین لباسشویی شروع به کار مجدد نخواهد کرد.

2. آسیب دیدن موتور ماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی وظیفه به گردش در آوردن ماشین لباسشویی را دارد. در صورتی که موتور دستگاه آسیب ببیند، موتور هیچ‌گونه عکس العملی در برابر دستور به کار از خود نشان نمی‌دهد و ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد؛ که این مورد نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی دارد. مواردی که باعث آسیب دیدن موتور لباسشویی می‌شود عبارتند از:

  • نوسان بالای برق
  • فرسودگی موتور
  • استفاده طولانی مدت و بیش از از حد از ماشین لباسشویی
  •  و…

شما می توانید در صورت بروز هرکدام از این مشکلات با تکنسین های متخصص تعمیر آنلاین تماس بگیرید. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم که حتما مقاله نکاتی مهم در مورد نگهداری از ماشین لباسشویی را بخوانید.