گرم نکردن مایکروفر یکی از مشکلات مهمی است که علت بروز آن به موارد زیادی بستگی دارد. دستگاه مایکروفر چند سالی است که جای خود را در آشپزخانه‌ها باز کرده است و به عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم برقی خانگی در دسترس تمامی افراد خانه جهت یخ‌زدایی و گرم کردن مواد غذایی است.

سرعت و کیفیت بالای این دستگاه در گرم کردن مواد غذایی باعث شده تا انتخاب اول کسانی باشد که زمان زیادی برای آماده‌سازی غذا ندارند. از گرم کردن نان صبحانه گرفته تا پختن پیتزا برای شام یا آماده کردن یک کیک خوشمزه برای میان وعده، همه و همه با استفاده از ماکروویو امکان پذیر است.

به همین دلیل خراب شدن و عملکرد ناقص مایکروفر می‌تواند نظم طبیعی خانواده را بر هم بزند و همه خواستار تعمیر فر و مایکروفر باشند. از آنجا که وظیفه اصلی ماکروویو گرم کردن است، گرم نشدن درست مواد غذایی مشکل بسیار مهمی است که باید به سرعت به آن رسیدگی کرد.

دلایل گرم نکردن مایکروفر

چرا مایکروفر غذا را به خوبی گرم نمی‌کند؟

مایکروفر دستگاهی است که پیشرفت تکنولوژی و کشف امواج باعث حضور آن در میان لوازم برقی آشپزخانه شده است. این دستگاه با استفاده از اشعه مایکرو می‌تواند غذای شما را در کسری از ثانیه و با سرعت شگفت‌انگیزی کاملا داغ کند. اشعه مایکرو نوعی موج است که در طیف امواج الکترومغناطیس قرار دارد و طول موج آن به طور متوسط به 2450 مگاهرتز می‌رسد.

امواج مایکرو قابلیت نفوذ به ذرات آب، روغن و چربی دارند و باعث برانگیختگی اتم‌های موجود در غذا می‌شوند و بدین ترتیب مواد غذایی از درون خود شروع به گرم شدن می‌کنند. به همین دلیل علت اصلی گرم نکردن مایکروفر مربوط به عملکرد اشعه‌هاست.


اما چه چیزی باعث می‌شود تا انتشار اشعه مایکرو با اختلال روبرو شود؟

گرم نکردن مایکروفر

1. خرابی یا سوختن لامپ مگنترون ( لامپ اشعه )

لامپ مگنترون قطعه بسیار مهمی در مایکروویو است که باعث تولید شدن و آزادسازی اشعه مایکرو در محیط دستگاه می‌شود. هرچه زمان روشن بودن مایکروفر بالاتر باشد، لامپ اشعه برای مدتی بیشتری روشن باقی خواهد ماند و اشعه بیشتری به مواد غذایی نفوذ می‌کند.

دلایل مختلفی مانند تمام شدن عمر لامپ مگنترون، استفاده نادرست و طولانی مدت از مایکروویو و آسیب دیدن دستگاه می‌تواند در خرابی لامپ اشعه موثر باشند و انتشار و تولید اشعه مایکرو را با مشکل روبرو کنند. در برخی از موارد دیده شده که خرابی و نیم سوز بودن لامپ مگنترون باعث تولید جرقه در مایکروفر می‌شود.

در این حالت توصیه می‌شود که به سرعت آن را خاموش کنید و برای تعمیر ماکروویو اقدام نمایید. بررسی وضعیت لامپ مگنترون و تعویض آن نیاز به اطلاعات تخصصی دارد و بهتر است با نمایندگی مجاز مایکروفر خود تماس بگیرید تا با ارسال کارشناسان خود مشکل را برطرف نمایند.

گرم نکردن غذا

2. خرابی ترانس

در هر مایکروفر، ترانس مکعب شکلی وجود دارد که انرژی مگنترون را برای تولید امواج و تابش آن در محیط مایکروویو تامین می‌کند. این دستگاه که از تعداد زیادی خازن و سیم‌‌پیچ‌های متعدد تشکیل شده با تولید انرژی ولتاژ بالا در مایکروویو به لامپ اشعه در کمک می‌کند تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. واضح است که خرابی ترانس به دلیل فرسودگی یا آسیب فیزیکی می‌تواند در تولید ولتاژ به مقدار مناسب اختلال ایجاد کند و باعث گرم نکردن مایکروفر شود.

3. خرابی برد مایکروفر

برد یک قطعه الکترونیکی در مایکروویو است که به عنوان مغز دستگاه عمل می‌کند. این قطعه از طریق الکتریسیته به قطعات مختلف مایکروفر دستور شروع/ پایان کار را می‌دهد. خرابی برد دستگاه باعث می‌شود تا فرمان اشتباهی به ترانس یا لامپ مگنترون ارسال شود و تولید و انتشار اشعه ماکرو با مشکل روبرو گردد. خرابی برد نیز به اطلاعات تخصصی نیاز دارد و باید با نمایندگی مایکروفر خود تماس بگیرید.

4. خرابی خازن مایکروفر

خازن نیز یکی از قطعات مهم در مایکروفر ها محسوب میشود. عملکرد درست و صحیح خازن باعث گرم شدن مناسب و یکنواخت مایکروفر خواهد شد ، خازن و دیود ولتاژ را برای مگنترون بالاتر برده تا مگنترون بتواند بهتر غذا را گرم کند. خراب یا نیم سوز شدن خازن موجب گرم نشدن مناسب مایکروفر خواهد شد. از ساده ترین روش های تشخیص خرابی خازن مایکروفر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دکمه ها ، تایمر ، زمان سنج و سایر قسمت های مایکروفر به درستی کار میکنند اما غذا گرم نمیشود
  • سر صدای مایکروفر هنگام شروع به کار
  • در برخی موارد دود کردن دستگاه پس گذشت چند ثانیه از شروع به کار آن

5. خرابی یا سوختن دیود مایکروفر

دیود موجود در ماکروویو برای خنثی کردن ولتاژ با خازن کار می‌کند، که برای تغذیه مگنترون لازم است. اگر دیود بسوزد، ماکروویو دیگر تغذیه نمی‌شود و در نتیجه نمی‌تواند غذا را گرم کند.

دیود خروجی توان AC را به DC تبدیل می‌کند و ولتاژ را تقریبا دو برابر می‌کند. این ولتاژ توسط مگنترون باعث می‌شود که غذای شما را گرم کند. اگر دیود خراب شود، بسوزد یا بنا به هر دلیلی از کار بیوفتد مگنترون آن ولتاژ کافی و مورد نیاز برای گرم کردن غذا را دریافت نمی‌کند و در نهایت ماکروویو غذا را گرم نمی‌کند.

یک خبر خوب این است که در صورت سوختن دیود، به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد. اما در این صورت تنها راه حل ممکن تعویض دیود ماکروویو می‌باشد که باید حتما توسط تکنسین متخصص و ماهر انجام شود.

6. خرابی سوییچ درب مایکروفر

ماکروویو ها دارا 3 یا 4 سوئیچ درب هستند. این سوئیچ ها برای اطمینان از بسته بودن کامل درب طراحی شده اند و هنگام بسته شدن درب فعال می‌شوند. در واقع این مکانیسم ایمنی برای مایکرفر می‌باشد تا هنگام باز بودن درب هیچ اشعه مضری ایجاد نکند.

هنگامی که درب ماکروویو را می‌بندید حتما از بسته شدن کامل و ایمن سوئیچ درب اطمینان حاصل کنید، زیرا در صورت بسته نشدن صحیح درب، ماکروویو اصلا روشن نمی‌شود و در نهایت ماکروویو گرم نمی‌شود.

همچنین حتی اگر یکی از سوئیچ ها کار نکند، ماکروویو گرم نمی‌شود. برای بررسی خراب بودن یا نبودن سوئیچ درب از مولتی متر استفاده کنید و در صورت نیاز، باید سوئیچ درب را عوض کنید. توجه داشته باشید که تعویض سوئیچ در ب حتما باید توسط تکنسین انجام شود.