ماشین لباسشویی جزو پرکاربردترین و پرطرفدارترین لوازم خانگی است. این دستگاه نیز مانند سایر لوازم خانگی نیازمند نگهداری و مراقبت های ویژه ایست. تمیز نگه داشتن یکی از اصول نگهداری هر وسیله ایست. برخی بر این باورند که نیازی به تمیز کردن ماشین لباسشویی نیست، چراکه این دستگاه برای شستشو می باشد، اما باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است.

مکان های مرطوب و گرم محل رشد و تجمع میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها هستند. محیط داخلی ماشین لباسشویی به دلیل استفاده از آب گرم برای شستن لباس ها گرم و مرطوب می باشد که اگر به موقع تمیز و جرمگیری نشود مستعد رشد انواع قارچ ها خواهد بود.

رشد قارچ ها و باکتری ها در محیط ماشین لباسشویی می تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی شود. تعداد دفعات تمیز کردن این دستگاه بستگی به میزان استفاده ی شما دارد. به عنوان مثال اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس های نوزاد استفاده می کنید بهتر است هفته ای یکبار آن را تمیز کنید.
در این مطلب کارشناسان تعمیر آنلاین در مورد نحوه تميز كردن ماشين لباسشويي، از بین بردن بوی بد آن و جرم گیری ماشین با شما صحبت میکنند.

نحوه تميز كردن ماشين لباسشويي

 

آیا ماشین لباسشویی به عنوان دستگاهی تمیز کننده نیازمند شستشو و تمیز کردن است؟

میکروب های موجود در بین لباس های کثیف در هنگام شستشو وارد درز و شکاف های فضای داخلی ماشین لباسشویی شده، در آن جا پنهان می شوند و پس از مدتی تکثیر خواهند شد. پرز انواع لباس ها به خصوص لباس های پشمی در فیلتر و درزهای بدنه جمع شده و به مرور زمان باعث کاهش کارایی ماشین لباسشویی می شوند. اگر ماشین لباسشویی تمیز نباشد لباس ها نیز صد در صد تمیز نخواهند شد و برخی کثیفی ها بر روی آن ها باقی خواهد ماند. اگر این روند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، دستگاه معیوب شده و نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی و حتی در برخی موارد تعویض به وجود می‌آید.

 

تمیز کردن اجزای مختلف ماشین لباسشویی

اجزای مختلف ماشین لباسشویی باید به صورت جداگانه و به طور مداوم تمیز شوند. این اجزا عبارتند از:

1. درب ماشین لباسشویی، اولين مرحله تميز كردن ماشين لباسشويي

برای شستن درب ماشین لباسشویی می توانید از مواد شوینده مناسب و یا مخلوط سرکه سفید و آب استفاده کنید. به این صورت که با استفاده از اسفنجی آغشته به این مواد درب را به خوبی تمیز کرده و با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید. واشر دور درب را نیز با استفاده از دستمالی تمیز پاک کنید.

 

2.دیگ یا محفظه ی اصلی

دیگ ماشین لباسشویی در ظاهر تمیز به نظر می رسد اما اینطور نیست. این دیگ به دلیل داشتن سوراخ های متعدد محلی مناسب برای تجمع و رشد میکروب ها و قارچ هاست. برای تمیز کردن دیگ می توانید از قرص های مخصوص و یا جوش شیرین استفاده کنید. پس از ریختن این مواد در داخل دیگ ماشین را روشن کرده و دمای آب را بر روی 60 درجه قرار دهید. برای انجام این کار ماشین لباسشویی باید خالی باشد. بهتر است این کار را ماهی یکبار انجام دهید.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

 

3. لاستیک دور درب

در بخش زیرین لاستیک دور درب مواد شوینده و صابون ها رسوب کرده و محل مناسبی برای رشد قارچ ها فراهم می شود. پس از هر چرخه ی شستشو لاستیک دور درب را با دقت خشک کنید، سپس درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا محفظه ی داخلی به طور کامل خشک شود.
برای شستن لاستیک از اسفنج آغشته به کف استفاده کرده و پس از اتمام کار آن را به دقت خشک کنید. برخی از ماشین لباسشویی های جدید مجهز به برنامه شستشوی خودکار هستند و نیاز نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید.

در رابطه با تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی بوش به صورت تصویری میتوانید به مقاله ” آموزش تعویض لاستیک لباسشویی بوش” را مطالعه کنید.

طریقه تمیز کردن ماشین لباسشویی

 

4.فیلتر

یکی از آلوده ترین فضاهای ماشین لباسشویی محفظه ی فیلتر آن است. فیلتر معمولا در قسمت پایینی قرار دارد و پرزها، مو و وسایل ریزی مانند دکمه و سکه در آن جمع می شوند. تمیز کردن فیلتر و لاستیک دور محفظه ی آن بهتر است ماهی یکبار انجام شود. برای تمیز کردن آن می توانید از مسواک و شوینده مناسب استفاده کنید. فراموش نکنید که پس از تمیز کردن فیلتر نیز باید آن را خشک کرده و سپس سرجایش قرار دهید. فیلتر یکی از اساسی ترین موارد برای نگهداری و تمیز کردن ماشین لباسشویی است.

تميز كردن ماشين لباسشويي

 

5. محفظه ی مواد شوینده

در تمامی مدل ها محفظه ی مواد شوینده جداشدنی است بنابراین تمیز کردن این بخش کار آسانی است. برای شستن محفظه می توانید از مسواک و شوینده ای ملایم مانند پودر دست استفاده کنید، همچنین برای ضد عفونی کردن آن می توانید از سرکه سفید استفاده کنید. پس از تمیز کردن محفظه آن را به دقت خشک کرده و سپس در جای خود قرار دهید.

 

بوی بد ماشین لباسشویی و نحوه ی از بین بردن آن

تمیز نکردن ماشین لباسشویی به مدت طولانی باعث می شود بوی بد از آن ساطع شود. بوی بد معمولا ناشی از تمیز نکردن فضای داخلی است. مهمترین عامل ایجاد بوی بد باکتری ها هستند و همانطور که گفته شد در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند. پس از هر چرخه ی شستشو درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا فضای داخلی کاملا خشک شود.

به منظور از بین بردن بوی بد می توانید از مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. نصف پیمانه از هریک از مواد ذکر شده را داخل جاپودری ریخته و ماشین لباسشویی را روشن کنید.

سرکه هم بوی بد لباسشویی را از بین می برد و هم باکتری ها را. اگر جوش شیرین در دسترستان نیست می توانید از سرکه سفید به تنهایی استفاده کنید.

نحوه تميز كردن ماشين لباسشویی بوش

 

از بین بردن جرم ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی جرم گرفته و کپک زده از اسید سیتریک استفاده کنید. یک پیمانه اسید سیتریک داخل محفظه ریخته و فرآیند شستشو را بر روی طولانی مدت و دمای آب 90 درجه تنظیم کنید سپس ماشین لباسشویی را روشن کنید. برای از بردن بوی بد می توانید به اسید سیتریک 1.2 پیمانه جوش شیرین نیز اضافه کنید.

با انجام جرم گیری ماشین لباسشویی بوش می توانید رسوبات موجود در آن را از بین ببرید. فقط قبل از خرید جرم گیر توجه کنید که متناسب با ماشین لباسشویی شما باشد. زیرا استفاده از جرم گیر نامناسب می تواند به عملکرد ماشین لباسشویی شما ضربه بزند.

البته اگر شما از ماشین لباسشویی بوش استفاده می‌کنید و می خواهید با نحوه تميز كردن ماشين لباسشویی بوش آشنا شوید، پیشنهاد تعمیر آنلاین به شما مطالعه مقاله ” نحوه جرم گیری ماشین لباسشویی بوش” است. 

تميز كردن ماشين لباسشويي دوقلو

سخن آخر

در رابطه با تمیز کردن ماشین لباسشویی حتما به نکات زیر توجه کنید:

  •  ماهی یکبار لباس ها را با دمای بالای 60 درجه بشویید زیرا باکتری ها و میکروب ها در دمای پایین از بین نمی روند.
  •  حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس ها و میزان کثیفی آن ها انتخاب کنید.
  •  پس از اتمام فرآیند شستشو بلافاصله لباس های خیس را خارج کنید.

 

به یاد داشته باشید که نحوه نگهداری از ماشین لباسشویی در افزایش طول عمر دستگاه شما بسیار موثر است.