شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که دکمه‌های ماشین ظرفشویی را فشار دهید اما اتفاق خاصی در دستگاه نیفتد. این مشکل اگرچه نادر است اما دلایل مهمی دارد که باید به سرعت رفع شود؛ در غیر این صورت استفاده از دستگاه غیرممکن است. اگر از کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی خود کلافه شده‌اید و علت بروز این مشکل را نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی

دکمه‌های ماشین ظرفشویی نقش مهمی در عملکرد دستگاه دارند و خرابی‌شان به معنای عدم امکان استفاده از ماشین ظرفشویی است. در اغلب موارد تنها تعدادی از دکمه‌ها، خصوصا دکمه‌های پرکاربرد خراب می‌شوند. البته ممکن است تمامی دکمه‌ها به صورت ناگهانی از کارکردن بیفتند. توصیه می‌شود که به محض دیدن این مشکل دستگاه را خاموش کرده و به دنبال پیدا کردن علت اصلی آن باشید چرا که احتمالا نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود خواهید داشت.
دکمه‌های ظرفشویی در اکثر مدل‌ها، در قسمت پنل جلویی دستگاه تعبیه شده و با استفاده از آنها برنامه شستشو انتخاب و تنظیم می‌شود. امکان روشن و خاموش کردن ظرفشویی و دستور شروع به کار نیز از طریق همین دکمه‌ها صورت می‌پذیرد و علت ابگیری نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند به کار نکردن همین دکمه‌ها مرتبط باشد. از مهم‌ترین دلایل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برسی علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی

• عدم وجود برق در دستگاه

ساده‌ترین علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی، نبودن برق در دستگاه است. در این حالت هیچ یک از دکمه‌ها عکس العمل خاصی نشان نمی‌دهند؛ چرا که دستگاه به طور کلی خاموش است. برای رفع این مشکل نیازی به تعمیر ظرفشویی نیست و تنها کافیست که برق را به ماشین ظرفشویی برسانید.
نکته: در صورتی که ماشین ظرفشویی روشن نشد، از قرار دادن قرص ماشین ظرفشویی در داخل محفظه خودداری کنید.

• خرابی تاچ پد و کنترل پنل

در صورتی که دستگاه روشن می‌شود اما برخی یا تمام دکمه‌های انتخاب برنامه شستشو از کار افتاده‌اند، احتمال اینکه تاچ پد دستگاه خراب شده باشد، بسیار بالاست. محکم فشار دادن بیش از حد دکمه، نگهداری غیر استاندارد از ماشین ظرفشویی و فرسودگی در اثر گذر زمان از مهم‌ترین دلایل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی و خرابی تاچ پد است.
در این حالت شما باید صفحه لمسی را سریعا با نمونه مشابه خود تعویض کنید. با توجه به اینکه کنترل پنل بسیاری از مدل‌ها به صورت یکسره به تاچ پد متصل است توصیه می‌شود که این قطعه نیز تعویض گردد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

نکته: ورود رطوبت به زیر دکمه‌ها از مهم‌ترین دلایل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی و خرابی تاچ پد است. توصیه می‌شود که در هنگام تمیز کردن بدنه از دستمال خیلی خیس استفاده نکنید و ماشین ظرفشویی خود را در محیط مرطوب نصب ننمایید.

بدسی علت های کار نکردن دکمه ماشین ظرفشویی

• خرابی برد

برد قطعه‌ای ظریف با کارایی بالا در ماشین ظرفشویی است که وظیفه مدیریت تمامی فعالیت‌های دستگاه را دارد. این قطعه اطلاعات دریافت شده توسط فشردن دکمه‌ها را تحلیل می‌کند و بر همین اساس دستورهای لازم را به قطعات داخلی مانند هیت پمپ ظرفشویی، شیر برقی و غیره می‌دهد تا بهترین نتیجه شستشو حاصل شود. در صورت خرابی این قطعه حیاتی اتفاق خاصی در دستگاه نخواهد افتاد و کاربر به اشتباه مشکل را به کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی ارتباط می‌دهد. در این حالت دکمه‌ها مشکلی ندارند و باید برد خود را تعمیر یا تعویض کنید.

• فعال بودن قفل کودک

قفل کودک یکی از امکاناتی است که در اکثر ماشین ظرفشویی‌های امروزی وجود دارد و از فشرده شدن دکمه‌ها به صورت بی‌هدف جلوگیری می‌کند. این قفل به صورت خودکار فعال نمی‌شود و کاربر باید آن را فعال کند تا هیچ یک از دکمه‌ها عمل نکنند. در برخی از مواقع قفل کودک به صورت اشتباه فعال می‌گردد و کاربر با کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی مواجه می‌شود. در این حالت بر روی صفحه نمایش عکس کلید یا دو حرف CL را خواهید دید که در کنار چراغ مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی قرار دارد.
غیر فعال کردن قفل کودک به طور معمول با فشردن ممتد و هم زمان دو دکمه خاص اتفاق می‌افتد و معمولا بر روی بدنه دکمه‌ها با عکس یک کلید مشخص شده است. در صورتی که نتوانستید قفل کودک را غیر فعال کنید، بهتر است از دفترچه ماشین ظرفشویی خود استفاده نمایید یا با نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دلایل مهم کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی

• ریست نشدن ماشین ظرفشویی

در برخی از مواقع دیده شده که ماشین ظرفشویی تنها آخرین برنامه شستشو را را اجرا می‌‎کند و فشردن دکمه‌ها برای انتخاب برنامه‌ای دیگر تاثیر خاصی ندارد. با اینکه مشکل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی در این حالت، با ریست نشدن ماشین ظرفشویی حل می‌شود؛ اما ممکن است دستگاه به هر دلیل ریست نشود.
ریست کردن ماشین ظرفشویی در برخی مدل‌ها با فشردن دکمه ریست انجام می‌شود و در برخی مدل‌ها با فشردن دکمه POWER یا فشردن چند دکمه به صورت همزمان اتفاق می‌افتد. در صورتی که ریست کردن ماشین ظرفشویی خود را نمی‌دانید و یا به علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی، این عمل انجام نمی‌شود با خدمات پس از فروش ماشین ظرفشویی خود تماس بگیرید و از آنها کمک کنید.