اگر ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش بر روی دستگاه شما ظاهر شده است و دستگاه خاموش نمی شود و صدای کارکردن آن را می شنوید، با ما همراه باشید، در این این مقاله به علت نمایش کد خطای ارور E15 در ظرفشویی بوش می پردازیم و 7 راه رفع آن را توضیح می دهیم.

در صورتی که ماشین ظرف شویی بوش شما دچار مشکل شده است، در نظر داشته باشید که تعمیر آن نیازمند تخصص و ابزار لازم است و هرگز خودتان بدون اطلاعات کافی اقدام به باز کردن ظرفشویی نکنید. برای تعمیر ظرفشویی بوش کافی است که با تکنسین های تعمیر آنلاین متخصص در تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید تا با عیب یابی آن و کشف علت بروز کد خطا، به تعمیر آن بپردازند.

 

ماشین ظرفشویی

 

ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش به چه معناست؟

یکی از ارورهای ماشین ظرفشویی بوش ، e15 می‌باشد. ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش را می‌توان رایج ترین خطای ظرفشویی این برند محبوب دانست. معنی و مفهوم پیغام E15 در ماشین ظرفشویی بوش به صورت کلی نشت آب به داخل کابین قطعات بوده و زمانی که آب به هر دلیلی بر روی قطعات اصلی ماشین ظرفشویی ریخته شود، این کد خطا ظاهر خواهد شد.

هنگامی که ماشین ظرفشویی نشتی آب کمی داشته باشد، آب در سینی پایین دستگاه جمع می شود، در این موقعیت شناور Styrofoam فعال میشود و با فعال کردن میکروسوئیچ درب ظرفشویی بوش و بستن ورودی آب، سبب نمایش ارور E15 بر روی نمایشگر می‌شود. پس می توان گفت که این کد خطا محدوده وسیعی از عیوب را شامل می شود که تکنسین در هنگام بازدید می بایست تمام قسمت ها را با دقت بررسی کند.

علت ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش چیست و چگونه رفع می شود؟

همانگونه که بالاتر اشاره شد، نمایش این ارور به معنای این است که احتمالاً ماشین ظرفشویی دارای نشتی کمی است. در ادامه به برخی از دلایل اصلی بروز این نشتی و نمایش کد خطا E15 اشاره خواهیم نمود:

1- بدنه داخلی ماشین ظرفشویی بوش سوراخ شده است

بدنه داخلی

 

البته منظور از سوراخ شدن، سوراخ های میکرونی ایجاد شده ناشی از واکنش نمک و مایع جلادهنده تقلبی می باشد. زمانی که نمک بیش از حد در داخل مخزن بماند به مرور زمان باعث اکسید شدن فضای اطراف خود شده و در بدنه ماشین ظرفشویی سوراخ های میکرونی را بوجود می آورد. زمانی که دستگاه در حال کار کردن است به مرور زمان آب داخل کابین از این منافذ به کف دستگاه نفوذ کرده و قطرات آب بر روی قطعات ماشین ظرفشویی بوش ریخته و پس از مدتی باعث نمایش ارور E15 می شود.

2- هیپ پمپ و یا دریچه کف دستگاه نشتی دارد

در برخی از موارد مشاهده می شود که دریچه فیلتر کف دستگاه و یا ورودی و خروجی های هیپ پمپ ماشین ظرفشویی بوش ایراد دارد. البته این موارد بسیار کم اتفاق می افتد اما از 10 مورد نمونه ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش، یک مورد با این مشکل مواجه است. در اینگونه موارد تکنسین بخش مورد نظر را ترمیم و یا تعویض می کند تا نشتی بوجود آموده رفع شود.

3- برد ماشین ظرفشویی بوش ایراد دارد

ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش

 

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که برد با فرمان اشتباه به سیستم ورودی دستگاه، باعث افزایش سطح آبگیری شده و باعث خروج آب از مخزن و  ورود به کف کابین می شود. تصور کنید که یک مخزن یک لیتر فضا دارد و شما در آن یک و نیم لیتر آب پر کنید. نیم لیتر از این آب ورودی به خارج از مخزن می رود. در ماشین ظرفشویی نیز دقیقا به همین گونه است و برد با فرمان اشتباه باعث افزایش سطح آبگیری می شود. معمولا برد ظرفشویی بوش در این مواقع با مشکل فراموش کردن برنامه ها مواجه شده است که می بایست تعمیر ماشین ظرفشویی روی آن صورت گیرد.

4. معیوب بودن سنسور نشت یاب

مواردی که ماشین ظرفشویی بوش BOSCH ارور E15 را به معنای نقص در سنسور نشت یاب نشان می دهد، بسیار نادر است. در صورتی که سیستم نشت یاب نقص داشته باشد، حتی در صورت عدم وجود آب در سینی دستگاه، ماشین ظرفشویی کار می کند. احتمال بروز خرابی سنسور شناور تنها دو درصد می باشد و به نوعی عیبی نادر می باشد.

5. معیوب بودن آب پاش ظرفشویی بوش

در بعضی موارد، بالا بودن فشار آب ورودی به مخزن ماشین ظرفشویی، باعث شکسته شدن آب پاش دستگاه می شود. در برخی موارد مشاهده شده است که آبفشان ترک خورده و آب به درستی گردش ندارد و آب با فشار بالای از قسمت تحتانی ماشین ظرفشویی بوش خارج می شود.

6. پارگی شلنگ ها یا اتصالات

از دیگر مواردی که هنگام مشاهده error e15 باید بررسی کنید پارگی شلنگ هاست. باید شلنگ تخلیه و شلنگ اتصال آب را نیز هنگام بروز این ارور چک کنید. البته گاهی اوقات ایراد از شلنگ ها نیست، بلکه اتصالات و قطعات (مثلا واشر) ممکن است به خوبی بسته و آب بندی نشده باشند. در بعضی از موارد منشاء خطای E15 ماشین ظرفشویی بوش با بررسی شلنگ ها و اتصالات به راحتی شناسایی و برطرف می گردد.

7. دوز مواد شوینده

گاهی اوقات مصرف زیاد مواد شوینده در ماشین ظرفشویی منجر به نشتی آب به پایین دستگاه و نمایش خطای ای 15 خواهد شد. پس همیشه باید به دوز مواد شوینده مصرفی در ماشین ظرفشویی توجه کنیم.

نحوه رفع ارور E15 ماشین ظرفشویی

برخی از موارد مثل تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی ساده هستند و نیاز به دانش فنی ندارند اما مواردی مثل خرابی سنسور نشتی تخصصی هستند و باید توسط تکنسین مربوطه بررسی شوند. تا اینجا با علل ارور E15 آشنا شدیم در این بخش به نحوه رفع این ارور میپردازیم:

تمیزکردن فیلتر و تعویض شلنگ تلخیه

در بسیاری از موارد گیر کردن غذا و کثیف شدن فیلتر از تخلیه آب جلوگیری میکند که میتوان به راحتی آن را تمیز کرد. برای تمیز کردن فیلتر درب ماشین ظرفشویی را باز کنید سبد ها را بیرون آورید و درپوش کف ظرفشویی را بچرخانید، فیلتر را بیرون آورید آن را تمیز کنید و مجددا در جای خود قرار دهید. در بعضی مواقع پوسیدگی لوله ها دلیل نمایش ارور E15 میباشد که مورد باید توسط تکنسین متخصص بررسی شود.

رفع ارور E15 بطور موقت

ماشین ظرفشویی خود را به اندازه 45 درجه کج کنید تا سویچ نشتی آزاد شود. سپس آب سینی را تخلیه کنید تا خشک شود، این کار 24 ساعت زمان میبرد. بعد از آن میتوانید دستگاه را مجددا روشن کرده و از آن استفاده کنید. اگر ارور E15 دوباره نمایش داده شد باید با تعمیرکار متخصص تماس گرفته شود.

 

رفع ارور E15

 

در صورتی که مشکل دستگاه شما برطرف نشد و همچنان با ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش مواجه شدید می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش با تکنسین های تعمیرآنلاین در ارتباط باشید. کافی است با شماره 45396-021 تماس حاصل فرمائید.