یکی از دغدغه‌های افراد در زمان چیدمان خانه، قرار دادن لوازم برقی است. محل قرارگیری ظرفشویی نیز به دلیل شکل و کاربرد خود، اهمیت بالایی دارد. چرا که اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد، در آینده باید زحمت جابجایی مجدد آن‌ها را به دوش بکشید. بنابراین، برای انتخاب بهترین محل برای نصب ظرفشویی همراه ما باشید.

انتخاب محل مناسب نصب ماشین ظرفشویی

 انتخاب بهترین محل برای نصب ظرفشویی شما، به فاکتورهای زیادی وابسته است. در ابتدا باید شکل آشپزخانه و میزان فضای داخلی را در نظر بگیرید. همچنین فاصله‌ی بین ماشین ظرفشویی و کابینت‌ها یا فضای آب چکان نیز اهمیت زیادی دارد. در کنار تمام این‌ها، ماشین ظرفشویی باید جایی باشد که شما حس راحتی کنید.  اگر به یک منزل جدید نقل مکان کنید، احتمالش خیلی زیاد است که بین کابینت‌های آشپزخانه، فضای ظرفشویی از قبل مشخص شده باشد. معمولا این فضا با توجه به نزدیکی به پریزهای برق، آب چکان و … انتخاب می‌شود. با این وجود، شما می‎توانید این دستگاه را در هر مکانی که می‌خواهید قرار دهید.

محل مناسب نصب ماشین ظرفشویی

در ادامه، بهترین گزینه‌هایی که می‌توانند یک محل مناسب مخصوص نصب کردن ماشین ظرفشویی شما باشند به شکل یک لیست درآورده‌ایم:

کنار آب‌چکان، بهترین محل برای نصب ظرفشویی

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، اولین محلی که به ذهن می‌رسد، نزدیک به فضای آب‌چکان است. قرار دادن دستگاه ظرفشویی در چنین مکانی از چندین مزایا برخوردار است. اولین مزیت آن راحتی خود شما خواهد بود. دیگر نیازی نیست مدام بین آب‌چکان و ماشین ظرفشویی در حرکت باشید.

شاید فعلا این مسئله به نظر شما مهم نیاید، اما زمانی را تصور کنید که میزبان چندین مهمان شده اید و حالا قصد شستن ظرف‌ها را دارید. احتمالا آشپزخانه شلوغ‌تر از همیشه است و تعداد ظرف‌ها نیز طبیعتا از حالت عادی بیشتر است. در چنین زمانی، مسلما ترسناک‌ترین حالت این است که در مسیر ماشین ظرفشویی تا آب‌چکان، ظرفی از دست شما یا یکی از مهمانان بیفتد.

علاوه بر این، فاصله‌ی کم ظرفشویی تا آب‌چکان، احتمال خیس شدن فرش یا سرامیک کف زمین را به حداقل خواهد رساند و در وقت شما نیز صرفه جویی خواهد کرد.

کنار سینک، برای تمیزی هرچه تمام‌تر

شاید این موقعیت را تجربه کرده باشید که از عملکرد ماشین ظرفشویی خود راضی نبوده‌اید و احساس می‌کنید که این دستگاه، ظرف‌هایتان را خوب تمیز نکرده است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا پیش از این که ظرف‌های کثیف را درون ماشین ظرفشویی قرار دهند، یک دور زباله‌ها یا آلودگی‌های اضافه‌ی هر ظرف را پاک کنند و سپس شستشوی کامل آن‌ها را به ماشین ظرفشویی بسپارند.

 در چنین شرایطی، بهترین محل برای نصب ظرفشویی شما درست در کنار سینک است. این کار باعث می‌شود تا هم وقت شما صرف رژه رفتن در آشپزخانه نشود و هم سرعت تمام کردن شستشوی ظرف‌ها بالاتر خواهد رفت.

محلی کم رفت و آمد، تا جلوی دست و پا را نگیرد

 برخی از مدل‌های ماشین‌های ظرفشویی، به دلیل مدل خود یا این که برای تعداد افراد بیشتری هستند، طبیعتا اندازه‌ی بزرگ‌تری نیز دارند. بنابراین، بهتر است در چنین مواردی، ماشین ظرفشویی خود را در جایی قرار دهید که رفت و آمد زیادی وجود ندارد.

به این شکل، حتی در زمان یک مهمانی شلوغ هم می‌توانید با خیال راحت از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید و ظرف‌ها را برق بیندازید.

یک فضای جادار، مخصوص خانه‌های بزرگ

اگر در آشپزخانه یا منزل خود، از نظر فضا محدودیت نداشته باشید، احتمالا بهترین محل برای نصب ظرفشویی یک جای خلوت و نسبتا بزرگ است.

تا جای ممکن بهتر است از گذاشتن وسایل برقی در مکان‌های کوچک و تنگ خودداری کنید. علت آن هم این است که موتور تمام این وسایل در حین کار کردن به شدت گرم می‌شوند و اگر فضای کافی برای خنک شدن موتور نباشد، داغ کردن موتور می‌تواند باعث سوختن این قطعه و حتی آسیب رسیدن به لوازم جانبی ظرفشویی شود.

 از سوی دیگر، داشتن یک فضای باز به شما کمک می‌کند که در صورت به وجود آمدن هر مشکلی، راحت‌تر آن را بررسی کنید. به طور مثال، در صورتی که قصد داشته باشید در زمانی تعمیر ماشین ظرفشویی خود را در محل انجام دهید نیازی نیست نگران کافی بودن فضا برای دستگاه و تعمیرکار باشید.    یکی دیگر از فواید این محل، دور بودن آن از فضای اصلی آشپزخانه است. ممکن است پس از چندین بار استفاده از این دستگاه، از آن بوی بدی به مشام برسد. شما می‌توانید از این فاصله که بین دستگاه و آشپزخانه قرار دارد استفاده کنید و بدون نگرانی این که آشپزخانه بویی بگیرد نسبت به از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی خود اقدام کنید.

 بهترین محل برای نصب ظرفشویی

 فضایی سربسته، بهترین جا برای حفاظت از ماشین ظرفشویی

یکی از نکات مثبتی که در خصوص قرار دادن ماشین ظرفشویی در فضای سربسته می‌توان به آن اشاره کرد، حفاظت از آن در برابر عوامل خارجی است. بارش باران و برف، تابش مستقیم نور خورشید و وجود گرد و غبار بیش از حد می‌تواند عمر مفید دستگاه شما را کاهش دهد.

 در بسیاری از موارد، رعایت نکردن همین نکات کوچک، می‌تواند دلیل اصلی مشکلات بزرگی مانند آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی و … باشد. 

سخن نهایی

امیدواریم توانسته باشیم با استفاده از این لیست، به شما در انتخاب بهترین محل برای نصب ظرفشویی کمک کنیم. توجه داشته باشید که دقت در انتخاب مکان مناسب، علاوه بر تاثیر بر دکوراسیون منزل، می‌تواند شما را از شر دردسرهایی مانند خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار راحت کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.