یخچال یکی از معدود لوازم خانگی است که باید بیست و چهار ساعت شبانه روز به برق متصل باشد تا کار خود را به درستی انجام دهد. این موضوع باعث می‌شود که موتور این وسیله به دفعات زیاد در معرض داغ شدن بیش از حد قرار بگیرد. در چنین مواقعی چه باید کرد؟ بهترین راه برای خنک کردن موتور یخچال چیست؟ در این مقاله، به تمامی سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

چرا موتور یخچال داغ می‌کند؟

چند دلیل اصلی برای داغ شدن موتور این دستگاه وجود دارد که با دانستن این دلایل و رفع مشکل آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از بروز دوباره‌ی این اتفاق جلوگیری کنید و عمر مفید وسیله را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: علت گرم بودن داخل یخچال چیست؟

 

1ـ انتخاب نکردن مکان مناسب برای نصب یخچال

این یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند به سرعت باعث داغی بیش از حد یخچال شود. شما پیش از نصب یخچال خود، باید به موضوعاتی از قبیل دمای آشپزخانه یا فاصله‌ی مناسب یخچال از دیوار توجه کنید. اگر یخچال خود را در جایی قرار دهید که بیش از حد گرم است، خنک کردن موتور یخچال بسیار دشوار خواهد بود.

2ـ کثیف شدن و انسداد کندانسور

کندانسور یکی از قطعات به کار رفته در یخچال است که با تبدیل بخار به مایع، وظیفه‌ی خنک کردن موتور یخچال و سایر قطعات آن را برعهده دارد. در صورتی که این قطعه در اثر جمع شدن گرد و خاک و یا چربی کثیف شود و مسیر آن بسته شود؛ هوای خنک به راحتی قادر نخواهد بود تا بین آن جریان پیدا کند و موتور داغ می‌کند.

قدیمی بودن موتور از علل داغ کردن موتور یخچال

3ـ قدیمی بودن موتور

در بسیاری از مواقع، متخصصان در قدم اول به سراغ تعمیر یخچال نمی‌روند و بیشتر سعی می‌کنند فشار را از روی موتور بردارند تا راحت‌تر و بدون داغ شدن اضافه به کار خود ادامه دهد. با این وجود، یکی از مواردی که به داغ شدن موتور یخچال می‌انجامد، قدیمی شدن آن است.

4ـ کار کشیدن از یخچال بیش از حد توان آن

برعکس مورد قبلی، حتی اگر یخچال شما یا موتور آن خیلی هم قدیمی نباشد، باز هم ممکن است چنین مشکلی برای آن پیش بیاید. همیشه توجه داشته باشید که باید به ظرفیت دستگاه توجه کنید. قطعات یخچال برای نگهداری از میزان مشخصی از مواد غذایی و … طراحی شده اند. کار کردن بیش از حد یخچال و تلاش برای خنک کردن مواد غذایی که بیشتر از ظرفیت استاندارد آن هستند می‌تواند موتور دستگاه را داغ کند و در گذر زمان به سایر قطعات نیز آسیب جدی وارد کند.

 

چرا موتور یخچال داغ می کند؟

 

آیا در صورت داغ شدن موتور، نیازی به تعمیر یخچال وجود دارد؟

همان طور که گفته شد، در بسیاری از مواقع نیازی به تعویض یا تعمیر قطعات یخچال وجود ندارد، بلکه می‌توان با تمیز کردن برخی قطعات که در قسمت قبل گفته شد و یا حل کردن مشکلاتی از قبیل عوض کردن جای یخچال یا رعایت ظرفیت آن، مشکل یخچال را حل کرد و از هزینه‌های اضافه برای تعمیر و تعویض قطعات آن جلوگیری کرد.

 

برای خنک کردن موتور یخچال چه باید کرد؟

در مرحله‌ی اول به تمامی نکاتی که در بخش‌های قبل گفته شده است توجه کنید. از مناسب بودن جای یخچال مطمئن شوید و ظرفیت آن را بررسی کنید. در صورتی که فن یا کندانسور آن کثیف شده است، به دقت آن را تمیز کنید و کمی به موتور استراحت دهید. در چنین شرایطی بهترین راه این است که یخچال را برای چند ساعت تخلیه کنید و به موتور اجازه دهید تا توان از دست رفته‌ی خود را بازگرداند و خنک شود.

از سوی دیگر، مطمئن شوید که میزان مناسبی از گاز مبرد یا سرمازا در دستگاه وجود دارد. این گاز به بخش کندانسور می‌رود و این قطعه آن را از حالت گاز به حالت مایع درمی‌آورد تا بین موتور و اجزای داخلی یخچال در حرکت باشد و آن‌ها را خنک کند. بنابراین، برای خنک کردن موتور یخچال، باید مطمئن شوید که میزان مناسبی از این گاز درون وسیله وجود دارد.

فن کندانسور یکی دیگر از اجزای مهمی است که در خنک نگه داشتن موتور یخچال شما تاثیر زیادی دارد. کثیف شدن این فن، یا خرابی آن تاثیر زیادی در داغ کردن موتور دارد؛ پس مطمئن شوید که تمیز و سالم بودن آن را بررسی می‌‌کنید.

توجه داشته باشید که داغ شدن بیش از حد موتور یخچال، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به موتور و سایر قطعات یخچال آسیبی جدی وارد کند. بنابراین، بهتر است هرچه سریع‌تر با یک تیم تعمیر متخصص تماس برقرار کنید و از آن‌ها برای تعمیر یخچال خود کمک بگیرید.