آیا تا به حال بوی نامطبوع ماشین لباسشویی باعث آزار شما شده است؟ ماشین لباسشویی، یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است که با لباس‌های کثیف و رطوبت بالا تماس دارد. همین امر باعث می‌شود که به مرور زمان، در آن جرم و رسوب جمع شود. برخی از این آلودگی‌ها و جرم‌ها در ماشین لباسشویی باقی می‌مانند و به مرور زمان باعث تولید باکتری و ایجاد بوی بد می‌شوند.

در این مواقع، کیفیت شست‌وشو پایین می‌آید و اغلب لباس‌ها حتی پس از شست‌وشو،‌ بوی ناخوشایندی می‌گیرند. پس برای جرم گیری ماشین لباسشویی چکار باید کرد؟ در این مقاله با ۷ روش ساده و خانگی برای جرم گیری ماشین لباسشویی بوش، ال جی، سامسونگ و انواع برندها آشنا می‌شوید. با این راه‌حل‌ها، لباس‌هایی تمیز و بدون بوی نامطبوع خواهید داشت.

قابلیت‌های پیشرفته ماشین لباسشویی برای جرم‌گیری را دست‌کم نگیرید

مدل‌های جدید ماشین لباسشویی مانند سامسونگ، بوش یا دوو قابلیتی به نام SELF CLEAN/ DRUM CLEAN یا جرم گیری خودکار دارند تا خریداران دیرتر نیاز به تعمیرات ماشین لباسشویی داشته باشند. اگر به‌تازگی ماشین لباسشویی از برندهای خارجی خریده‌اید، می‌توانید از این قابلیت هر زمان که نیاز بود، کمک بگیرید. برای جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ، بوش یا برندهای دیگر، تنظیمات را روی این گزینه گذاشته و یک دور، ماشین را بدون لباس روشن کنید.

برای نتیجه‌گیری بهتر جرم گیری لباسشویی خودکار، قبل از شروع کار دستگاه،‌ قرص جرمگیر یا پودر آن را داخل ماشین بریزید. همچنین، برخی از ماشین لباسشویی‌ها قابلیت تولید بخار دارند که می‌توانید از این تنظیم، برای جرم گیری استفاده کنید. بخار بیشتر به جرم‌ها و لکه‌ها نفوذ می‌کند و آن‌ها را از روی لباس‌ها بر‌می‌دارد.

جرم گیری ماشین لباسشویی دوو با کمک تنظیمات SELF CLEAN در دستگاه

جرم‌گیری ماشین لباسشویی با پودر جرم‌گیر؛ روشی آسان و مطمئن

این روش یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های جرمگیری ماشین لباسشویی است. برای استفاده از این روش، پودر جرم گیر را طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی، در جاپودری بریزید و سپس یک برنامه شستشوی طولانی مدت با آب گرم را انتخاب کنید. یکی از مزیت‌های پودر به نسبت قرص، تمیز کردن محفظه جاپودری از میکروب و کپک است.

اگر مدل لباسشویی را از بین برندهایی مانند بوش،‌ سامسونگ انتخاب کرده‌اید، با تنظیمات خودکار و پودر جرم‌گیری، هر ۳ ماه یک بار دستگاه را ضدعفونی کنید. این کار باعث می‌شود تا طول عمر ماشین لباسشویی کاهش پیدا نکند. برای تعمیرات لباسشویی بوش در تهران یا سایر برندها به سراغ تکنیسین‌های حرفه‌ای در تعمیر آن برند بروید تا هیچ‌گونه عیب و ایرادی در عملکرد ماشین لباسشویی باقی نماند.

جرم گیری لباسشویی ال جی با پودر؛ بهترین روش از بین بردن بوی بد دستگاه

قرص جرمگیری؛ راهی موثر برای رفع بو و لکه‌ها در دستگاه لباسشویی

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای گرفتن جرم ماشین لباسشویی، استفاده از قرص جرم‌گیر است. در نحوه استفاده از قرص جرم‌گیر ماشین لباسشویی، فقط باید یک عدد قرص را داخل محفظه دستگاه بگذارید و دستگاه را روشن کنید. در مجموع دو قرص و پودر جرم‌گیر، چربی‌ها، جرم‌ها و رسوبات را از بین می‌برند و ماشین لباسشویی را مانند روز اول تمیز می‌کنند؛ اما اگر ماشین‌هایی قدیمی‌تر با عمر بیش از 10 یا 15 سال دارید، استفاده از سیکل شست‌وشوی قوی با دمای 60 درجه پیشنهاد می‌شود.

دقت کنید که هر برند ماشین لباسشویی در صورت خرابی، متخصص آشنا به همان برند را نیاز دارد؛ بنابراین به‌عنوان نمونه، برای تعمیر لباسشویی ال جی به سراغ تکنیسین‌های آشنا به برند ال جی بروید.

جرم گیری ماشین لباسشویی پاکشوما با قرص‌های جرمگیری

سرکه و جوش شیرین؛ رازی خانگی برای رفع بوی بد لباسشویی

جرم گیری لباسشویی با سرکه و جوش شیرین، یک روش خانگی و کم‌هزینه است. یک فنجان سرکه سفید را در محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی بریزید و سپس یک برنامه شستشوی طولانی مدت را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به سرکه بیافزایید تا همزمان بوی بد حاصل از شست‌وشو را از بین ببرید. تنظیمات دستگاه را روی دمای ۶۰ درجه و یک ساعت قرار دهید.

اگر با این روش،‌ بوی بد از بین نرفت و همچنان شستن لباس‌ها با مشکل روبه‌رو بود، زمان هماهنگی با تعمیرکار فرا رسیده است. برای تعمیر لباسشویی دوو به سراغ متخصصانی بروید که صفر تا صد فرایند تعمیر را در منزل انجام می‌دهند. این مزیت از جابه‌جایی و خرابی بیشتر دستگاه لباسشویی جلوگیری می‌کند.

استفاده از سرکه، یک روش خانگی برای جرم گیری ماشین لباسشویی ال جی

آبلیمو؛ ماده‌ای طبیعی برای از بین بردن کپک روی پلاستیک در لباسشویی

جرمگیری لباسشویی با آب لیمو یک روش موثر برای پاکسازی، از بین بردن لکه‌ها و بوهای ناخوشایند است. آب لیمو به عنوان یک ماده طبیعی، خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده دارد. با اضافه کردن آب لیمو به دستگاه لباسشویی، می‌توانید لباس‌های خود را تمیزتر بشویید؛ زیرا آب لیمو لکه‌های روغنی، آلودگی و حتی لکه‌های سفید‌کننده را به‌خوبی از روی لباس‌ها پاک می‌کند.

اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک انحلال‌کننده طبیعی عمل می‌کند و به‌راحتی لکه‌ها را از بین می‌برد. در صورت استفاده از مواد شوینده حاوی اسید سیتریک، حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید. پس از انجام مراحل شست‌وشو با دمای بالای ۶۰ درجه،‌ بهتر است یک دور هم، تنظیمات دستگاه را روی حالت خشک کن لباسشویی قرار دهید تا همه رطوبت داخل ماشین گرفته شود.

ماده طبیعی آبلیمو؛ ماده‌ای اسیدی برای جرم گیری ماشین لباسشویی

جرمگیری فیلترهای ماشین لباسشویی را فراموش نکنید

جرمگیری فقط محدود به محفظه لباس‌ها نمی‌شود و باید فیلترهای خروجی دستگاه را هم تمیز کرد. فیلتر جلوی لباسشویی را باز کنید تا هر‌چه آشغال در این قسمت جمع شده است، بیرون بریزد. قبل از آن، یک ظرف زیر فیلتر بگذارید تا اطراف کثیف نشوند. جرم‌های ایجاد شده دور لاستیک در محفظه لباسشویی را هم پس از هر بار استفاده از دستگاه، پاک کنید.

اگر هنگام شست‌وشوی لباس‌ها با مشکل انسداد فیلتر ورودی یا گرفتگی جاپودری به خاطر جرم‌ها مواجه شدید،‌ مقاله علت کار نکردن ماشین لباسشویی بعد از آبگیری را مطالعه کنید. این مقاله، سایر مشکلات احتمالی ایجاد شده به واسطه جرم‌ها در دستگاه را معرفی می‌کند.

بهترین موقع برای جرم‌گیری ماشین لباسشویی چه زمانی است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که جرم‌گیری مداوم، باعث تمیز شدن ماشین لباسشویی می‌شود؛ اما باید بدانید که انجام بیش از حد این کار به دستگاه آسیب می‌زند.  بهترین زمان برای جرم گیری لباسشویی، بعد از هر ۳۰ تا ۴۰ بار شستشو است. یعنی اگر هر روز از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید، حدود چهل روز یک‌بار با استفاده از قرص یا پودر جرم‌گیر، ماشین را تمیز کنید.

اگر مدت زمان طولانی است که اقدام به جرم‌گیری لباسشویی خود نکرده‌اید، این کار را در فواصل کوتاه‌تر انجام دهید. احتمالاً در طول جرم‌گیری‌های اولیه کیفیت شست‌وشو افت کند و بوی بدی از ماشین خارج شود. این موضوع اصلا نگران‌کننده نیست، زیرا جرم‌ها پس از مدت زمان طولانی در حال از بین رفتن هستند و نابودی کامل آنها به زمان نیاز دارد.

هنگام جرم‌گیری لباسشویی به این نکات توجه کنید

پس از اتمام هر بار شست‌وشو ماشین لباسشویی، در آن را چند دقیقه‌ای باز بگذارید. در این صورت بخار آب و گرمای داخل ماشین خارج می‌شود و شما دیگر با بوی بد حاصل از شست‌وشو مواجه نخواهید شد. با این کار رسوبات و جرم نیز در دستگاه جمع نمی‌شود و ماشین لباسشویی با کیفیت بهتری شست‌وشو را انجام می‌دهد.

بلافاصله پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، لباس‌ها را از دستگاه دربیاورید. ماندن بیشتر لباس‌ها در ماشین موجب ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

بعد از هر بار شست‌وشو، اجزای مرطوب ماشین لباسشویی مانند لاستیک دور در را با دستمال کاملا خشک کنید. پاک کردن رطوبت ماشین لباسشویی باعث جلوگیری از ایجاد لکه در دستگاه و رشد باکتری‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید سوراخ‌های موجود در لاستیک را با گوش‌پاک‌کن تمیز کنید.

جرم گیری ماشین لباسشویی توسط تعمیرکار حرفه‌ای؛ عاملی برای طول عمر بالا

گاهی قطعات یا لوله‌های داخلی ماشین لباسشویی مسدود شده‌اند یا کپک در نواحی غیرقابل‌دسترس شما وجود دارد. در این صورت هیچ‌کدام از روش‌های بالا کمک چندانی به جرمگیری ماشین لباسشویی ال جی یا برندهای دیگر نمی‌کند؛ بنابراین در شرایطی که قرص و پودر جرمگیر یا روش‌های خانگی، موثر نبودند، باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای بروید.

ازآنجایی‌که جرم گیری ماشین لباسشویی اسنوا با جرم گیری لباسشویی سامسونگ به خاطر طراحی متفاوت برندها با یکدیگر فرق دارد، تعمیرکارهای آشنا با همان برند را انتخاب کنید. آیا شما تاکنون با مشکل بوی بد یا رشد کپک در ماشین لباسشویی مواجه شده‌اید؟ از کدام‌یک از روش‌های بالا برای حل مشکل جرمگیری ماشین لباسشویی استفاده کرده‌اید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.