مشکل جرقه زدن موتور جاروبرقی، یکی از متداول‌ترین دلایل سوختن موتور آن است. به همین دلیل، شناخت علائم و علت جرقه زدن موتور جاروبرقی، جلوی سوختن آن و صرف هزینه‌های بالا برای تعمیر یا تعویض دستگاه را خواهد گرفت. ما در این مقاله به بررسی ۷ دلیل اصلی جرقه زدن و چگونگی رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی خواهیم پرداخت. اگر قصد دارید با نحوه تعمیر جاروبرقی، این وسیله گران و حیاتی، آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

۱- سوختگی موتور جاروبرقی به دلیل فشار زیاد و نوسانات برق

سوختگی موتور جاروبرقی یکی از علت‌های رایجی است که سبب ایجاد جرقه قرمز رنگ در دستگاه می‌شود. این اختلال برای سلامت دستگاه شما بسیار خطرناک است و باید سریعاً اقدامات لازم برای تعمیر جاروبرقی خود را انجام دهید. برای این کار، ابتدا موتور دستگاه را خارج کرده و به‌طور مستقیم به برق وصل کنید. اگر موتور بدون ایراد و مورد مشکوکی شروع به کار کرد، یعنی ایراد در قسمت‌های دیگر قطعات جاروبرقی است. ولی اگر موتور دستگاه دچار اختلال باشد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر دستگاه اقدام کنید. توجه داشته باشید به دلیل حساس و پیچیده بودن موتور بهتر است تعمیر این قطعه را به متخصص سپرده و از هرگونه اقدام برای تعمیر قطعه خودداری کنید.

۲- اختلال در اتصالات مدار؛ آسیب به قطعات جاروبرقی

اختلال در مدار جاروبرقی یکی از ایراداتی است که معمولا در طول زمان ایجاد می‌شود. بروز مشکل در اتصالات مدار، می‌تواند علت داغ شدن جاروبرقی نیز باشد. از آن‌جایی که مدار یک قطعه بسیار حساس در جاروبرقی است، از تلاش برای تعمیر آن خودداری کنید. با مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات جاروبرقی، رفع جرقه زدن موتور جاروبرقی را به تکنسین‌های با‌تجربه بسپارید.

۳- اختلال در استاتور؛ یکی از دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی

وظیفه استاتور در جاروبرقی ایجاد میدان مغناطیسی لازم برای چرخش موتور است. استاتور با اتصال به زغال باعث چرخش آرمیچر می‌شود. یکی از علائم خرابی این قطعه، ایجاد جرقه آبی جاروبرقی است. تجربه نشان داده است که خرابی استاتور به ندرت پیش می‌آید. با‌این‌حال، بررسی همه قطعات برای پیدا کردن علت اصلی جرقه زدن موتور جاروبرقی ضرورت دارد.

 وظیفه استاتور جاروبرقی؛ ایجاد میدان مغناطیسی برای چرخش موتور

۴- خرابی کلکتور جارو برقی؛ تشخیص خرابی کلکتور چگونه است؟

کلکتور جاروبرقی قطعه‌ حیاتی در موتور است که وظیفه برق‌رسانی به سایر قسمت‌های دستگاه را دارد. برخی مواقع، جرقه زدن موتور جاروبرقی به دلیل خرابی کلکتور است. این جرقه به رنگ مهتابی و با شدت ساطع می‌شود. جرقه زدن کلکتور جاروبرقی، به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

  • نوسانات برق
  • خراب شدن زغال
  • وجود اشتباه در جای فاز و نول بالشتک
  • بسته شدن موتور به‌صورت سری
  • استفاده نکردن از  زغال خوب و مرغوب

در‌واقع خرابی کلکتور جاروبرقی، وابستگی بالایی به سلامت زغال دارد. زغال جاروبرقی یک قطعه کوچک است که از گرافیت ساخته می‌شود. علت جرقه زدن زغال جاروبرقی، به فاصله آن‌ها از یکدیگر بستگی دارد. اگر این فاصله کوتاه یا زیاد شود، جرقه‌های آبی‌رنگ در قسمت موتور جاروبرقی زده می‌شود. با تعویض این قطعه با یک زغال باکیفیت، عمر بالای موتور تضمین خواهد شد.

خرابی زغال جاروبرقی؛ اصلی‌ترین دلیل سوختن کلکتور

۵- خرابی بالشتک‌ها؛ تعویض بالشتک موتور جاروبرقی برای رفع جرقه زدن آن

دلیل جرقه زدن موتور جاروبرقی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از این عوامل، بالشتک‌های موتور جاروبرقی است. جرقه‌های حاصل از خرابی بالشتک‌ها درشت و قرمزرنگ هستند. در‌صورت مشاهده جرقه‌های قرمزرنگ ناشی از خرابی بالشتک بهتر است قطعه را تعویض کنید تا مشکل رفع شود.

۶- اختلال و خرابی آرمیچر؛ تعمیر آرمیچر برای رفع علت جرقه زدن جاروبرقی

اختلال در عملکرد آرمیچر با جرقه‌های آبی‌رنگ و کوچک نمود پیدا می‌کند. در‌صورت مشاهده جرقه‌های ریز و آبی‌رنگ در دستگاه باید نسبت به تعمیر یا تعویض آرمیچر اقدام کنید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه، تشخیص علت دقیق جرقه زدن موتور جاروبرقی و تعمیر آن را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.

سوختن آرمیچر، ایجاد جرقه‌های آبی در موتور جاروبرقی

۷- اختلال در بلبرینگ موتور جاروبرقی؛ تعویض سریع قطعه برای جلوگیری از سوختن موتور

بلبرینگ جاروبرقی در دو سر موتور، نقش کمک‌کننده به عملکرد موتور را ایفا می‌کند. در‌صورت خرابی و وارد شدن آسیب به این قطعه، صدای ناهنجاری از جاروبرقی به گوش خواهد رسید. عوامل بسیاری در خرابی بلبرینگ‌ها نقش دارند. رایج ترین علت خرابی جرقه زدن بلبرینگ جاروبرقی، افزایش فشار به موتور هنگام استفاده بیش از حد از دستگاه است. برای تشخیص خرابی بلبرینگ نیاز به اقدامات تخصصی نیست و با چشم می‌توان آن را تشخیص داد. یکی از نشانه‌های خرابی بلبرینگ، ریختن ساچمه‌های آن است. ولی متاسفانه بلبرینگ‌ها قابل تعمیر نبوده و در صورت خرابی باید تعویض شوند.

چگونه از جرقه زدن موتور جاروبرقی جلوگیری کنیم؟

سلامت جاروبرقی و افزایش طول عمر آن، کاملاً به نحوه نگهداری ما از دستگاه بستگی دارد. شما می‌توانید با تعویض به موقع فیلتر جاروبرقی و بررسی سیم و پریز برای جلوگیری از ایجاد نوسان برق به حفظ سلامت موتور جاروبرقی کمک کنید و نیازی به تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی نیز نخواهید داشت. حتی اگر قصد استفاده از جاروبرقی به مدت طولانی را دارید، ترجیحاً هر ۲۰ دقیقه یک‌بار آن را حدود یک ربع خاموش کنید که فشار به موتور وارد نشود.

تعمیر و عیب‌یابی جرقه زدن جاروبرقی با کارشناسان تعمیر آنلاین

در این مقاله علت جرقه زدن جاروبرقی و راهکار رفع این مشکل را بررسی کردیم. برای تشخیص مشکل و عیب‌یابی، بهتر است جاروبرقی خود را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. چنان‌‌چه بعضی نکات رعایت شود، جاروبرقی نیاز به تعمیر پیدا نمی‌کند یا دیرتر این اتفاق رخ می‌دهد. اگر با جرقه زدن موتور جاروبرقی خود روبه‌رو شدید و نیاز به تعمیر انواع برندهای جاروبرقی از جمله تعمیر جاروبرقی بوش و غیره را داشتید، از آن استفاده نکنید و سریعاً با تعمیر آنلاین تماس بگیرید. کارشناسان تعمیر آنلاین با تشخیص به‌موقع و سریع مشکل موتور جاروبرقی و بررسی علت جرقه زدن، علت یکسره شدن جاروبرقی‌ و یا سایر مشکلات جاروبرقی، از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به دستگاه جلوگیری خواهند کرد.