همیشه آشپزی و طبخ هر غذایی، به دنبال خود کثیفی صفحه گاز را خواهد داشت. معمولاً در حین آشپزی، سرریز شدن مایعات و ریختن مواد در اطراف شعله گاز، اجتناب‌ناپذیر است. اما باید بعد از خنک شدن اجاق گاز در اولین فرصت صفحه گاز را تمیز کنید. ما نیز در این مقاله به شما بهترین راهنمای تمیز کردن صفحه گاز را معرفی خواهیم کرد.

چون باقی ماندن و تمیز نکردن سریع آن باعث سخت‌تر شدن لکه‌ها می‌شود و چه بسا انباشته شدن کثیفی ها موجب اختلال در عملکرد دستگاه شده و شما نیاز به تعمیر اجاق گاز پیدا کنید.

 

در این مطلب از تعمیر آنلاین قصد داریم که چند روش ساده و مؤثر را برای تمیز کردن صفحه گاز بیان کنیم.

 

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم؟ تمیز کردن سطح گاز

اجاق گاز

گاهی اوقات علت روشن نشدن گاز لوفرا کثیف یا خیس بودن سر شعله‌ها است. در صورتی که با روش هایی که در ادامه برای تمیز کردن اجاق گاز توضیح داده ایم توضیح دادیم این مشکل رفع نشد باید به فکر تعمیر گاز لوفرا باشید. برای تمیز کردن صفحه گاز، میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز را بردارید. خرده‌های غذا و آشغال‌ها را بر روی صفحه اجاق گاز تمیز کنید.

۱ پیمانه جوش‌شیرین و کمی آب داغ را مخلوط و به شکل خمیر درآورید‌. روی سطح گاز کمی آب داغ بریزید و مخلوط جوش‌شیرین را با دستمال بر سطح گاز بزنید.

۱۰ دقیقه بعد نصف استکان سرکه را بر روی سطح گاز به‌صورت اسپری بریزید. سپس بگذارید که این مخلوط شوینده حدود ۲ تا ۵ ساعت بر روی اجاق گاز بماند.

(می‌توانید شب این مخلوط را بر روی گاز بریزید و صبح با اسفنج سطح گاز را تمیز کنید.) حالا با اسکاچ و کمی مایع ظرفشویی لکه‌های اجاق گاز را تمیز کنید.

در پایان نیز با یک دستمال پارچه‌ای و یا حوله سطح گاز را خشک کنید.

اگر با انجام روش بالا لکه‌های گاز کاملاً پاک نشدند، می‌توانید از لیموترش استفاده کنید.

یک لیموترش را برش بزنید و آب آن را بر روی لکه‌های اجاق گاز بریزید. سپس کمی جوش‌شیرین بر روی لکه اضافه و چند دقیقه صبر کنید.

حالا صفحه گاز را با یک پارچه مرطوب و یا حوله پاک کنید.

تمیز کردن شعله های اجاق گاز

برای تمیز کردن سر شعله های گاز کمی سرکه، مایع ظرفشویی و آب جوش را در ظرفی مخلوط کنید. میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز را حدود ۲ الی ۳ ساعت در داخل ظرف بگذارید. این زمان برای نرم شدن و پاک کردن سریع چربی‌ها بسیار عالی است.

سپس با اسکاچ و یا سیم ظرفشویی چربی‌های میله و شعله‌های گاز را تمیز کنید و آب بکشید.

برای تمیز کردن سوراخ‌های شعله گاز نیز میتوانید از مسواک زبر استفاده کنید.

شعله اجاق گاز

همچنین برای تمیز کردن دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز می‌توانید از صابون استفاده کنید. مخلوط صابون و آب گرم را به دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز بزنید و با اسکاچ آن‌ها را پاک کنید.

اگر چربی‌ها پاک نشد از مخلوط سرکه و آب استفاده کنید. در آخر نیز با پارچه مرطوب اجاق گاز را پاک کنید. برخی مواقع هنگام استفاده از گاز متوجه کم شدن شعله آن میشویم اکثر مواقع میتوان با تمیز کردن شعله این مشکل رفع کرد اما در برخی از اجاق گازها مثل اجاز گاز بوش نیاز به کمک گرفتن از متخصص تعمیر اجاق گاز بوش است.

تمیز کردن گاز رومیزی شیشه ای

تميز كردن گاز رومیزی

قبل از تميز كردن گاز رومیزی منتظر بمانید تا گاز سرد شود، سپس کمی سرکه و آب بر روی گاز رومیزی بریزید. ۱۰ دقیقه بعد با دستمال میکروفایبر صفحه گاز را تمیز کنید.

 

برای تمیز کردن گاز رومیزی شیشه‌ای باید از مواد شوینده و اسفنج‌های نرم استفاده کنید. برای جلوگیری از ایجاد خراش بر روی صفحه شیشه‌ای گاز و بروز هرگونه مشکل حتماً مراقب باشید.

 

برای پاسخ به این سوال که چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم باید بدانید روش ها و مواد تمیز کننده زیادی وجود دارد اما یک روش دیگر برای تمیز کردن گاز رومیزی، استفاده از سرکه، سیب‌زمینی و نوشابه است. اول تکه‌های سیب‌زمینی را بر روی لکه‌های گاز رومیزی بمالید. بعد سرکه را بر روی آن بریزید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. فقط نکته ای باید مد نظر داشت

حالا با دستمال صفحه گاز را پاک کنید و بعد نوشابه را بر روی گاز رومیزی بریزید. بعد از ۲۰ دقیقه با یک پارچه و یا حوله گاز رومیزی را تمیز کنید.

ممکن است هنگام تمیز کردن گاز رومیزی شیشه ای حس برق گرفتگی از بددنه اجاق گاز داشته باشید. گازهایی که با فندک کار می‌کنند مثل گاز استیل البرز، معمولا دچار این مشکل می‌شوند. با کمک متخصص تعمیر گاز استیل البرز و بررسی سیم کشی اجاق گاز و تعمیر سیم ارت، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

نکات مهم در تمیز کردن صفحه گاز

صفحه اجاق گاز
  • در هنگام تمیز کردن صفحه گاز ، مراقب باشید که مایع شستشو و آب وارد لوله‌های خروجی گاز نشود.
  • برای تمیز کردن اجاق گاز از مواد شیمیایی و سفیدکننده‌ها کمتر استفاده کنید. چون اگر این مواد کاملاً از صفحه گاز پاک نشوند ممکن است در هنگام طبخ غذا منجر به آسیب و دردسر شما شود.
  • توصیه می‌کنیم که در فواصل طولانی از این مواد شیمیایی برای تمیز کردن صفحه گاز استفاده کنید.
    همچنین استفاده از مایع ظرفشویی و صابون بسیار کم خطر است.
  • برخی مواقع علت روشن نشدن فندک اجاق گاز کثیف بودن آن است. پس قبل از هرکاری از تمیز بودن اجاق گاز مطمئن شوید.
  • اگر بعد از کثیف شدن اجاق گاز، آن را سریع تمیز کنید، لکه‌های چربی خیلی راحت‌تر پاک می‌شود. می‌توانید با یک دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی لکه‌ها را به‌راحتی پاک کنید.