آیا جاروبرقی شما نیز هنگام جارو کشیدن صدای ناهنجاری ایجاد می‌کند و می‌خواهید بدانید اصلی ترین علت صدای بلند جاروبرقی چیست؟ صدای بالای جاروبرقی به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که خرابی اجزاء داخلی دستگاه و موتور آن از اصلی‌ترین عوامل این مشکل محسوب می‌شود. فرقی ندارد جاروبرقی شما از چه برندی باشد، در این مقاله، ۷ علت صدای زیاد جارو برقی را بررسی می‌کنیم. اگر شما نیز قصد دارید قبل از اینکه موتور جاروبرقی بسوزد، آن را نجات دهید، با صرف چند دقیقه از زمان خود برای مطالعه این مقاله، علت این اتفاق را کشف کنید و جلوی هزینه‌های بیشتر را بگیرید.

1. جابه‌جایی موتور داخل قاب جاروبرقی؛ اصلی‌ترین علت صدای بلند جاروبرقی

گاهی اوقات با برخورد ضربه به بدنه جاروبرقی، پایه‌های نگهدارنده موتور می‌شکند. همین موضوع باعث جابه‌جایی موتور از داخل قاب جاروبرقی می‌شود. اگر اخیراً ضربه‌ای به جاروبرقی شما وارد شده و علاوه‌بر صدای زیاد جاروبرقی، قدرت مکش آن نیز کاهش یافته است، احتمال شکستگی قاب نگهدارنده موتور وجود دارد. همین موضوع ممکن است علت اصلی صدای جارو برقی بوش، سامسونگ و سایر برندها باشد. برای رفع این مشکل و جلوگیری از سوختن کامل دستگاه حتما تعمیر جارو برقی را در اولویت قرار دهید.

2. خرابی قطعات بلبرینگ ؛علت زیاد شدن صدای موتور جاروبرقی

کلکتور در داخل بخش بلبرینگ، عضو حساس جاروبرقی محسوب می‌شود. تمام شدن یا کوچک شدن زغال‌ها، شکستگی کلکتور و آسیب پروانه بلبرینگ یکی از دلایل صدای زیاد جاروبرقی به حساب می‌آید. در جاروبرقی‌های قدیمی و کار‌کرده، بلبرینگ خشک می‌شود و امکان ساییدگی بخش‌های فلزی بلبرینگ وجود دارد که با تعویض آن، می‌توان از افزایش صدای جاروبرقی جلوگیری کرد. البته گاهی اوقات، روغن‌کاری مناسب به رفع مشکل صدای بلبرینگ جاروبرقی کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که علاوه‌بر خرابی قطعات بلبرینگ، علت کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی و صدای بالای آن، ممکن است به‌دلیل خرابی برد دایاک جاروبرقی نیز باشد. توصیه می‌کنیم برای تعمیر جاروبرقی به مرکز تعمیر تخصصی همان برند مراجعه کنید. تعمیر آنلاین به‌عنوان نمایندگی تعمیرات جاروبرقی سامسونگ و چندین برند مطرح خارجی و ایرانی دیگر بهترین خدمات را با کیفیت بالا عرضه می‌کند.

نظافت موتور جاروبرقی برای جلوگیری از سوختن موتور و کلکتور و سروصدای زیاد جاروبرقی

3. مسدود شدن لوله خرطومی و تلسکوپی جاروبرقی

هرچند خرابی قطعات مهمی مانند موتور و بلبرینگ اصلی‌ترین علت صدای غیر طبیعی جارو برقی است، اما خوش‌بین باشید. ابتدا، لوله خرطومی و تلسکوپی جاروبرقی را بررسی کنید. گاهی اوقات جسمی بزرگ، مسیر لوله خرطومی جارو را مسدود می‌کند. این مسدود شدن به‌راحتی و با جدا کردن این دو قسمت لوله و تمیز کردن آن‌ها رفع می‌شود. در‌صورتی‌که مشکل بعد از تمیز کردن لوله‌های جاروبرقی نیز رفع نشد، احتمال دارد که قطعات درونی دستگاه آسیب دیده باشند.

در چنین شرایطی باید به‌سراغ مرکز تخصصی تعمیر جاروبرقی بوش در تهران یا برند موردنظرتان بروید. این مراکز با استفاده از قطعات اورجینال هر برند اقدام به رفع مشکلات دستگاه شما می‌کنند.

نظافت یا تعویض لوله مکش جاروبرقی؛ برای رفع گرفتگی لوله خرطومی

4. شکستگی پروانه موتور؛ مهم‌ترین علت زیاد شدن صدای موتور جاروبرقی

پروانه یا فن در قسمت موتور وظیفه خنک کردن آن را دارد. اگر این پروانه به هر دلیلی آسیب ببیند یا یکی از پره‌های آن بشکند، صداهای بلندی از موتور جاروبرقی شنیده خواهد شد. در‌صورتی‌که صدای غیر‌معمول از موتور به گوش شما رسید، بلافاصله جارو را خاموش کنید؛ زیرا تعمیر موتور یا تعویض آن، هزینه بیشتری نسبت به نصب یک فن جدید دارد.

برای اطمینان از اصالت قطعات نصب‌شده در جاروبرقی، حتما با یک تعمیرکار مطمئن تماس بگیرید. به‌طورکلی، تعمیر یا تعویض قطعات حساس مانند تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی را فقط به نمایندگی‌های معتبر بسپارید.

5. شکستگی برس؛ علت صدای بلند جاروبرقی

شاید برس جاروبرقی ساده‌ترین قسمت دستگاه باشد؛ ولی شکستگی آن باعث ایجاد صدای ناخوشایند جاروبرقی می‌شود. علاوه‌بر این، ایجاد لرزش و ویبره هنگام روشن بودن موتور نیز از نشانه‌های شکستگی برس جاروبرقی است. به همین دلیل اگر علت زیاد شدن صدای جاروبرقی فیلیپس از موتور آن نیست، اصلاً نگران نباشید. مشکل شما با خرید یک برس جدید به‌راحتی حل می‌شود و نیاز به صرف وقت و هزینه بالا نخواهید داشت.

6. استفاده از پاکت نا‌مرغوب و تقلبی؛ علت زیاد شدن صدای جاروبرقی

یکی از دلایل اصلی آسیب به موتور جاروبرقی، استفاده از پاکت های دائمی ضخیم است. این پاکت‌ها در درازمدت آسیب جدی به موتور دستگاه وارد می‌کند. از سوی دیگر، پاکت‌های تقلبی کاغذی نیز احتمال سوراخ شدن و ترکیدگی و نشت گرد و خاک از دریچه ورودی پاکت به داخل جاروبرقی را افزایش می‌دهند.

با ورود این گرد و خاک به داخل موتور، ممکن است به مرور علائم سوختن موتور جاروبرقی را مشاهده کنید و در نهایت آسیب جدی به کلکتور و بلبرینگ موتور وارد خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از پاکت‌های مخصوص هر برند جاروبرقی استفاده و به‌طورمنظم آن‌ها را تعویض کنید. به‌طورمعمول، با پر شدن ۷۰ درصد حجم یک کیسه، باید پاکت جدیدی را جایگزین کرد.

اهمیت استفاده از کیسه مخصوص؛ کاهش صدای زیاد جاروبرقی

7.  ورود رطوبت به فیلتر؛ علت صدا دادن موتور جاروبرقی

جاروبرقی به‌منظور جمع کردن خاک و غبار از زمین طراحی شده است و نفوذ رطوبت درون آن باعث بروز مشکلات مختلفی خواهد شد. زمانی که به هردلیلی رطوبت وارد جاروبرقی شود، صدای دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورت نفوذ آب و رطوبت به دستگاه، بلبرینگ و کلکتور نیز آسیب خواهند دید. به همین دلیل در اولین فرصت برای تعمیر جاروبرقی اقدام کنید.

مهم‌ترین علت صدای زیاد جاروبرقی بوش، تعویض نکردن به‌موقع فیلتر آن در زمان مقرر است. زمانی که فیلتر هوای جاروبرقی نظافت یا عوض نشود، مسیر هوای موتور جاروبرقی بسته شده و به موتور فشار بالایی وارد می‌شود؛ دقیقا مانند این است که دست خود را روی لوله خرطومی جاروبرقی گذاشته‌اید. در این زمان، فشار واردشده به موتور باعث ایجاد صدای ناخوشایند جاروبرقی می‌شود.

هر ۳ ماه یک‌بار، بهترین زمان تعویض فیلتر هوای جاروبرقی است. تعویض نکردن فیلتر یکی از اصلی‌ترین دلایل صدای غیر معمولی جاروبرقی محسوب می‌شود. زمانی که این فیلتر به موقع تعویض نشود، هوای گرم به داخل موتور بازگشته و کلکتور موتور را ذوب می‌کند.

رطوبت دلیل خرابی قطعات داخلی جاروبرقی

برطرف کردن مشکل صدای جاروبرقی را به متخصصان تعمیر آنلاین بسپارید!

در این مقاله، ۷ علت صدای زیاد جاروبرقی از قبیل شکستگی قاب موتور، رطوبت، پاکت جاروبرقی نامرغوب و خرابی کلکتور را بررسی کردیم. مشکل بالا بودن صدای جارو برقی ممکن است برای هر برند جاروبرقی رخ بدهد. پیدا کردن علت صدای زیاد جاروبرقی بوش و علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی فیلیپس، با شناخت اجزاء مهم دستگاه امکان‌پذیر خواهد شد. همچنین، با رعایت نکات نگهداری از جاروبرقی، دیگر شاهد این اتفاق نخواهید بود.

تعمیر آنلاین با بررسی نکات مهم نگهداری وسایل برقی، سعی دارد جلوی خراب شدن این وسایل گران‌قیمت را تا حد ممکن بگیرد؛ ولی اگر جاروبرقی شما به مشکل برخورد و نیاز به تعمیر آن داشتید، اصلاً نگران نباشید. تیم تعمیر آنلاین، وسایل شما را در کوتاه‌ترین زمان و با استفاده از قطعات اورجینال، تعمیر می‌کند. چنانچه هرگونه سوالی درباره صدای جاروبرقی دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی آن باشیم.