آیا تا به حال با می دانید علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی چیست؟  زمانی که پمپ تخلیه دستگاه دچار مشکل می‌شود چه باید کرد؟ دیگر نیاز نیست نگران باشید. در این مطلب تعمیر آنلاین، قصد داریم نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را به صورت کامل و در طی ۶ قدم به شما عزیزان آموزش دهیم.

در ابتدا لازم است که بدانیم چه علامت‌هایی به ما نشان می‌دهند که پمپ تخلیه دستگاه دچار مشکل شده است؟ و همچنین دلیل به وجود آمدن این نشانه‌ها چیست؟ حتما این موضوع مهم را به خاطر بسپارید که تعمیر و تعویض پمپ ماشین لباسشویی، کاری بسیار تخصصی است و بهتر است از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید و با او مشورت کنید تا مشکلی در فرایند کار به وجود نیاید.

آشنایی با نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی برای تعویض اضولی آن ضروری است.

 

نشانه‌های خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

وظیفه پمپ تخلیه ماشین لباسشویی این است که پس از تمام شدن فرایند شستشوی لباس‌ها توسط این دستگاه، آب کثیفی که پس از شستشوی لباس‌ها باقی می‌ماند را تخلیه می‌کند تا کار ماشین لباسشویی شما به پایان برسد. بهتر است به محض اینکه متوجه مشکل در پمپ تخلیه و عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی شدید سریعا برای تعمیر آن با یک متخصص کاربلد مشورت کنید چرا که در بسیاری از مواقع پمپ تخلیه قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

یکی از نشانه‌های خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، کدهایی هستند که بر روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر می‌شوند. به طور مثال، کدی که خرابی پمپ ماشین لباسشویی بوش را نشان می‌دهد کدهای F21 تا F24 است. یا ارور 5E ماشین لباسشویی سامسونگ نشان دهنده خرابی یا اشکال داشتن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی سامسونگ است.

نشانه دیگر صدای زیاد لباسشویی در هنگام کار کردن دستگاه است که می‌تواند اشاره به خرابی پمپ تخلیه داشته باشد. این سر و صدا می‌تواند از انواع مختلفی مانند وز وز کردن یا خرخر کردن ماشین لباسشویی باشد که در کنار خرابی پمپ، می‌تواند به مسائل دیگری مانند مسدود بودن لوله‌های دستگاه باشد یا گیر کردن وسایلی در واشر تخلیه اشاره داشته باشد.

برا مطالعه بیشتر درباره صدای لباسشویی مقاله علت صدای زیاد ماشین لباسشویی را بخوانید.

نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی توسط تکنسین متخصص موضوعی حائز اهمیت است.

دلایل خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

یکی از مهم ترین دلایل خرابی پمپ تخلیه این دستگاه، خراب شدن برد ماشین لباسشویی است. در صورت خرابی برد، دستور تخلیه صادر نمی شود و پمپ تخلیه از کار می افتد.

همچنین، گیر کردن وسایل و لوازمی که در جیب لباس‌ها و… جا مانده‌اند می‌تواند مشکلاتی برای پمپ تخلیه دستگاه به وجود بیاورد و یا باعث خرابی آن شود‌. مسدود شدن فیلترها و شکسته شدن پروانه‌های دستگاه نیز می‌تواند دو مورد مهم دیگر از دلایل خراب یا دچار مشکل شدن پمپ تخلیه دستگاه شما باشد.

ایراد در برد ماشین لباسشویی که حکم مغز و قرمانده دستگاه ذا دارد میتواند علت خشک نکردن لباسشویی، آب گیری نکردن لباسشویی و مشکلات متعدد دیگری باشد.

توجه داشته باشید که در تمامی شرایط بالا، نیازی به تعویض پمپ تخلیه نمی‌باشد و فقط لازم است که بخش آسیب دیده تعمیر یا تعویض شود. در حالی که اگر پمپ سوخته باشد کاری از دست شما برنمی‌آید و بهتر است پس از مشورت با یک کارشناس حرفه‌ای، نسبت به تعویض پمپ خود اقدام کنید.

در ادامه، آموزش کامل نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را برای شما قرار داده‌ایم تا با کمک آن بتوانید راحت‌تر به تعمیر ماشین لباسشویی خود بپردازید.

نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به عوامل و قطعات مختلفی مربوط است.

مراحل و نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

در صورتی که از این موضوع اطمینان خاطر پیدا کردید که لازم است پمپ تخلیه دستگاه خود را عوض کنید، در ابتدا باید به صورت کامل از نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی اطلاع پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به حساس بودن این کار، حتما از مشورت و کمک متخصصان بهره ببرید تا مشکلات دیگری برای دستگاه به وجود نیاید.

  1. قطع برق: این است که اتصال دستگاه به برق را قطع کنید. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود انجام ادامه کار ممکن نخواهد بود و باز کردن دستگاه کار بسیار خطرناکی خواهد بود. در مرحله اول بهتر است جوانب ایمنی کار ارا در نظر بگیرید تا از خطرات جانی احتمالی جلوگیری کنید.
  2. تخلیه آب: اگر آب داخل دستگاه وجود دارد بهتر است شلنگ تخلیه آب را داخل یک لگن قرار داده و آب دستگاه را کاملا تخلیه کنید. قبل از تخلیه آب موکت یا قالی آشپزخان را جمع کنید تا خیس نشود.
  3. در آوردن پنل های بالایی و پشتی ماشین لباسشویی: در آوردن پنل های بالایی و پشتی با هدف دیدن موقعیت و وضعیت پمپ دستگاه انجام میشود. معمولا پمپ تخلیه آب لباسشویی در قسمت پایین و سمت راست قرار دارد. ماشین لباسشویی به آرامی به سمت بغل و سمت راست کج کنید، از قبل پارچه نرم گوله شده این را کنار آن قرار دهید، باتوجه به سنگینی دستگاه بهتر است از شخص دیگری کمک بگیرید. پس از باز کردن پیچ و مهره‌های هر پنل، آن‌ها را باز کنید و خارج کنید‌.
    بهتر است در این مرحله از نحوه وصل شدن سیم‌ها و پیچ و مهره‌ها عکس برداری کنید تا هنگام وصل کردن دوباره ی آن‌ها، دچار مشکل یا خطا نشوید.
    در هنگام انجام هر مرحله به معلق بودن دیگ ماشین لباسشویی توجه کنید.
  4. خارج کردن پمپ قدیمی: در این مرحله نوبت به خارج کردن پمپ قدیمی میرسد ابتدا اتصالات سیم ها و سوکت ها و سپس لوله ها و بست ها را از پمپ قدیمی قطع کرده و محل را خشک کنید تا هیچ آبی در اطراف آن نباشد. با کمک پیچ گوشتی پیچ های پمپ تخلیه را باز کنید. در مدل های معمولی تنها با باز کردن پیچ ها پمپ از داخل پوسته جدا میشود اما در مدل های چهار و یا هشت خار بعد از باز کردن پیچ ها باید پمپ را در جهت خلاف عقربه های ساعت چرخانه و سپس از پوسته جدا کنید.
  5. اتصال پمپ جدید: پس از تمیز کردن محل پمپ قدیمی، پمپ تخلیه جدید و سالم را در جای خود قرار دهید و اتصالات را به جای اول خود برگردانید.
  6. بستن اتصالات و روشن کردن دستگاه: پنل‌ها را سر جای خود قرار دهید و میخ و پیچ‌ها را در جای خود محکم کنید. سپس دوباره دستگاه را به برق متصل کنید و آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که پس از دنبال کردن همه قدم‌های نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی کار به درستی انجام شده است و ماشین لباسشویی شما خوب کار می‌کند.
تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با توسط نیروی متحصص انجام شود.

در صورتی که در اجرای هر یک از مراحل بالا دچار مشکل شدید هرچه زودتر با یک متخصص مشورت کنید تا قبل از اینکه مشکل بیشتر شود و صدمه به قسمت های دیگر دستگاه برسد بتوانید دستگاه خود را تعمیر کنید.

حالا دیگر با نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به خوبی آشنا هستید و به پایان متن رسیده‌ایم. لطفا به منظور نگهداری از ماشین لباسشویی در هنگام تعویض پمپ تخلیه دقت کنید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید و به قسمت‌های دیگر وسیله خود آسیب وارد نکنید. همچنین می‌توانید تجربیات و سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا ما شما را به بهترین شکل در نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یاری کنیم. از توجه شما سپاسگزاریم.