شاید شما نیز تجربه جمع شدن آب در کف ماشین ظرفشویی، پس از اتمام شستشو را داشته باشید. جمع شدن کف و آب در ماشین ظرفشویی نشان‌دهنده شستشوی ناقص ظروف است. تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی دلایل متعددی دارد. تشخیص سریع آن نیز بسیار اهمیت خواهد داشت. زیرا با خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی ظروف نیز کثیف باقی مانده و عملاً استفاده از دستگاه بی‌فایده خواهد بود. ۴ علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را می‌توان مربوط به فیلتر ماشین ظرفشویی، پمپ و شلنگ تخلیه و مسدود بودن فاضلاب دانست. ما در این مقاله به بررسی این مشکلات و راه‌حل آن می‌پردازیم.

مسدود شدن فیلتر؛ اصلی‌ترین دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تجمع ذرات ریز غذا در فیلتر، یا کثیف بودن بیش از حد فیلتر دستگاه رایج‌ترین علت تخلیه نشدن کف ماشین ظرفشویی است. این فیلتر در ابتدای مسیر خروجی آب قرار گرفته و جلوی ورود ذرات ریز و درشت آب را می‌گیرد تا شلنگ تخلیه مسدود نشود. اما زمانی که فیلتر بیش از حد کثیف شود، امکان خروج آب از میان آن وجود نخواهد داشت و آب در داخل دستگاه باقی می‌ماند. شما می‌توانید برای حل این مشکل مراحل زیر را طی کنید:

  1. همه ظروف داخل دستگاه را خالی کنید و طبقه پایینی ماشین ظرفشویی را از جای خود در آورید.
  2. دهانه فیلتر موجود در کف ظرفشویی را محکم بگیرید و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  3. فیلتر و صافی آن را بیرون بیاورید. با مسواک نرم و مایع ظرفشویی آن را کاملا تمیز کنید و آبکشی کنید.
  4. پس از تمیز کردن فیلتر، آن را به جای خود بازگردانید و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا محکم در جای خود قرار بگیرد.

پس از طی کردن این مراحل، ماشین ظرفشویی شما باید درست شده باشد. اگر باز هم آب تخلیه نمی‌شود،  شما نیاز به تکنسین و خدمات تعمیرات ظرفشویی در تهران یا سایر شهرها را دارید. این فرد فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی و در صورت نیاز تعویض خواهد کرد. 

گرفتگی فیلتر؛ علت تخلیه نشدن کامل آب ماشین ظرفشویی

خرابی پمپ تخلیه؛ علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی سامسونگ

پمپ تخلیه قطعه‌ای است که آب داخل مخزن را به سمت فاضلاب پمپاژ می‌کند. این قطعه پیش از آنکه خشک‌کن ظرفشویی شروع به خشک کردن ظروف کند، روشن می‌شود. در این حین ممکن است توسط تکه‌های مواد غذایی مسدود شود. 

با مسدود شدن پمپ امکان پمپاژ آب وجود نداشته و آب در کف دستگاه باقی خواهد ماند. در‌صورت خارج نکردن آشغال‌های گیر‌کرده در پمپ، امکان سوختن این قطعه مهم بالا می‌رود و راه‌حلی جز تعویض پمپ نخواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای تعمیر دستگاه به برند و مدل آن دقت کنید؛ زیرا فرایند تعمیر ظرفشویی سامسونگ با سایر برندها مانند ال جی و آ ا گ متفاوت خواهد بود. 

مسدود شدن شلنگ تخلیه و خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی

مسدود شدن شلنگ تخلیه یکی از موارد در فهرست علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود. زمانی که آب توسط پمپ به بیرون دستگاه هدایت شود وارد شلنگ تخلیه می‌شود که در پشت دستگاه قرار دارد. اگر شلنگ توسط چربی‌ها و تکه‌های غذا اشغال شده باشد، آب خارج نمی‌شود. برای رفع این مشکل لازم است که پس از جدا کردن شلنگ داخل آن آب داغ بریزید تا چربی‌ها خارج شود. البته توجه داشته باشید که آب بیش از حد داغ نشود تا از داخل به شلنگ آسیب برساند. 

البته در برخی از مواقع دیده شده که علت مسدود شدن شلنگ به وجود مواد غذایی در داخل آن باز نمی‌گردد و دلیل اصلی آن خم شدن شلنگ است. برای رفع این مشکل باید دستگاه را به جلو کشیده و خم شلنگ را باز کنید. به‌طور‌کلی توصیه می‌شود که برای جلوگیری از خم شدن شلنگ تخلیه و عملکرد بهتر دستگاه، فاصله مناسبی بین دیوار و ماشین ظرفشویی ایجاد کنید. خم شدن شلنگ مشکلی است که بدون نیاز به تکنسین نیز قابل حل است. با‌این‌حال شما می‌توانید نسبت رفع گرفتگی شلنگ از طریق خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی کنوود یا سایر برندها اقدام کنید.

خم شدن شلنگ تخلیه؛ علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

مسدود بودن فاضلاب؛ علت تخلیه نشدن کامل آب ماشین ظرفشویی

مسدود بودن فاضلاب خانه را می‌توان علت خارج نشدن آب ماشین ظرفشویی دانست. در برخی از مواقع ورود مو، مواد غذایی و اجسام بزرگ در مسیر فاضلاب باعث جلوگیری از روان شدن آب می‌شود. در صورتی که پمپ تخلیه، شلنگ و فیلتر ظرفشویی سالم و تمیز بودند، احتمالاً، گرفتگی فاضلاب خانه دلیل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی خواهد بود.

برای اطمینان از وجود مشکل در مسیر فاضلاب باید شیر سینک ماشین ظرفشویی را باز کنید. در صورتی که آب به سرعت و بدون مشکل وارد شد، به این معناست که فاضلاب ساختمان مسدود نیست. اما اگر آب به آرامی و کندی از سینک خارج شود، یا اصلا آبی خارج نمی‌شود، علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی به مسدود بودن فاضلاب مربوط است. اگر عیب‌یابی مشکل خالی نشدن کامل آب ظرفشویی، کار دشواری برای شما محسوب می‌شود، با تکنسین‌های مجرب تماس بگیرید تا فرایند تعمیر ماشین ظرفشویی زیمنس، ال جی، بوش، سامسونگ و سایر برند‌ها را انجام دهند.

بررسی گرفتگی فاضلاب ساختمان؛ ریختن آب درون سینک ظرفشویی

مسدودی شکاف هوا باعث خارج نشدن آب ماشین ظرفشویی می‌شود

در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی امروزی، یک شکاف هوا برای عملکرد بهتر وجود دارد. شکاف هوا برای جلوگیری از مکش آب کثیف طراحی شده و یک قطعه کوچک فلزی است. زمانی که این قطعه پر از ذرات غذا شود، عملکرد خود را از دست می‌دهد و به‌خوبی کار نمی‌کند. شما باید این قطعه که در نزدیکی شیر تخلیه ماشین ظرفشویی است را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. سپس آن را تمیز کرده و در جای خود قرار دهید. 

پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از تمیز کردن شکاف هوا، دفترچه ماشین ظرفشویی را بخوانید. علاوه‌بر نحوه پاکسازی شکاف هوا، نکات دیگری مانند نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی فینیش باتوجه‌به مدل ماشین آموزش داده است. 

روش تخلیه آب ماشین ظرفشویی در‌صورت خالی نشدن به‌صورت خودکار

به‌طور‌کل، دکمه‌ای به منظور تخلیه سریع آب جمع‌شده در دستگاه وجود ندارد. به‌همین دلیل، اگر قصد تخلیه آب ماشین ظرفشویی را دارید باید درپوش فیلتر را باز کنید. برای جلوگیری از ریختن آب کثیف روی فرش یا کف آشپزخانه، ابتدا ظرفی را زیر فیلتر نگه دارید. پس از خالی کردن آب جمع‌شده در دستگاه، فیلتر را تمیز کرده و دوباره سر جای خود قرار دهید. 

اگر باز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی که در محلی که قرار دارد سخت است، پیشنهاد می‌کنیم آن را جابه‌جا کنید. البته در بسیاری از آشپزخانه‌ها محل قرارگیری ماشین ظرفشویی کنار سینک است که کار شما را راحت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محل قرارگیری ماشین ظرفشویی، خواندن مقاله «جای ماشین ظرفشویی در آشپزخانه» خالی از لطف نیست. 

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را جدی بگیرید!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی طبیعی بوده و پس از مدتی رفع خواهد شد. اما اگر قصد دارید عمر دستگاه خود را افزایش دهید، دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. به این ترتیب دستگاه شما مدت زمان طولانی‌تری قابل استفاده است و دیگر نیازی به هزینه‌های تعمیر در مدت‌زمان کوتاه نیست. شما چه تجربه‌ای از علت پایین نرفتن آب ماشین ظرفشویی دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای مفید خود را با ما و سایر خوانندگان مجله تعمیر آنلاین به اشتراک بگذارید.