علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی به عوامل زیادی بستگی دارد و باید در هنگام مواجهه با این مشکل تمامی موارد احتمالی بررسی و رفع شود. از آنجا که بسته نشدن درب از شروع شدن فرآیند شستشوی لباس جلوگیری می‌کند، پیشنهاد می‌شود به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کنید.

اگر چیزی درباره عوامل موثر در بروز این مشکل نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی چیست؟

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لوازم برقی خانگی، ماشین لباسشویی است. این دستگاه با جا به جا کردن لباس‌ها در داخل دیگ، تمامی البسه و پارچه‌ها را تمیز و خشک می‌کند. یکی از مشکلات رایجی که کاربران با دستگاه خود پیدا می‌کنند، مواردی است که به ارورهای مربوط به بسته نشدن درب ماشین لباسشویی منجر می‌شود.

علت بسته نشدن درب لباسشویی دلایل مختلفی دارد که برخی آنها ساده و قابل رفع توسط کاربر هستند. البته در برخی از مواقع، خرابی برخی از قطعات اساسی دستگاه باعث این مشکل می‌شود که در این صورت باید قطعه را تعویض یا تعمیر کنید و به یک تکنسین نیاز خواهید داشت.

 

پر بودن بیش از حد دیگ

یکی از ساده‌ترین علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی، پر بودن بیش از دیگ با لباس و پارچه‌های مختلف است. در این حالت درب به صورت کامل بسته نمی‌شود و قفل درب فعال نمی‌گردد پر بودن بیش از حد دیگ میتواند باعث ایجاد صدای زیاد لباسشویی نیز شود.

برای رفع این مکل و جلوگیری از خراب شدن دیگ پیشنهاد می‌شود لباس‌های کثیف خود را بر اساس حجم دیگ وارد لباسشویی کنید و در صورت لزوم آنها را در طی چند نوبت بشورید تا دیگ بیشتر از حد پر نشود.

 

وجود جسم خارجی بین درب

موارد رایج دیگری که علت بسته نشدن درب لباسشویی اکثر کاربران است، وجود جسمی خارجی بین درب دستگاه و لاستیک عایق آن است. لباس، توپ‌های کوچک، لوازم زینتی لباس‌ها و… از مهم‌ترین مواردی هستند که از بسته شدن کامل درب جلوگیری می‌کنند.

علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی

خرابی میکروسوییچ

یکی از جدی‌ترین علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی، خرابی میکروسوئیچ است. این قطعه در همان ابتدای شروع فرآیند شستشو، درب دستگاه را قفل می‌کند تا از باز شدن درب به صورت سهوی جلوگیری کند. لازم به ذکر است که برد لباسشویی تا قفل نشدن درب، فرمان شروع به کار را به موتور و پمپ آب نمی‌دهد و به همین دلیل باید سریع به فکر تعویض یا تعمیر میکروسوئیچ باشید.

در این باره بیشتر بخوانید: “بازنشدن درب ماشین لباسشویی بوش

 

خرابی زبانه

یکی دیگر از مواردی که از بسته شدن درب دستگاه جلوگری می‌کند خرابی زبانه درب است. در صورتی که زبانه شکسته شده باشد و یا به هر دلیل در جای خود قرار نگیرد درب بسته نمی‌شود و میکروسوئیچ قادر به قفل کردن آن نیست. در این مواقع بهتر است ابتدا شکل ظاهری زبانه را بررسی کرده و از شل نبودن و عدم زنگ زدگی آن مطمئن شوید.

اصرار به باز کردن درب در هنگام انجام فرآیند شستشو و قفل بودن درب، از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند زبانه لباسشویی را با مشکل روبرو کند.

خرابی لاستیک عایق

پارگی لاستیک عایق

لاستیک استفاده شده در دور درب، نوعی لاستیک عابق است که از نشتی آب به بیرون جلوگیری می‌کند. این لاستیک در اثر گذر زمان فرسوده می‌شود و ممکن است به دلیل استفاده اشتباه و غیر اصولی پاره شود. در این حالت درب به درستی و کاملا بسته نمی‌شود و باید لاستیک عایق تعویض شود.

بهتر است جهت افزایش عمر لاستیک عایق، پس از هر بار استفاده از لباسشویی، با استفاده از پارچه‌ای تمیز لاستیک دور درب راخشک کنید و از انداختن اجسام نوک تیز در درون لباسشویی خودداری نمایید. همچنین بهتر است در تمامی موارد شستشو برنامه‌هایی با آب بسیار داغ را انتخاب ننمایید تا از شل شدن زودهنگام لاستیک دور درب جلوگیری شود.

 

شکستگی لولا

علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند به شکستگی و ترک خوردن لولای درب بازگردد. در این حالت باید لولا را تعویض کند. جهت جلوگیری از شکسته شدن لولا، مراقب باشید که ضربه‌ای به لباسشویی وارد نشود و در هنگام باز کردن درب به لولا فشاری وارد نگردد. آویزان کردن لباس یا کشیده شدن درب از دیگر مواردی است که می‌تواند عمر لولای درب را تا حد زیادی کاهش دهد.

لولا لباسشویی

وارد شدن آسیب فیزیکی به درب

شکستگی درب یا تاب برداشتن آن باعث می‌شود که درب به درستی در جای خود قرار نگیرد و زبانه بسته نشود. در این حالت میکروسوئیچ نیز در قفل کردن درب ناموفق است و فرآیند شستشو شروع نخواهد شد. اگر به تازگی دستگاه خود را جا به جا کرده‌اید و به دنبال علت بسته نشدن درب لباسشویی هستید، احتمال اینکه به درب و لولای آن آسیب وارد شده باشد بسیار بالاست. در حین وارسی دستگاه از سلامت ظاهری و فیزیکی زبانه نیز اطمینان حاصل کنید.

 

شکستگی دستگیره

علت بسته شدن درب ماشین لباسشویی شما به خرابی قطعات دیگری چون دستگیره درب نیز مربوط می‌شود. اگر دستگیره شکسته باشد و در انجام وظیفه خود بازبماند، احتمالا زبانه درب برای بسته شدن با مشکل برخواهد خورد. همچنین بهتر است جهت خرابی زودهنگام دستگیره، تنها برای باز کردن درب آن را بفشارید.

 

خرابی برد

در برخی از موارد درب دستگاه به درستی و کامل بسته شده است اما ماشین لباسشویی شروع به ادامه فعالیت نمی‌کند و ارور مربوط به درب بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود. در این حالت احتمالا برد با مشکل روبرو شده و به اشتباه باز بودن درب دستگاه را تشخیص داده است.

خرابی برد به عنوان فرمانده و مغز دستگاه میتواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی، عدم تخلیه آب لباسشویی و ایرادات متعدد دیگری باشد.

لذا خرابی برد می‌تواند علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی شما باشد و برای تعمیر برد لباسشویی باید تنها از یک تکنسین مجرب کمک بخواهید تا پس از بررسی تمامی دلایل، خرابی قطعی آن را تشخیص داده و نسبت به تعمیر ماشین لباسشویی اصولی آن اقدام کند.

جهت جلوگیری از بروز مشکل برای درب ماشین لباسشویی بهتر است چند نکته زیر را رعایت کنید:

 

  • کشیده شدن بیش از حد درب در هنگام قفل بودن توسط کودکان یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی زبانه و میکروسوئیچ ماشین لباسشویی است.
  • همان طور که گفتیم، خرابی دستگیره می‌تواند علت باز نشدن درب ماشین لباسشویی شما باشد. برای جلوگیری از خرابی زودهنگام این قطعه و همچنین نگهداری از ماشین لباسشویی پیشنهاد می‌شود از فشار دادن و کشیدن بیش از حد دستگیره و درب جلوگیری کنید. همچنین در برخی از مدل‌های لباسشویی چند دقیقه پس از پایان شستشو درب دستگاه قفل باقی می‌ماند. لذا تا باز شدن درب توسط میکروسوئیچ منتظر بمانید و درب را نکشید.
  • لازم به ذکر است که برای بستن درب نیازی به گرفتن و فشردن دستگیره ندارید و اجازه دهید درب به صورت عادی بسته شود چرا که ممکن است باعث شود زبانه درب به درستی در جای خود قرار نگیرد.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی شما باشد، استفاده از مواد شوینده نامرغوب است. در این حالت استهلاک قطعاتی مانند لاستیک عایق به شدت افزایش پیدا می‌کند و پاره و شل می‌گردد.