میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی، یکی از قطعات ساده و بسیار مهم در دستگاه بوده که در صورت بروز کوچکترین ایراد و خرابی باعث ایجاد اختلال در عملکرد ظرفشویی خواهد شد. در برخی از اوقات به دلیل پایین بودن کیفیت قطعه میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی و یا استفاده نادرست کاربران باعث وارد شدن آسیب به قطعه و خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی می‌شود. در صورت بروز ایراد و خرابی در این قطعه بهتر است که تعمیر ماشین ظرفشویی توسط تعمیرکاران باتجربه و متخصص انجام شود.

 در این مطلب از سایت تعمیر آنلاین قصد دادیم که به بررسی عملکرد و علل خرابی میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی بپردازیم و روش‌های تعمیر و تعویض این قطعه را ذکر کنیم.

عملکرد میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی

 عملکرد میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی

میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی، یک کلید میانبر حساس بوده که از طریق فشار کم برای بسته شدن درب دستگاه فعال می‌شود. این فشار کم موجب بسته شدن درب ماشین ظرف شویی و حرکت دادن کنتاکت های الکتریکی شده و دستگاه شروع به کار می‌کند. وظیفه اصلی و عملکرد میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی این است که تا زمانی که درب دستگاه کامل بسته نشده باشد، ظرفشویی شروع به کار نخواهد کرد.

سوکت میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی در پشت دستگاه و در مجاورت لاستیک درب تعبیر شده است. از این رو مدار ماشین ظرفشویی باید قبل از کار با سایر اجزای الکتریکی مدار دستگاه و بعد از عبور از کلید تایمر ظرفشویی، از میکروسوئیچ دستگاه عبور کرده و فرمان عملکرد ماشین ظرفشویی را صادر کند. زمانی که این کلید ایمنی ماشین ظرفشویی فعال شود، فاز به سایر اجزای الکتریکی دستگاه می‌رسد و دستگاه شروع به کار کرده و عملکرد شستشوی ظروف را آغاز می‌کند.

در واقع قطعه میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی، عملکرد امنیتی را برای دستگاه به همراه دارد. به این معنا که در زمان باز بودن درب ماشین ظرفشویی، از روشن شدن دستگاه و شروع به کار کردن ظرفشویی جلوگیری خواهد کرد. از این رو در صورت خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی، دستگاه قادر به انجام شستشوی ظروف و استارت عملکرد ظرفشویی نخواهد بود. برای رفع این مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی باید به تعمیر قطعه میکروسوئیچ و در برخی از مواقع به تعویض این قطعه بپردازید.

راهکارهای تعمیر میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

۳ علت خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

۱. فرسودگی قطعه میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی

یکی از شایع‌ترین علت‌های خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی، فرسودگی این قطعه می‌باشد. معمولا با گذشت زمان، قطعات دستگاه دچار فرسودگی شده و عملکرد آن‌ها مختل خواهد شد. از این رو ایراد و خرابی قطعه بعد از گذشت چندین سال و استفاده مکرر از ظرفشویی طبیعی بوده که می‌توانید با تعویض قطعه میکروسوئیچ، مشکل و خرابی را رفع نمایید.

۲. ایراد در برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

تمام دستورات در ماشین ظرفشویی از طریق برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی پردازش شده و به سایر قطعات دستگاه ارسال می‌شود. از این رو اگر این قطعه اصلی و مهم ماشین ظرفشویی دچار ایراد و خرابی شده باشد، بر عملکرد میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت و عملیات شستشوی ظروف را مختل خواهد کرد. در ابتدا توصیه می‌کنیم که به دلیل حساسیت بالای قطعه برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی و پیچیده بودن آن بهتر است که تعمیر ماشین ظرفشویی و رفع این مشکل را به یک تکنسین‌کار مجرب و متخصص بسپارید تا ایراد قطعه کاملاً رفع شود.

۳. شکستگی قطعه میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

آخرین علت خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی نیز مربوط به شکستگی و ضربه خوردگی این قطعه دستگاه می‌باشد. در برخی از اوقات به دلیل وارد آمدن فشار بیش از حد به درب ماشین ظرفشویی و ضرب خوردگی دستگاه، این قطعه دچار شکستگی شده و غیرفعال می‌شود. در این صورت باید به تعویض میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی بپردازید تا مشکل دستگاه رفع شود.

 تعمیر و تعویض میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی

 در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی چون وجود نشتی آب از ظرفشویی، جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی خاموش، قفل شدن درب دستگاه بعد از پایان عملیات شستشوی ماشین ظرفشویی،شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی، مشاهده کد خطا بر روی صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی و… باید اقدام به باز کردن میکروسوئیچ و تعمیر و یا تعویض قطعه کنید.

برای انجام تعمیر قطعه میکروسوئیچ درب ماشین ظرفشویی، ابتدا دستگاه را از پریز برق جدا کرده و آب آن را نیز قطع کنید. ظروف را نیز از ماشین ظرفشویی خارج و خالی کنید. درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و ۲ پیچ کناری قفل درب را باز و جدا کنید. استفاده از یک مولتی متر به بررسی سیم‌های میکروسوئیچ بپردازید. در صورت مشاهده تغییر شکل در سیم‌ها و سوختگی آن باید به تعویض قطعه بپردازید.

بررسی عملکرد و علل خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی

پس از اتمام بررسی‌های لازمه، اگر قطعه میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی قابل تعمیر شدن نبود، باید آن را تعویض کنید. در زمان خرید و تهیه قطعه میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی نیز حتما به اصل و فابریک بودن قطعه و نوع برند ماشین ظرفشویی خود توجه داشته باشید. چرا که انتخاب یک قطعه فیک و تقلبی که مناسب برند ماشین ظرفشویی شما نیز نباشد، تنها باعث آسیب رساندن به سایر قطعات ماشین ظرفشویی و در نهایت سوختن برد و سایر مشکلات دیگر برای دستگاه خواهد شد. از این رو توصیه می‌کنیم که اگر خودتان مهارت و تجربه‌ای در این زمینه ندارید حتما قطعات فابریک و اصل ماشین ظرفشویی را از نمایندگی‌های معتبر برند دستگاه خود خریداری کنید.

در نهایت برای انجام تعویض قطعه میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی، بعد از جدا کردن سیم‌های قفل از میکروسوئیچ، قطعه معیوب را از دستگاه جدا کرده و قطعه جدید و فابریک را به ظرفشویی متصل کنید. بعد از اتصال میکروسوئیچ به درب ماشین ظرفشویی و بستن و محکم کردن پیچ‌ها، درب ظرفشویی را ببندید و دستگاه را به برق نصب کنید.

 نمایندگی تعمیر آنلاین

در این مطلب به بررسی عملکرد و علل خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی پرداختیم. همان طور که ذکر کردیم، این قطعه مهم و کاربردی می‌تواند به دلایل مختلفی دچار ایراد شده و خراب شود. از این رو برای رفع مشکل و ایراد در عملکرد میکروسوئیچ در ماشین ظرفشویی باید علت اصلی مشکل آن تشخیص داده شود. اگر علت خرابی میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی را تشخیص دادید، در صورت داشتن مهارت و تجربه می‌توانید به تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب بپردازید. با این حال اگر تجربه کافی انجام این امر را ندارید، می‌توانید از طریق تماس با نمایندگی تعمیر آنلاین به تعمیر ماشین ظرفشویی و رفع مشکل دستگاه بپردازید.