ساختار پیچیده‌ی ماشین لباسشویی باعث می‌شود تا این دستگاه، حتی به جزئی‌ترین قطعات خود نیز وابسته باشد و با کوچک‌ترین عیب در قطعات گوناگون آن، عملکرد وسیله به کلی مختل خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا تمام نکات مهم در خصوص تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی و آشنایی کامل با این قطعه را با شما در میان بگذاریم. اگر فکر می‌کنید شیربرقی دستگاه شما به مشکل برخورده است، این مطلب را از دست ندهید!

 آشنایی اجمالی با شیربرقی و کاربرد آن

اگر کمی با روند عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی آشنا باشید، احتمالا نام شیر برقی یا شیر الکتریکی را زیاد شنیده باشید، اما این عضو لباسشویی دقیقا چه نقشی  در عملکرد این دستگاه دارد؟

 وظیفه‌ی اصلی شیر برقی در ماشین لباسشویی، کنترل کردن مقدار و مسیر جریان آب درون این دستگاه است. کارکرد آن به این صورت است که در ابتدا، آب با کنترل شیر برقی وارد ماشین لباسشویی می‌شود. پس از این که بر اساس برنامه‌ی شستشوی مشخص شده، آب به میزان کافی خود برسد، شیر برقی به هیدروستات این سیگنال را می‌دهد که جریان آب را متوقف کند.

پس از پر شدن دیگ ماشین لباسشویی از آب، شیر برقی آب را به سمت جاپودری هدایت می‌کند تا آب با پودر و شوینده‌های درون جاپودری مخلوط شود و کف ایجاد کند. سپس، آب با دستور شیر برقی به درون دیگ باز می‌گردد تا با کنترل پمپاژ آب، فرایند شستشو را آغاز کند.

پس مشخص است که کوچک‌ترین عیب در این قطعه، می‌تواند به کلی کارکرد دستگاه شما را دچار مشکل کند. در ادامه، با مشکلاتی آشنا خواهید شد که تنها با تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی حل خواهند شد.

انواع شیربرقی ماشین لباسشویی

هر مدل ماشین لباسشویی از مدل‌های مختلف شیرهای برقی استفاده می‌کنند. معمولا مدل‌های قدیمی‌تر به این شکل بودند که دو شیر برقی مجزا داشتند؛ به گونه‌ای که یک شیر برقی مخصوص آب گرم بود و از شیر برقی دیگر آب سرد بیرون می‌آمد.

امروزه، این روش قرار دادن شیرهای برقی دیگر قدیمی شده است. به همین دلیل، در ساخت مدل‌های جدیدتر ماشین‌های لباسشویی تنها از یک شیربرقی مخصوص آب سرد استفاده می‌کنند و در صورتی که در برنامه‌ی شستشو برای شستن لباس‌ها به آب گرم نیازی باشد، دستگاه به صورت خودکار از هیتر خود استفاده می‌کند تا آب سرد را به دمای مورد نظر برساند.

انواع شیربرقی از روی تعداد بوبینی که دارند از هم جدا می‌شوند و به چهار دسته‌ی شیربرقی تک بوبین، شیربرقی دو بوبین، شیربرقی سه بوبین و در آخر، شیربرقی چهار بوبین تقسیم می‌شوند. در مدل‌های جدید ماشین لباسشویی، اکثرا از شیربرقی‌های تک بوبین یا دو بوبین استفاده می‌شود.

علاوه بر این، شیربرقی با وجود این که یکی از مهم‌ترین قطعات لباسشویی محسوب می‌شود، خود دارای قطعات ظریف و مهمی است که در ادامه نام آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • بویین
  • اهرم آهنی
  • مجرای وارد شدن آب
  • مجرای خروجی آب
  • لاستیک دیافراگم
  •  فنر
  • ترمینال
  • لاستیک آب بندی
  •  شیطانک
  • لاستیک شیطانک
  •  محفظه فشار
  • مجرای خروجی آب
  • سوراخ مجاری فشار
  •  وزن پیستون
  • سیم پیچ
  • فیلتر خارج شدن آب

خرابی شیربرقی چه مشکلاتی برای ماشین لباسشویی ایجاد می‌کند؟

با توجه به وظیفه‌ی سنگینی که شیر برقی بر عهده دارد، خرابی آن می‌تواند دردسرهای بسیاری برای شما ایجاد کند. در ادامه، به معرفی و توضیح مشکلاتی پرداخته‌ایم که ریشه در خرابی این قطعه دارند و همه‌ی آن‌ها با تعمیر یا تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی حل خواهند شد.

تعمیر و تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی

مشکلات مربوط به آبگیری نکردن دستگاه

با توجه به نقش مهمی که این قطعه در میزان آب جاری درون دستگاه ایفا می‌کند، طبیعی است که خرابی شیر برقی می‌تواند باعث آبگیری نکردن لباسشویی، و کافی نبودن آب موجود در دیگ این دستگاه شود.

خاموشی ناگهانی ماشین لباسشویی

در صورتی که شیربرقی، وجود میزان استاندارد آب را در دیگ ماشین لباسشویی را تایید نکند، دستگاه با این فرض که آب کافی برای انجام برنامه‌ی شستشو وجود ندارد، خاموش خواهد شد.

 مشکلات مربوط به تخلیه نشدن آب و جمع شدن آن در دیگ لباسشویی

 یکی دیگر از مشکلاتی که در اکثر مواقع تنها با تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی حل خواهد شد، مشکل تخلیه نشدن آب در پایان هر برنامه‌ی شست و شو است. اگر شیربرقی خراب باشد، آبی که جهت شستشوی لباس‌ها استفاده شده است از دستگاه خارج نمی‌شود و درون دیگ باقی خواهد ماند.

کاهش کیفیت در عملکرد دستگاه

 یکی دیگر از مواردی که خرابی شیر برقی می‌تواند به صورت مستقیم بر روی آن موثر باشد، فشار آبی است که در حین برنامه‌های شست و شوی مختلف از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل، در صورتی که فشار آب به اندازه‌ی لازم زیاد نباشد ممکن است نتیجه‌ی دلخواه پس از شست و شو حاصل نشود.

 همچنین، خراب شدن شیر برقی می‌تواند یکی از عوامل دخیل در صدای زیاد لباسشویی نیز باشد. در بسیاری از مواقع، تعمیرکار برای حل مشکل سر و صدای بیش از حد دستگاه، به این موضوع توجه می‌کند که آیا به تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی نیازی است یا نه.

گرم نشدن آب ماشین لباسشویی

در ادامه‌ی این بحث که خرابی شیربرقی باعث می‌شود که کیفیت کار ماشین لباسشویی پایین بیاید، بهتر است به این موضوع نیز اشاره شود که گرم نشدن آب نیز می‌تواند نشانه‌ی خرابی شیربرقی باشد. همان طور که در ابتدا توضیح داده شد، وظیفه‌ی هدایت آب به داخل دستگاه و خارج کردن آن پس از پایان کار به عهده‌ی شیربرقی است. بنابراین، در مواردی که آب لباسشویی گرم نمی‌شود، بهتر است شیر برقی را بررسی کرد.

تعمیر شیر برقی لباسشویی

آموزش نحوه‌ی تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی

 اکنون که تمام اطلاعات لازم را در خصوص شیر برقی و کارکرد و اجزای آن به دست آورده‌اید، زمان آن رسیده است که راه حل مشکلات مربوط به آن را هم بدانید.

پیش از هرچیز بهتر است بار دیگر یادآوری کنیم که شیر برقی ماشین لباسشویی، یک قطعه‌ی بسیار حساس و کلیدی در عملکرد این دستگاه است. بنابراین، در صورتی که تا به حال این کار را نکرده اید و یا تجربه‌ی کافی در این خصوص ندارید، پیشنهاد می‌شود که کار تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی خود را به یک تعمیرکار متخصص و ماهر بسپارید.

در ادامه، سعی کرده ایم تا به راحت‌ترین شکل ممکن، در 8 قدم کار تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی خود را انجام دهید.

ـ در ابتدا، در راستای اصول ایمنی باید مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نیست. پس دو شاخه‌ی لباسشویی را از پریز برق بیرون بکشید.

ـ سپس برای این که به فضای داخلی ماشین لباسشویی دسترسی پیدا کنید، لازم است در یا پنل آن را باز کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از پیچ گوشتی انجام دهید. ابتدا پیچ‌ها را باز کنید، و سپس در را کمی به سمت عقب بکشید تا باز کردن آن راحت‌تر باشد.

ـ پس از باز کردن در دستگاه، باید شیرهای ورودی آب مخصوص آب سرد و گرم را مشاهده کنید. این دو شیر از طریق رنگ خود از هم جدا شده‌اند به طوری که فیلتر آب گرم به رنگ قرمز است. در برخی مدل‌ها، این دو شیربرقی مخصوص آب سرد و گرم به همدیگر چسبیده اند.

ـ در این مرحله باید به خوبی شیر برقی را بررسی کنید. در صورت رویت هر گونه رطوبت یا نشتی آب در نزدیکی شیر برقی، لازم است که آن را تعمیر کنید.

ـ برای ادامه دادن فرایند تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی، ابتدا باید شیر برقی را از سمت شلنگ‌ها و پیچ‌ها باز کنید. این کار با کمک یک پیچ گوشتی در اندازه‌ی مناسب به راحتی قابل انجام است. سعی کنید نحوه‌ی بسته شدن شلنگ‌ها و بست‌ها را در زمان باز کردن آن‌ها به خاطر بسپارید که در زمان بستن آن‌ها به مشکلی برنخورید.

ـ پس از جدا کردن شیر برقی از پیچ‌ها و شلنگ‌هایش، باید آن را از خود دستگاه نیز جدا کنید. این قطعه از طریق چندین بست و شلنگ به درون ماشین لباسشویی وصل شده است، پس باید از یک انبردست برای باز کردن بست‌ها و از فازمتر و انبردست برای باز کردن شلنگ‌ها استفاده کنید و این قطعه را به صورت کامل جدا کنید.

ـ شیر برقی خراب و قدیمی را از توی دستگاه بیرون بیاورید و شیربرقی جدیدی که خریداری کرده اید را جایگزین آن کنید و همان طور که تمام اتصالات را قطع کرده بودید، حالا شیر برقی جدید را به دستگاه متصل کنید.

ـ در پایان روند تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی، پنل دستگاه را بر سرجایش قرار دهید و پیچ‌های آن را دوباره به بدنه ببندید.

سخن پایانی

با کمک این راهنما، دید مناسبی نسبت به تعویض و تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی خود پیدا خواهید کرد. در صورت نیاز، فراموش نکنید که از راهنمایی یک تعمیرکار زبردست کمک بگیرید تا مشکل سریع‌تر و بدون دردسر حل شود. همچنین، شما عزیزان می‌توانید از طریق سایت تعمیر آنلاین، جهت تعمیر یا تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی خود اقدام کنید.